Søvn

IVA

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Hvordan går det med sovingen for de små? :)

I natt sov baby fra vi la oss kl. 22 helt til nesten 03 (5 timer!!), og igjen fra ca 04-07. Det er jo 8 timer i løpet av en natt, med bare en mating mellom. Utrolig! :D

Vi har vært oppe fra ca 8, og hun sovna igjen 10:30. Har mer eller mindre sover siden da, hvis jeg regner med litt kos og byssing som hun omtrent sov seg gjennom.

Er vel bare å håpe på flere netter som denne, men tviler litt. Hun er på vei inn i utviklingssprang nr. 2 nå, som vil bety mer behov for nærhet og dårligere søvn. Blir vel nesten konstant bæresjal og bæresele da, hehe ;)
 
Her sover hun bra:) hun er nå 9 uker. Og sover fra ca 22-03 og fra 03.30- alt mellom 06 og 07. Vi full ammer:) har naturligvis noen netter der vi ammer mer, men slik ser en gjennomsnittelig natt ut :)
Men i det siste har hun begynt å vise tegn til å ta kvelden kl 21. Så da vil nok nettene endre seg litt igjen :)

Jeg er oppe rundt 07 vær dag:) da er det å gjøre storebrødre klare for skole og bhg :) kan hende tuppa sover vidre til 08, men det hører sjeldenheten til ;-)
 
Han sover veldig bra, og sovner lett, jeg klarer liksom ikke å skjønne at det kan være sånn forskjell på søsken. Han har sovna for natta i 7-8 tida siden han var litt over to uker, og sover da rundt tolv timer. Stort sett tre amminger ila de tolv timene, men har hatt netter med 5 timer mellom, og her ei natt gikk det over 6 timer og.

Mandag kveld sovna han 19.30, amma i 23-tida og så 2.30 og da hadde han en halvtime med magevondt, så sov han videre til 6.30, amma og skifta bleie og pludra i en halvtime, så sov han videre til ett på dagen (med en amming i søvne). Et murmeldyr!
 
Vi har hatt to dager på rad der lillegutt har sovne 23-6.30,ammet og sov videre til 09 for mere amming, og 01-6.30, amming,sovet videre til 8.30 og mere mat. Men han har sovet lite på dagtid i det siste. ;)
 
Ca 12 timer med to matinger imellom. Ca 21-09. Og enlang økt midt på dagen.
 
Vanligvis er det 21-22 til 02-03 til 06-07
Men har hatt 23 til 05-06 :) men jeg liker å legge han tidligere
 
Minien vår legger seg rundt 18/19 tiden på kvelden. Spiser ca 21.30, 01.30, 06.00 isj.. Jeg står opp 07.30 for å få de 2 eldste på skolen, mens mini sover litt frempå.
 
Hun sover bra på natt. Tar kvelden rundt kl 21 og våkner igjen til midnatt for mating. Sover så fra 01-05 og spisesover til kl 8. Sover lite på dag. Av og til slukner hun 1-2 timer på trilletur, men som regel blir det 10 minutt her, 5 minutt der og en halvtime nå og da
 
Begynt å sove bedre. Legger oss kl 21. Ammer i søvn og samsover ellers ingen søvn. Våkner ca 2 så mer mat så kl. 5 ca mer mat. Så jevnt og trutt hver times tid etter det frem til vi står opp kl 8
 
Er det kun min kar som plages med å sovne på kvelden da? Han sov veldig mye de første ukene og da sov han i sin egen seng på natta. Den siste uka har han hatt 1-2 timer med urolighet og skriking hver kveld/natt sånn rundt midnatt, og jeg får han ikke til å sove i egen seng. Når han først finner roen og sovner, så sover han godt, gjerne til 11-12 neste formiddag. Da ammer han selvfølgelig noen ganger i løpet av natten, men han fortsetter å sove når han er mett.

Jeg står opp 07.15 for å få storebror på skolen, og da sover han uten meg til han vil spise og da flytter jeg han ned i stua hvor han sover videre i vugga. Så er han våken et par timer, før vi triller og han sover et par timer til. På ettermiddag og kveld er han våken og i storform, men så blir han altså urolig og skriker før han sovner for natta. Da må jeg bære, vugge, synge, humpe, trille osv. Han roer seg bare noen minutter av gangen og så begynner han å skrike igjen, vil ikke ha pupp... Vondt for meg å se han gråte sånn!
 
