Søvn på dagtid

Fossjinta

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Januarlykke 2020
Oktobergull 2022
Sønnen min er nå 10 uker og han vil absolutt ikke sove på dagtid. Han sovner kun hvis vi går trilletur, kjører bil eller han har spist mat og sovner på meg. Prøver å få han til å sove i vogna, babynestet og på soverommet, men dette nekter han og ligger bare lysvåken til tross for at han er veldig trøtt. Noen som har noen tips?

Han sovner lett på kvelden mellom 20-21 og sover da gjerne til 8-9 på morgenen med 1-2 oppvåkninger for mat i løpet av natten, men på dagtid nekter han omtrent å sive. Gråter ingenting og har ikke noen plager, han vil rett og slett ikke sove :p
 
Sønnen min er nå 10 uker og han vil absolutt ikke sove på dagtid. Han sovner kun hvis vi går trilletur, kjører bil eller han har spist mat og sovner på meg. Prøver å få han til å sove i vogna, babynestet og på soverommet, men dette nekter han og ligger bare lysvåken til tross for at han er veldig trøtt. Noen som har noen tips?

Han sovner lett på kvelden mellom 20-21 og sover da gjerne til 8-9 på morgenen med 1-2 oppvåkninger for mat i løpet av natten, men på dagtid nekter han omtrent å sive. Gråter ingenting og har ikke noen plager, han vil rett og slett ikke sove :p

Høres ganske likt ut som søvnmønsteret jenta mi har. Hun sover én dupp en time etter hun har våknet om morgenen i kurva si, ca 30-60 min. Deretter er det kun oppå meg eller i vogn. Hun har slått til med å sovne i babysetet på triptrappen mens jeg laga middag (hun satt å så på ). Hun slumrer litt gjennom dagen mens hun er i fanget, men få langdupper. Men med 11-12 timer med soving om natta jubler jeg og nyter at vi var heldige som slapp kolikk denne gangen!

Hadde selvfølgelig vært godt med mer tid til å gjøre andre ting som husarbeid ol. Men men...
 
Høres ganske likt ut som søvnmønsteret jenta mi har. Hun sover én dupp en time etter hun har våknet om morgenen i kurva si, ca 30-60 min. Deretter er det kun oppå meg eller i vogn. Hun har slått til med å sovne i babysetet på triptrappen mens jeg laga middag (hun satt å så på ). Hun slumrer litt gjennom dagen mens hun er i fanget, men få langdupper. Men med 11-12 timer med soving om natta jubler jeg og nyter at vi var heldige som slapp kolikk denne gangen!

Hadde selvfølgelig vært godt med mer tid til å gjøre andre ting som husarbeid ol. Men men...

Godt å høre at det ikke bare er her hos oss, jeg tror det er mer vanlig enn vi kanskje tror. Men det er gjerne ikke de som kriker høyest :D

*bank i bordet * han sover i vogna si i gangen og har nå sovet i 30 minutter :woot:

11-12 timer om natten får man være fornøyd med, er det sammenhengende eller våkner h*n opp for mat?
 
Godt å høre at det ikke bare er her hos oss, jeg tror det er mer vanlig enn vi kanskje tror. Men det er gjerne ikke de som kriker høyest :D

*bank i bordet * han sover i vogna si i gangen og har nå sovet i 30 minutter :woot:

11-12 timer om natten får man være fornøyd med, er det sammenhengende eller våkner h*n opp for mat?

Hurra og hysj.- Sier du det høyt så våkner de:hilarious:

Hun sovner kl 21 og våkner etter ca 4 timer for mat. Deretter er det hver 2-3 time. Vi samsover så hun får pupp bare hun knirker litt og begge sovner gjerne, så det er vel like mye smokk enkelte gang som måltid i de hyppigste delene av natta. Aner egentlig ikke, for jeg ammer liggende.

Enn hos dere da?
 
Sønnen min er nå 10 uker og han vil absolutt ikke sove på dagtid. Han sovner kun hvis vi går trilletur, kjører bil eller han har spist mat og sovner på meg. Prøver å få han til å sove i vogna, babynestet og på soverommet, men dette nekter han og ligger bare lysvåken til tross for at han er veldig trøtt. Noen som har noen tips?

Han sovner lett på kvelden mellom 20-21 og sover da gjerne til 8-9 på morgenen med 1-2 oppvåkninger for mat i løpet av natten, men på dagtid nekter han omtrent å sive. Gråter ingenting og har ikke noen plager, han vil rett og slett ikke sove :p

Det høres ut som han trenger litt hjelp til å sove på dagtid, vi har det samme her med lillebror. Jeg går lange trilleturer, eller har ham i bæresele. Han sover ikke i stillestående vogn eller i moseskurven, dessverre – det hadde vært veldig deilig! Jeg får gjort en del husarbeid pga. bæreselen, da, da får jeg begge hender ledig.
 
