Søvn i graviditeten

• Trådstarter Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Wilma

Guest
De aller fleste gravide merker at søvnen er påvirkes av graviditeten. I starten sover du kanskje mer, i slutten mindre. Men jo mer du stresser med at søvnen er annerledes, mindre, mer avbrutt og oppstykket, jo mer vil det påvirke deg og hverdagen din.

Du kan lese blogginnlegget til jordmor Ragna her :)

Har søvnen endret seg for deg? Til det bedre eller verre? :)

Våkner som regel av at jeg må tisse :p
Men har 3 barn, så våkner bare jeg hører en liten lyd. Kan ikke skylle på graviditeten. Har vært sånn siden først ble født. Men syns det har økt for hvert barn. Altså at jeg våkner lettere. Men merker det også på om ungene våkner hyppigere på nettene eller ei. Sover de godt i en ukes tid, så våkner jeg ikke like fort lenger.

Sover mer men dårligere. Altså blir jeg fryktelig tidlig trøtt og stuper gjerne i seng rundt ni, men våkner hver gang jeg snur meg, pluss en gang for å tisse.. også våkner jeg tidligere enn jeg pleide. Sover aldri lenger enn åtte. For bare noen mnd siden kunne jeg glatt sove til 12 :P

Sover ufattelig lite og våkner av absolutt alt (barna, må på do, bevegelser, halsbrann). Tærer på nå i lengden kjenner jeg....skal bli godt med permisjon[emoji4]

Sover også mer, men dårligere. Våkner hver gang jeg snur meg pga teit bekken, og er oppe på do 1-flere ganger i løpet av natta. Drømmer også veldig mye til tider, og det syns jeg er litt slitsomt. Er glad jeg styrer arbeidstiden min sjøl, sånn at jeg kan ligge lengre om morgenen.

Søvnen blir veldig avbrutt og jeg våkner av at sønnen min lager lyder, jeg må tisse, vondt bekkenet, kjæresten som snorker og at frøkna i magen har full fest :dead:

Jeg sover virkelig dårlig! Har dens siste uken sendt mannen min inn på gjesterommet (gjestesengen blir for liten for meg, trenger god plass). Kan fint gå 3-4 netter hvor jeg kun sover et par-tre timer samt ingenting ila dagen. Begynner nå virkelig å tære på kreftene og humøret [emoji17]

Alltid hatt behov for ekstra søvn, og våkner opp noen ganger, dødstørst og tett i nesa så har nesespray og vann på nattbordet. Merker ellers på formen at jeg konstant sliten / trøtt.

Sover dårligere og våkner av alt. Bare at jeg må på do, så sovner jeg ikke med engang. Kan gå en time å vel så det. Sovner en liten stund etter mine gutter har komt seg på skolen.

Sover plutselig mindre og dårligere. Våkner veldig lett og tidlig..

Sover mye dårligere :(
Er plutselig var for lyder, må ofte på wc, sliter av mannens snorking, og vær gang noe, eller noen har vekket meg kan jeg slite med og sovne i noen timer :dead:

Sover mye dårligere :(
Er plutselig var for lyder, må ofte på wc, sliter av mannens snorking, og vær gang noe, eller noen har vekket meg kan jeg slite med og sovne i noen timer :dead:

I hear you. Det er så slitsomt! Jeg er ufattelig "heldig" som har en ufør mann. Han står opp hver dag med ungene, og får de avgårde på skolen, slik at jeg kan sove noen timer. Sover som regel bedre de morgentimene enn jeg gjør i løpet av natta. Kan også legge meg å sove noen timer på dagtid om jeg føler for det. Skjønner ikke hva jeg blir så sliten av, jeg gjør jo INGENTING!

Merker også at søvnkvaliteten er mye dårligere nå, og jeg våkner flere ganger iløpet av natta og plages med å sovne igjen. I tillegg våkner lille igjen hver natt og flyttes inn i senga vår, og med han i senga sover jeg ihvertfall dårlig...

Søvnkvaliteten er meget dårlig. Kan vanligvis sovne stående.

Men har gått fra 12 timer til underkant av 4 timer. Forstår det ikke, er ikke mer trøtt heller.

I natt er det tragisk. Jeg sliter med hoste, og prøver å ta hensyn til de jeg deler seng med, mannen sliter med det samme - og stønner på hvert utpust. Mye mulig jeg dreper han faktisk.

Back
Topp