Søskenvogn?? Dere med barn fra før

Dr Cici

Flørter med forumet
Hvilken aldersforskjell hadde dere på barna, og hadde dere i såfall behov for søskenvogn?
Vi har nå to vogner, en kombivogn som står i barnehagen, og en ren sportsvogn som vi har hjemme. Lurer på om det blir nødvendig å kjøpe søskenvogn til våren? Kan ikke helt se det for meg. Sønnen vår vil allerede nå egentlig helst gå selv, han er snart 2 år. Han sitter bare i vognen hvis han blir veldig sliten, dersom vi tvinger ham, eller hvis besteforeldre tar ham med på tur. Og så sover han i sportsvognen på dagtid i helger og ferier.
Den andre vognen vi har, står i barnehagen som sovevogn. Har egentlig mer lyst til å ta hjem den, og bruke den til nestemann, enn å måtte kjøpe en ny vogn. Hvor lenge sover barn i barnehagen på dagtid?

Kjempefint med erfaringer fra dere som har barn fra tidligere :)
 
Vår 3 åring sluttet å sove i bhg ved 2,5 års alder, men noen sov helt frem til 3 år.

Hender han trenger en dupp på dagtid enda men da sover han enten i biltur eller på ryggen i sele.

Vogn brukes kun ved reiser og når vi skal flytte oss så langt/gå så langt at det er slitsomt og ungen må sitte i vogn.

Jeg ville gått for ståbrett med sete til vognen, og hatt begge vognene hjemme for turer i dyreparken /helgeturer osv.
 
Hvis han snart er 2 nå vil han vel minst være 2,5 når baby kommer?
Vår mangler 2 mnd på 2 år når baby kommer, så jeg tror vi skal ha søskenvogn.

Hvis ikke støtter jeg forslaget om søskenbrett - du kan jo kjøpe et som har sete også :)
 
Vi skal ikke ha søskenvogn(3år og 4mnd mellom de), men syns baby jogger city selext ser kjempegrei ut for de som har søsken som vil ha seg en hvil på lengre turer :p Har hørt mye positivt om den
 
Hvilken aldersforskjell hadde dere på barna, og hadde dere i såfall behov for søskenvogn?
Vi har nå to vogner, en kombivogn som står i barnehagen, og en ren sportsvogn som vi har hjemme. Lurer på om det blir nødvendig å kjøpe søskenvogn til våren? Kan ikke helt se det for meg. Sønnen vår vil allerede nå egentlig helst gå selv, han er snart 2 år. Han sitter bare i vognen hvis han blir veldig sliten, dersom vi tvinger ham, eller hvis besteforeldre tar ham med på tur. Og så sover han i sportsvognen på dagtid i helger og ferier.
Den andre vognen vi har, står i barnehagen som sovevogn. Har egentlig mer lyst til å ta hjem den, og bruke den til nestemann, enn å måtte kjøpe en ny vogn. Hvor lenge sover barn i barnehagen på dagtid?

Kjempefint med erfaringer fra dere som har barn fra tidligere :)

Det med soving i barnehagen er en stor debatt. Jeg har erfart som ansatt i barnehage at foreldre nekter barna å sove i barnehagen å så sovner de i matfatet eller oppetter veggen etter utetid. Jeg er stor tilhenger av søvn for barna. La barnet sove i minst en time. Da får barnet tid til å prosessere alle dagens inntrykk og de kommer i rem.
 
Det med soving i barnehagen er en stor debatt. Jeg har erfart som ansatt i barnehage at foreldre nekter barna å sove i barnehagen å så sovner de i matfatet eller oppetter veggen etter utetid. Jeg er stor tilhenger av søvn for barna. La barnet sove i minst en time. Da får barnet tid til å prosessere alle dagens inntrykk og de kommer i rem.
Jeg har ingen begrensinger på soving i barnehagen, jeg hører bare på hva de som jobber der sier jeg. I det siste har de begynt å vekke ham litt før da han lett kunne sove opptil tre timer, og dermed gikk glipp av mye lek og måltider med de andre. Det synes jeg bare er fint. Derfor jeg lurte på når de pleide å slutte med dagsoving. Regner ikke med at de får gjøre det om han begynner på store-barn-avdeling?
 
Jeg har ingen begrensinger på soving i barnehagen, jeg hører bare på hva de som jobber der sier jeg. I det siste har de begynt å vekke ham litt før da han lett kunne sove opptil tre timer, og dermed gikk glipp av mye lek og måltider med de andre. Det synes jeg bare er fint. Derfor jeg lurte på når de pleide å slutte med dagsoving. Regner ikke med at de får gjøre det om han begynner på store-barn-avdeling?

De gjorde det med storesøster. Hun gikk glipp av så mye aktiviteter i barnehagen, så de endte opp med å ikke legge henne. Det resulterte i at hun sovna på gulvet i gangen hjemme da vi kom hjem. Vi gikk glipp av mye tid på ettermiddagen sammen pga at de ansatte i barnehagen nekta henne å sove. Hadde det vært i dag, hadde jeg bytta barnehage på dagen.
 
