Søvn: 30 minutter-kneika

Isenbel

Glad i forumet
Julibaluba 2017
Smånissene 2022
Nok en søvntråd. Sorry, men jeg så frustrert og må bare spørre, kanskje noen har blitt noen erfaringer rikere siden sist...

Den første søvnfasen, på ca. 30-45 minutter... Er det noen som har slitt med å få baby til å komme seg over den «kneika», men som har knekt koden og får de til å sove videre?

Den første fasen varer i ganske nøyaktig 30 minutter for denne frøkna, og det er umulig å få henne til å sovne etter at hun har våknet.

På dagtid sovner hun stort sett fint av seg selv i vogna med kluten og tutten, både i stillestående og rullende vogn (fremskritt!) ...men etter 30 minutter er det nok. Ved stillestående vogn har jeg prøvd å trille på vogna både rett før og etter de 30 minuttene. Er jeg ute og går våkner hun uansett om vogna har trillet hele tiden eller ikke. Jeg har prøvd å ikke gi henne ikke oppmerksomhet før hun skriker etter den, for å se om hun kanskje legger seg igjen. Har også prøvd å vise at jeg er der raskt, uten å prate, men det fungerer heller ikke.

Om natten steller jeg, synger og gir mat i senga før hun sovner. Gir også tutten rett før hun sovner etter maten. Etter 30 minutter våkner hun, og det er like umulig å få henne til å sovne. Noen ganger fungerer det fint å slenge frem puppen, men jeg er så redd for at det skal bli en «nødvendighet» for å sovne, så jeg prøver å holde hånda, rette på kluten, gi tutten om den har falt ut, ta henne opp for å rape - alt annet enn å ta henne med ut i lyst rom og å prate høylytt. Rutinen er lik hver kveld, og jeg har forsøkt følgende:
1) flytte siste daglur nærmere sengetid
2) ha siste daglur tidligere på dagen (lengre våkentid før sengetid)
3) ha en ekstra nap rundt leggetid, flytte sengetid lenger ut mot kvelden
4) holde henne våken lengre på kvelden og samtidig følge vanlige dagrutiner, men da får jeg en overtrøtt baby som jeg fort bruker fire timer på å legge.
5) grøt/banan...

Jeg er så forferdelig lei av å kjempe for både hennes og min egen søvn, hver eneste dag, døgnet rundt. Er det noen som har noen råd?
 
Her sover han lenger om natten men om dagen er det 30 min. Eneste måten å få min baby til å sove videre på om dagen er å ligge der med han og putte brystet i munnen på han med en gang han våkner. Samme var det med storesøster. Jeg gir blanke i at det blir en nødvendighet for det er virkelig eneste måten og han blir sur av for lite søvn. Ikke alltid det går heller men stort sett en gang om dagen klarer jeg å forlenge slik. Det går over til slutt for de skal ikke dagsove for alltid [emoji1]
 
Har du spurt hs om råd? Jeg har ingen gode å komme med dessverre. Dagsovinga går stort sett greit her, men hun har dager hvor hun kun sover 20 min til hver dupp. Til nattsoving sliter vi med det samme som du beskriver.. Hun sover i 40 min-1 time for så å våkne og turne i 2-3 timer og det er kjempeslitsomt!
 
Det er vel noe søvn problemer rundt 4-5 mnd som er veldig vanlig. Kan være det? Vi har hatt noen uker med mange oppvåkninger på kvelden nå, sovner greit, våkner etter en halvtime og slik har det vært i et par timer før han sovner skikkelig og sover til neste dag.
Det gikk bare over her så regner med det var utviklingstrinnet
 
Sliter også med 30min-kneika på dagen og kvelden. På natta sover hun heldigvis. Skal til HS i morgen og be om hjelp :/
 
