Søvn og natt

Asnnie

Asnnie
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
Hvordan sover deres nå og hvor gamle er de? Sånn ca hvor mange timer per døgn, hvor mange timer på dagtid, hvor mange timer på natt og hvor mange timer må dere ha mellom siste lur og natt for at det skal funke? Sovner lille fort, og når/hvordan?

Her har vi litt problemer med natting for tiden og prøver å finne en bra rutine. William sover i gjennomsnitt 14 timer per døgn, 4 på dagtid (2-4 dupper) og ca. 12 på natten. Sovner nå rundt 21 etter mye tull og en del gråt (virker som om han er redd for å sovne og har mareritt han våkner av etter få minutter) og våkner 8-9! Prøver alt fra 1,5-4 timer mellom siste lur og natt, men resulterer alltid i det samme uansett :( han pleier å sove på dagtid etter 1,5 time! Han er 4,5 måned :)

Her er alt bare tull.. sover når hun vil på dagtid og legger seg sammen med oss ca 2230.. og sover da til rundt 0930-1030.. så må prøve å få lagt henne tideligere.. men er veldig vanskelig.. Hun bare skriker og vil ikke sove.. akkurat nå er vi på juleferie hos foreldrene mine så tenker vi venter til vi kommer hjem med å prøve å få snudd litt på døgnet hennes... Hun blir 4mnd på mandag :)

Vi har fått en god rutine på natta, sliter desverre med dagen. Vi legger henne 19-19.30, da sovner hun ganske fort som regel. Sover til ca 03 før hun vil ha mat. Sover videre til 06 og er da klar for en ny dag (litt for tidlig etter min mening:p).

På dagen er hun ofte overtrøtt, og vanskelig å legge. Typisk begynner hun å bli trøtt i 10-tida, 13-tida og 17-tida. Vil ikke sove i vogn, verken inne eller ute. Vil ikke sove i babynestet eller i lekegrinda. Heller ikke oppå meg.. Sover heldigvis hvis vi går trilletur, men våkner med en gang vogna stopper og vi er hjemme. Noe som fører til ganske lange trilleturer om dagen for at hun hvertfall skal få en god soveøkt.

Sovninga på dagen går som regel fint, blir 4-5 timer fordelt på 2-4 lurer. Må sove ute i vogna da, ellers er det vanskelig å sovne. På kvelden er det værre. Blir trøtt 18-19 tida, sover en liten powernap ved puppen. Ammer, gir litt grøt og ammer i søvn i 20-21 tida. Men han våkner alltid igjen, og jeg ammer han i søvn flere ganger. Ender opp med at jeg tar han opp, og han legger seg sammen med oss seinere. Sover til 9 tida, med ca 2 amminger natt og morgen. Skjønner ikke at han ikke klarer å sove når han er så trøtt.. Sovner bare ved pupp om kvelden også.

Kveld rundt klokka 19 her, hun våkner alt fra 1-5 ganger de neste 1-3 timene.. Men etter dette sover hun godt. Våkner 2-3 ganger og vil ha sutta, så pupp i 05 tiden også står vi opp rundt klokka 08 :) Men! På dagtid har vi ingen faste rutiner.. Mye sutring. Tenner mon tro? 1-3 lurer alt ettersom hva vi gjør

Fortsatt ingen faste rutiner, hun er 4 mnd og en uke ca.

På dagen sover hun stort sett 3 ganger. 30min, 30 min og en lengre, kanskje 1-1,5 time. Ca 3 timer tilsammen tenker jeg.