De gjorde det med storesøster. Hun gikk glipp av så mye aktiviteter i barnehagen, så de endte opp med å ikke legge henne. Det resulterte i at hun sovna på gulvet i gangen hjemme da vi kom hjem. Vi gikk glipp av mye tid på ettermiddagen sammen pga at de ansatte i barnehagen nekta henne å sove. Hadde det vært i dag, hadde jeg bytta barnehage på dagen.
Gutten vår sover i barnehagen altså. Han sover fast fra tolv til to omtrent hver dag. Men før kunne han sove både til tre og halv fire, noen ganger helt til vi hentet ham. Da fikk han ikke med seg verken ettermiddagsmaten eller leking før han ble hentet. Vi hentet en skrubbsulten unge som kunne være våken til ni-halv-ti på kvelden. Det var de ansatte selv som begynte å vekke ham, og nå funker det bedre. Han får lekt med vennene sine og spist før vi henter, og sovner rundt klokken åtte hver kveld. Er aldri trøtt eller sliten før tidligst klokken syv på kvelden uansett. Så det funker bedre for oss.
 
Gutten vår sover i barnehagen altså. Han sover fast fra tolv til to omtrent hver dag. Men før kunne han sove både til tre og halv fire, noen ganger helt til vi hentet ham. Da fikk han ikke med seg verken ettermiddagsmaten eller leking før han ble hentet. Vi hentet en skrubbsulten unge som kunne være våken til ni-halv-ti på kvelden. Det var de ansatte selv som begynte å vekke ham, og nå funker det bedre. Han får lekt med vennene sine og spist før vi henter, og sovner rundt klokken åtte hver kveld. Er aldri trøtt eller sliten før tidligst klokken syv på kvelden uansett. Så det funker bedre for oss.

Så bra at han får nok søvn. Men jeg hadde nok ikke kuttet helt ut sovinga i barnehagen med det første. Jeg hadde nok latt han få ha muligheten til å ta seg en hvil iløpet av dagen ganske mye lengere, siden dere nylig har redusert sovinga hans. Man må jo se på hva som er best for barnet.
 
Det med soving i barnehagen er en stor debatt. Jeg har erfart som ansatt i barnehage at foreldre nekter barna å sove i barnehagen å så sovner de i matfatet eller oppetter veggen etter utetid. Jeg er stor tilhenger av søvn for barna. La barnet sove i minst en time. Da får barnet tid til å prosessere alle dagens inntrykk og de kommer i rem.

Jeg har latt barnehagen styre det mye selv når og hvor hun sover. Nå ble hun flyttet over på stor avdeling (2,5) og da sa de at hun kunne slutte å sove. Hun sover ikke hjemme (jeg gir henne muligheten fler ganger) men i dag da hun kom hjem var hun så trøtt at alt var krise :arghh:
 
Foreldre og barn sammen med barnehagen ser dette fint an selv, men jeg er av oppfatningen av at søvn avler søvn. Dersom barnehagen hadde gått imot all sunn fornuft å nekta barn som trenger det, en liten dupp iløpet av dagen, hadde jeg bytta barnehage. Det er så viktig, særlig når de kommer på stor avdeling, at de får mulighet til en liten pause og få vurdere alle dagens sanseinntrykk og "lagre" all den nye kunnskapen de tilegner seg i løpet av dagen. Dette er noe jeg selv har pratet med helsesøster om, som var helt enig. Søvn avler søvn.
 
Det er 25 mnd mellom nr 1 og 2. Brukte søskenvogn i over ett år. Kjøpte en som enkelt kunne "slås sammen" og brukes som enkeltrom - bruker den slik enda på minstemann som er 2,5 år :) Har Emmaljunga Super viking duo
 
Blir nesten 4 år mellom her. Vet ikke med ståbrett - men kanskje det er greit for å komme seg litt raskere frem...
 
Vurderer ståbrett jeg også.. storebror blir 3,5 når mini kommer:)
 
Vi må ha søskenvogn! Blir bare 17 mnd mellom aprilbabyen og storebror! Men jeg kommer nok til å kjøpe en liten og lett enkeltvogn til storebror også, dersom han skal ut med en av oss alene eller på overnatting til andre! Har fått en brukt vogn vi skal ha i barnehagen når han starter i Januar!
 
Vi har ikke hatt søskenvogn til våre. Når lillesøster ble født kjøpte vi en brukt emmaljunga scooter til å ha som sovevogn i barnehagen, og en trille til ta med på kjøpesenter ol. Men den trilla er nesten ikke brukt. Vi skal bruke emmaljunge city cross fra 2014 til aprilbabyen. Den kjøpte vi ny til den førstefødte og bruker den til neste også. Mye vogn igjen i den
 
Jeg er ikke tenkt til å ha søskenvogn og har en gutt på rett over 2 år. Han har null interesse av å sitte i vogn og den brukes kun til soving i barnehagen. Den sovingen tenker jeg kutte ut ganske snart, da han er sluttet sove på dagtid i helgene og bare har en liten dupp i bhg.
 
Jeg hadde søskenvogn med nr to og tre som det var i underkant av 13 mnd i mellom. Da hadde jeg easy Walker og var fornøyd med den. Men dette er jo 10 år siden så er nok kommet mange «bedre» modeller og vogner nå i etterkant. Er den ene over to år hadde jeg ikke kjøpt søskenvogn om en ikke går på trille tur veldig ofte!
 
Har hatt søskenvogn til noen av mine. Varierer i aldersforskjell mellom 18mnd og 2år8mnd. Så noen har brukt søskenvogn og med noen har jeg bare hatt en i bæresele på ryggen innimellom. Det er ikke alltid det er like trygt å la en på 2-3 år løpe fritt (ikke alle som vil holde hånda). Søskenvogn er praktisk så man kommer seg ut alene med dem da.
 
Back
Topp