Her sover han lenger om natten men om dagen er det 30 min. Eneste måten å få min baby til å sove videre på om dagen er å ligge der med han og putte brystet i munnen på han med en gang han våkner. Samme var det med storesøster. Jeg gir blanke i at det blir en nødvendighet for det er virkelig eneste måten og han blir sur av for lite søvn. Ikke alltid det går heller men stort sett en gang om dagen klarer jeg å forlenge slik. Det går over til slutt for de skal ikke dagsove for alltid [emoji1]

Hun her sover heldigvis også «godt» (frem til 03ish) når hun først sovner igjen om kvelden/natten, men i dag holdt jeg på i tre timer fra jeg la henne til hun sovnet ordentlig... Frem til i dag har jeg tenkt det samme om puppen, jeg har bare gjort det som funker og vært lykkelig for at NOE funker. Ble plutselig bare stressa for at det kommer til å være sånn i evigheter fremover, og at jeg er den eneste som får lagt henne... det at dagsovingen «suger» er litt enklere, jeg må bare legge henne oftere for at hun ikke skal bli grinete.

Når ble det bedre med storesøster da? Da dagsovingen ikke var nødvendig lenger? [emoji23]
 
Har du spurt hs om råd? Jeg har ingen gode å komme med dessverre. Dagsovinga går stort sett greit her, men hun har dager hvor hun kun sover 20 min til hver dupp. Til nattsoving sliter vi med det samme som du beskriver.. Hun sover i 40 min-1 time for så å våkne og turne i 2-3 timer og det er kjempeslitsomt!

Jeg har spurt hs, men hun sier bare «åh, huffda.. jaja... huff... kanskje du kan prøve å legge henne på et annet rom?» haha... nei. Alt er bare «huff» og «jaja» med henne, så jeg har gitt opp å prøve å få noe fornuftig ut av henne.
 
Det er vel noe søvn problemer rundt 4-5 mnd som er veldig vanlig. Kan være det? Vi har hatt noen uker med mange oppvåkninger på kvelden nå, sovner greit, våkner etter en halvtime og slik har det vært i et par timer før han sovner skikkelig og sover til neste dag.
Det gikk bare over her så regner med det var utviklingstrinnet

Det har vært sånn siden dag én, dette med oppvåkning etter en halvtime. Frem til 3,5 mnd klarte vi ikke å legge henne før et sted mellom 23 og 04, og på dagen sov hun kun på kroppen, så sånn sett har det blitt mye bedre ved passerte 4 mnd. Nå er hun klar for natten mellom 18-18:30. [emoji23]

Før sov hun kjempegodt og kjempelenge i første og andre økt, men etter 4 mnd har hun begynt å våkne hyppig etter måltidet mellom 01-03. Så det er vel der dette trinnet har «surret» det til. Men det varierer veldig nå, egentlig. Kommer litt an på hvor lang tid det tar før hun sovner igjen etter denne oppvåkningen etter de første 30 min..
 
Det har vært sånn siden dag én, dette med oppvåkning etter en halvtime. Frem til 3,5 mnd klarte vi ikke å legge henne før et sted mellom 23 og 04, og på dagen sov hun kun på kroppen, så sånn sett har det blitt mye bedre ved passerte 4 mnd. Nå er hun klar for natten mellom 18-18:30. [emoji23]

Før sov hun kjempegodt og kjempelenge i første og andre økt, men etter 4 mnd har hun begynt å våkne hyppig etter måltidet mellom 01-03. Så det er vel der dette trinnet har «surret» det til. Men det varierer veldig nå, egentlig. Kommer litt an på hvor lang tid det tar før hun sovner igjen etter denne oppvåkningen etter de første 30 min..

Usj. Slitsomt når det er sånn :( vi har hatt sånne perioder vi også. Våkna hver time hele natta osv. Det har heldigvis gått seg til for oss og nå sover han som regel fra 18-19:00 til 06:00 ca. Noen ganger våkner han en gang rundt 2 for mer mat.