Natt avhenger av siste soving, hun styrer soving helt selv. Men hun legger seg mellom 19 og 20.30, pleier å sovne greit hvis det times riktig. Og så våkner hun annenhver time natten igjennom. Noen ganger mat, noen ganger kos, noen ganger skrik, noen ganger våken i en time eller to før hun sovner igjen. Hun har visst glemt at det skal soves om natta. :p

5 mnd i dag ☺

Sover fra mellom 20.30/21.30 til ca kl 9, da må jeg vekke han for å komme i gang med matingen (noen dager kan han våkne rundt 6.30/7 av seg selv, da får han mat og får sove så lenge han vil) ☺
Det går ca 1.5 time fra han våkner til han sover dupp, sover mellom 1-2 timer, stort sett 1. Resten av dagen går likt, våken 1.5-2 timer og sover 1-2 timer. Han er helt avhengig av å sove når han blir trøtt, viser tydelig når det er duppetid! På kvelden så må han sove for natten 1.5-2 timer etter siste dupp ellers er alt galt, da gråter han til han får flaska og blir lagt.
På dagtid sovner han veldig fort, sover i senga vår så lenge vi er hjemme, må ha det lunt rundt hodet og med kosen inntil ansiktet ❤ På kvelden kan han tulle litt når han skal sove, selv om han er trøtt men sovner stort sett i løpet av 30 min ☺
Kunne tenkt meg litt mer tid alene på kvelden, men da må han vekkes tidligere på morgenen, så da velger jeg heller å sove litt lenger på morgenen. De er små så kort tid så det kommer tidsnok at de legger seg tidligere :D

Lillebror legger seg 17.30-18, sovner i løpet av 15 min ca, av og til litt lengre. Våkner da kl 21 og så ca annenhver time gjennom natten for mat (og spiser godt hver gang, så er tydelig sulten selv om han får en hel porsjon grøt til kvelds). Våkner for dagen mellom 5 og 6, blir som regel vekket av storesøster.

På dagen er han våken 1,5-2 timer om ganger, men sover stort sett aldri mer en 30 min. Av og til lengre om jeg triller, men langt fra alltid. Så det blir 3-4 dupper av 30 min på dagtid, og ca 12 timer på natta.

Natten hos oss går supert, legger seg ca elve og sover til 7-8.
Er da våken en time og sover igjen ca 1,5 time noen, denne gangen for det også greit å legge han.

Resten av dagen varier litt men sover alt i fra 1-2,5 time mellom hvert måltid som er hver 4.time.

På kvelden etter syv måltidet sover han som normalt men ofte må vi bruke tid på å få han til å sovne. Kan ikke sove lenger enn 21.30 og burde få sove mer enn 1 time denne gangen.

Gleder meg til julen er over og hverdagen er tilbake :)

Natten hos oss går supert, legger seg ca elve og sover til 7-8.
Er da våken en time og sover igjen ca 1,5 time noen, denne gangen for det også greit å legge han.

Resten av dagen varier litt men sover alt i fra 1-2,5 time mellom hvert måltid som er hver 4.time.

På kvelden etter syv måltidet sover han som normalt men ofte må vi bruke tid på å få han til å sovne. Kan ikke sove lenger enn 21.30 og burde få sove mer enn 1 time denne gangen.

Gleder meg til julen er over og hverdagen er tilbake :)
Enig med det, at faste rutiner kan være så deilig og avslappende :P gleder meg også til nyttår er over, da blir det roligere!

Kjenner også at det blir godt med hverdag igjen, og få innført rutiner igjen. Vurderer å prøve en "sovne av seg selv-kur", for det er veldig slitsomt å amme han i søvn hele kvelden. Jeg ligger mest å ammer han i søvn i senga vår, og får ikke mye tid for meg selv. Han klarer ikke å sovne av seg selv ennå..

Sovner som regel i 19.30, og sover til 8. Våkner to ganger for mat i 1-2 tiden og 5-6 tiden.

Rutinen vår på kveld er bade, amme på stua, så legge han i senga si og jeg synger nattasang. Da sovnet han av seg selv. Jeg blir på rommet til han har sovnet, det tar mellom 10-30 minutter.

På dagtid sover han 3 dupper på 30 min til 1,5 time, med våken periode på ca 2 timer mellom hver. Sover ute i vogna :) han er våken ca 3 timer fra siste duppen og til det er natta.