Er det kun min kar som plages med å sovne på kvelden da? Han sov veldig mye de første ukene og da sov han i sin egen seng på natta. Den siste uka har han hatt 1-2 timer med urolighet og skriking hver kveld/natt sånn rundt midnatt, og jeg får han ikke til å sove i egen seng. Når han først finner roen og sovner, så sover han godt, gjerne til 11-12 neste formiddag. Da ammer han selvfølgelig noen ganger i løpet av natten, men han fortsetter å sove når han er mett.

Jeg står opp 07.15 for å få storebror på skolen, og da sover han uten meg til han vil spise og da flytter jeg han ned i stua hvor han sover videre i vugga. Så er han våken et par timer, før vi triller og han sover et par timer til. På ettermiddag og kveld er han våken og i storform, men så blir han altså urolig og skriker før han sovner for natta. Da må jeg bære, vugge, synge, humpe, trille osv. Han roer seg bare noen minutter av gangen og så begynner han å skrike igjen, vil ikke ha pupp... Vondt for meg å se han gråte sånn!

Min baby er veldig varierende. I natt ville hun ikke sove før ca 23:30, våknet kl 03 for å spise, og ville ikke sove igjen før 05:30! Så våknet hun kl 7 igjen. Så i natt har vi hatt det slitsomt. Sover nå, håper det blir et par timer minst.

Men ja, vi har ikke så faste rutiner enda, syns det er vanskelig når hun er så lite konsekvent. Håper det snur snart!
 
Er ikke normalt å ha faste innlærte rutiner så tidlig som dette, det er bare å glemme ;) Noen sover bare bedre enn andre.

Vesla her sover egentlig ganske godt og lenge når hun først sover, har alltid gjort det. Men mageproblemer har gjort innsovning vanskelig flere ganger.

Hun sover godt i egen seng, i sofaen, i vogn, ved siden av meg i sengen (med eller uten pupp), på andres fang/arm. Spiller ingen rolle. Sover godt om natten selvom hun har sovet mye på dagen også! Men hvis magen er trasig, da må det hjelp til for å roe. Pappas arm og min pupp pleier å gjøre susen.

Vi må ikke forvente at våre små skal lære soverutiner riktig enda, rutinene er mest for vår egen skyld i denne tiden :) Her har vi laget rutiner her også! Men hun bryr seg fint lite om de enda. Sovner uansett hun :D
 
Signerer Trappetrollet! I tillegg til at babyer er veldig forskjellige, og at det er helt normalt for så små å trenge nærhet for å få sovne, og det er nok ikke vanligst at så små sovner tidlig på kvelden og natta gjennom - så går dette i faser ettersom babyen blir eldre. Rundt 3-4 måneders alder skjer en endring i søvnmønsteret som medfører søvnregresjon, da opplever mange at babyer som har sovet godt sliter med å sove (mange mistolker det som sult og begynner med grøt for å få dem til å sove igjen). Og så kommer perioder med andre utviklingssprang.

Jeg er happy for at lillebror her har et godt sovehjerte nå, men forventer ikke at det forblir sånn. Storebroren var ganske annerledes, uansett var det i konstant endring fram til ca halvannet års alder, så litt mindre omfattende endringer etter det. Uansett: this too shall pass.
 
Godt å lese at vi ikke er de eneste som sliter med søvn og rutiner og ikke minst at det faktisk er normalen:) Her kommer vi oss gjennom dagen med alt fra hurtigladninger til soveøkter på 2-3 timer. Vet aldri når den lange soveøkt kommer så synes det er vanskelig å planlegge dagene. Men han sover godt på morningene, sover gjerne til 9-10 tiden så lenge han får pupp hver 2. til 3. time. På kveldene derimot - har vi slitt masse den siste uken. Vi pleier å ta kveldsstell i 20-21 tiden og så latt han sove i vogga til vi legger oss i 23-tiden. Siste uka har han blitt illsint av at vi skal legge oss. Har lenge hatt en mistanke om at han ikke liker soverommet vårt - at han synes det er for stort og luftig. I natt var jeg desperat så gikk ned i stua og la han i slyngevogga og da sovna han med en gang. Så da skrudde vi opp en krok på soverommet og tok med vogga opp. Skal prøve å legge han der i kveld - for er redd han blir overstimulert av å være i stua med oss - selv om vi demper lyset kraftig og skrur ned TV-volumet.
 
Back
Topp