Håper det går seg til! Blir jo helt utslitt når det er sånn :(
 
Vi har hatt og noen ganger har 40 minutters powernappen gjennom dagen. Om han sover med puppen i munnen kunne han fint sove 2-3 timer på dagtid, men denne uka har han fint sovet 1-2,5 timer i vognen på 1. Luren og 40-1 time, på 2. Luren, ikke gjort noe spesielt annerledes. Til og med kunnet flytte han fra bilsete og over i vogn, gå noen runder, så har han sovnet igjen!

Vi står opp halv 8, har 1. Lur ca 10-10:30, og andre prøver jeg å drøye til kl 14-15. Spiser litt fruktmos enten til frokost eller etter soving, grøt til kvelden. Krysser virkelig fingre for at denne sovingen fortsetter på dagtid (MYE husarbeid å ta igjen)

På kvelden sover han stort sett 3 timer før det er pupp også sover han noen ganger til 5:30 og så videre til 7:30(selvfølgelig med puppen enten i munnen eller trøkt oppi og med hendene rundt)

Her fekter han mye med armer og noen ganger må jg pakke han inn i et teppe, så lenge han ikke får fekta med armene, sovner han lett igjen noen ganger med hjelp av nappis eller så gir jg pupp om ikke nappis funker.

Jg hadde bare slengt ut puppen (og jg var en av de som gjorde det med baby nr 2 og,hun tok ikke nappis, kun pupp, men hun sluttet etterhvert å våkne 1 time etter hun hadde sovnet)
Skjønner frustrasjonen godt men
Det vil nok gå seg til med tiden *kryss fingrene *!! Men fy så slitsomt det er mens de holder på og ikke minst frustrerende.

Det her er min første baby som driver med korte powernapps på dagtid, de 2 andre sov 1,5-3 T hver lur.
 
Jeg har spurt hs, men hun sier bare «åh, huffda.. jaja... huff... kanskje du kan prøve å legge henne på et annet rom?» haha... nei. Alt er bare «huff» og «jaja» med henne, så jeg har gitt opp å prøve å få noe fornuftig ut av henne.
Er det mulig...:banghead: og dersom hun var oppdatert på LUB sine anbefalinger, så hadde hun kanskje visst at de anbefaler at babyene sover på foreldrenes rom til de fyller ett år, men minimum de første 6 mnd:rolleyes: Vi skal på kontroll neste uke og jeg skal ta de opp da. Deler om vi får noen glupe råd.
 
Er det mulig...:banghead: og dersom hun var oppdatert på LUB sine anbefalinger, så hadde hun kanskje visst at de anbefaler at babyene sover på foreldrenes rom til de fyller ett år, men minimum de første 6 mnd:rolleyes: Vi skal på kontroll neste uke og jeg skal ta de opp da. Deler om vi får noen glupe råd.

Med mindre både du og baby sover dårlig;) kan ikke ha baby på vårt soverom fordi han sover dårlig sammen med oss. Han har sovet på eget rom en måneds tid allerede. De «må» ikke sove på vårt rom
 
Veit du hva- jeg tror de bare er sånn. Vi hadde kjempe god søvn her, men VIPS så var den borte som ved et trylleslag!
Jeg har innsett at jeg må slutte å ha rutiner, legge han når han er trøtt, og håpe at d funker fint! Jeg sliter meg selv ut om jeg skal kjempe for søvna hans! Men vi har rolige kvelder, og jubler når søvna inntreffer!
 
Med mindre både du og baby sover dårlig;) kan ikke ha baby på vårt soverom fordi han sover dårlig sammen med oss. Han har sovet på eget rom en måneds tid allerede. De «må» ikke sove på vårt rom
Det finnes jo unntak såklart, men anbefalingene er sånn. Vi testa ut at jeg la meg på et annet som rom siden jeg lukter mat, da sov hun 2t lenger før hun våkna, men etter første oppvåkning var det samme runddansen med våken hver time igjen.
 
Jenta vår sover stort sett bra på dagtid.. Men å legge henne på kvelden derimot! Ahh... Hun sovner greit av seg selv etter litt klaging. Og så våkner hun igjen etter en halvtime- time... Veldig frustrerende!

Håper duppene til din lille snart blir lengre!
 
Back
Topp