Hurra og hysj.- Sier du det høyt så våkner de:hilarious:

Hun sovner kl 21 og våkner etter ca 4 timer for mat. Deretter er det hver 2-3 time. Vi samsover så hun får pupp bare hun knirker litt og begge sovner gjerne, så det er vel like mye smokk enkelte gang som måltid i de hyppigste delene av natta. Aner egentlig ikke, for jeg ammer liggende.

Enn hos dere da?

Skulle ikke sagt det for han våknet 5 minutter etterpå :wacky:.
Greit det da, det er sånn det har vært hos oss også. Helt til de to siste nettene, da har han sovet 7.5 time i strekk før han våknet og ba om mat :rolleyes:
 
Trur det er ganske vanleg og vert glad når eg lese det her :) Lille jenta her er oppe mesteparten av dagen og, tar seg flest powenaps på 10-30 min. Har ein periode der ho søv 2-3 timar, men då må eg sitte med ho på ammepute og pupp tilgjengeleg når ho vert uroleg.
Ho kan sove litt i vogna, men den må vere i bevegelse og eg har aldri fått ho til å sove meir enn 20 min liggande åleine.
Men søvnmønsteret på natta liknar veldig på det som vert skildra her, sovnar rundt 20-21 søv først 4 timar ca og vaknar deretter med 2 og så 1 timers mellomrom før det er rise n shine mellom 5 og 6 om morgonen.
Har sjølv vore litt bekymra for at ho søv så mykje mindre på dagen enn ho gjorde, men ser heldigvis ut som at dette er normalt :)
 
Jeg leser "overalt" at spedbarn sover 16-20 timer i døgnet, noen sier 14-17 timer, også står det ikke noe endring før fra 3 måneder.. Men min gutt har et veldig likt mønster dere beskriver, legger seg for kvelden 20-21, sover +/- 3 timer, deretter 2-1 timer frem til morgenen. Og på dagtid har han 1-2 lengre lurer og flere små. Men dette blir likevel bare mellom 10-13 timer i døgnet, når jeg har registrert søvnen hans de siste dagene.. Høres jo ut som dette er normalt? Eller bør vi jobbe mer for å legge til rette for lengre lurer?

Også har jeg lest at om det er 8-9 timer i døgnet bør man kontakte helsestasjonen..
 
Jeg leser "overalt" at spedbarn sover 16-20 timer i døgnet, noen sier 14-17 timer, også står det ikke noe endring før fra 3 måneder.. Men min gutt har et veldig likt mønster dere beskriver, legger seg for kvelden 20-21, sover +/- 3 timer, deretter 2-1 timer frem til morgenen. Og på dagtid har han 1-2 lengre lurer og flere små. Men dette blir likevel bare mellom 10-13 timer i døgnet, når jeg har registrert søvnen hans de siste dagene.. Høres jo ut som dette er normalt? Eller bør vi jobbe mer for å legge til rette for lengre lurer?

Også har jeg lest at om det er 8-9 timer i døgnet bør man kontakte helsestasjonen..

20 timer i døgnet tror jeg er når de er helt nyfødte, og et ytterpunkt. Det tar tross alt litt tid å die, og det gjør de ofte! Sønnen vår er nå ti uker og har aldri sovet i nærheten av 16–20 timer i døgnet, kanskje unntatt de første to døgnene på barselhotellet. :)

Han sover nå fra ca. kl. 20–07 med samme mønster som dere beskriver: først én litt lengre lur, så én til som er litt kortere, og så mange små. Han sover også flere lurer på dagtid, av varierende lengde. I vogna: ca. 45 minutter. I moseskurven: ca. 30 minutter. I bæresele: ca. to timer.

Hvis han har et sovested/metode der han vanligvis sover lengre (f.eks. i bæresele), så kan dere jo forsøke det, men jeg tror ikke jeg ville stresset for mye med det. Barn er forskjellige! Er det andre ting som gjør at du bekymrer deg? Virker han blid og fornøyd når han er våken? Spiser han godt? Osv. Hvis han virker fornøyd, så tenker jeg at han antakeligvis får nok søvn.
 
Det høres mer vanlig ut med lite søvn på dagen enn jeg også trodde! Vår er 11 uker og har også sovet lite på dagtid. Nå har jeg imidlertid begynt å innføre flere soveøkter. Hun sover bare i vogn (og bittelitt ved pupp ) på dagtid, og i vogn kan hun sove 2 timer. Vi går derfor to turer om dagen. På kvelden kan hun sovne mellom 20-24, kommer han pp hvor lenge hun griner, men som regel mellom 21-22 og sover til ca 07 med flere amminger per natt. Vi har kolikkbaby, så hun gråter mye og lenge hvert døgn, også når hun skal legge seg for natta. Vi bruker lang tid på å bysse henne i søvn. Og jeg synes hun bestandig våkner og griner. Ikke sånne babyer som dere har - som ligger våken og pludrer alene selv om de ikke får sove
 
Back
Topp