Kjenner også at det blir godt med hverdag igjen, og få innført rutiner igjen. Vurderer å prøve en "sovne av seg selv-kur", for det er veldig slitsomt å amme han i søvn hele kvelden. Jeg ligger mest å ammer han i søvn i senga vår, og får ikke mye tid for meg selv. Han klarer ikke å sovne av seg selv ennå..
Det var akkurat lik for oss da jeg ammet. Måtte amme henne i søvn. Når vi gikk over til flaske på kvelden også ble det jo plutselig ikke noe alternativ å amme i søvn. Det tok et par dager med heftige protester når jeg la henne i sengen, men etter det har det gått supert. Vi må fortsatt sitte hos henne til hun har sovnet, men det er kun fordi hun styrer så at smokken detter ut hele tiden. Og uten smokk blir det panikk;)

Enig med det, at faste rutiner kan være så deilig og avslappende :p gleder meg også til nyttår er over, da blir det roligere!
Her tviholder vi på leggerutinene selv om vi ikke er hjemme i jula. Har dratt fra selskap fordi vi må "hjem" å legge henne. Det skal veldig mye til før noen får meg til å vike fra rutinene på kvelden:p

Her tviholder vi på leggerutinene selv om vi ikke er hjemme i jula. Har dratt fra selskap fordi vi må "hjem" å legge henne. Det skal veldig mye til før noen får meg til å vike fra rutinene på kvelden:p

Vi holder også på kveldsrutinen.
Verre med dagsrutinen, for de blir mange små korte lurer i steden for få lange når vi er på besøk.

Det var akkurat lik for oss da jeg ammet. Måtte amme henne i søvn. Når vi gikk over til flaske på kvelden også ble det jo plutselig ikke noe alternativ å amme i søvn. Det tok et par dager med heftige protester når jeg la henne i sengen, men etter det har det gått supert. Vi må fortsatt sitte hos henne til hun har sovnet, men det er kun fordi hun styrer så at smokken detter ut hele tiden. Og uten smokk blir det panikk;)
Må nok prøves etterhvert, men han her tar ikke smokk, så da er det litt vanskelig å finne roen.

Må nok prøves etterhvert, men han her tar ikke smokk, så da er det litt vanskelig å finne roen.
Det gjorde faktisk ikke mi jente heller før hun begynte å sovne av seg selv i sengen:p Nå må hun ha den hver gang hun skal sove, ellers på dagen synes hun smokken er pyton:p

Det gjorde faktisk ikke mi jente heller før hun begynte å sovne av seg selv i sengen:p Nå må hun ha den hver gang hun skal sove, ellers på dagen synes hun smokken er pyton:p
Litt morsomt, for i går sovna han faktisk med smokken :p Han sovna ikke ved puppen, bare kava rundt og var jo mett. Så begynte han å suge på handa mi, da gav jeg han smokken, og etterhvert skjønte han greia og klarte å holde på den. Sovna i løpet av noen minutter :)

Nå er det tull på kvelden igjen... Han sovner fortsatt med smokk, heldigvis! Sovner ganske fort når jeg legger han kl 19, da er han veldig trøtt. For to kvelder siden sov han hele kvelden, og selv om han våkna flere ganger, sovna han igjen med smokk. De to siste kveldene har han våkna igjen og klarer ikke roe seg nok til å sovne, verken med smokk eller pupp. Har endt opp med at vi må trille han ute i vogna eller kjøre tur for at han skal sovne.. Erfaring?

Nå er det tull på kvelden igjen... Han sovner fortsatt med smokk, heldigvis! Sovner ganske fort når jeg legger han kl 19, da er han veldig trøtt. For to kvelder siden sov han hele kvelden, og selv om han våkna flere ganger, sovna han igjen med smokk. De to siste kveldene har han våkna igjen og klarer ikke roe seg nok til å sovne, verken med smokk eller pupp. Har endt opp med at vi må trille han ute i vogna eller kjøre tur for at han skal sovne.. Erfaring?

Helt likt her. Sovner for kvelden men våkner etter en time eller så. Spiser men klarer ikke å sovne igjen. Vi prøver å holde litt lenger våken før leggetid for å se om det hjelper.

Back
Topp