Søsken

Bebis2014

Blir kjent med forumet
Er 2 gangs fødende og har en jente på snart 2,5 år.
Er veldig spent på hvordan hun kommer til å motta den nye. Flere i samme situasjon? Gleder barna seg? :)

Er også 2 gangs fødende, min gutt er 5 år og er veldig klar over hva som skal skje.
Han titter i bøker om kroppen og er opptatt av magen min. Synger vuggesanger og koser på magen. Han fikk tidlig vite om graviditeten, så han syns det tar tid, og er nok litt frustrert over at mamma ikke kan løfte han og ble fort kvalm.
Han har selv plukket ut bleier i butikken og valgt ut noen klær han vil at lillesøster skal ha. Men ser av og til tegn til at han vil være litt "baby", ha oppmerksomhet. Så vi prøver passer på å huske at han bare er 5 år, selv om man lett gir han voksne svar.

Min er også 2 og et halvt, født i august 2011 :) Jeg er veldig spent på hvordan den delen skal gå altså! Han er også veldig mammadalt om dagen, så jeg håper det gir seg litt før Mars.

Jeg tror han begynner å skjønne litt mer nå, for nå har vi funnet fram og vaska alle babyklærne, funnet fram vogna og babylekene. Og vi prøver å forklare ham at nå skal baby bruke det som han brukte da han var baby. :) Men jeg vet ikke om han er i stand til å glede seg, om han forstår såpass mye. Det tror jeg ikke! Så jeg gleder meg til å se reaksjonen hans første gang han kommer på besøk på sykehuset :)

Litt sjalusi regner vi med - vi får bare ta det som det kommer!

Her gleder 3 og et halvt åringen seg noe voldsomt og han synes nok han har venta uendelig lenge på lillebror nå. Ikke lett når man mangler tidsbegrep. Han snakker daglig om lillebroren sin og alt han klarer som ikke babyen klarer. Han vil lese den samme boken hver kveld som handler om en mamma med baby i magen. Og han koser masse med magen. Vi har lagt stor vekt på at det er han som blir storebror og ikke at det er han som får en lillebror. Har også prøvd å forklare at små babyer egentlig er ganske kjedelige og ikke gjør stort annet enn å sove eller gråte i starten, slik at han ikke skal tro det kommer uten fiks ferdig lekekamerat. Det er også viktig for oss at han skal være den første som kommer å hilser. Han skjønner nok fint hva som skal skje, men ikke fullt ut konsekvensene av det, men vi har stort fokus på det så satser på at det går bra.

Her er de 3,5 og 5,5 år, og gleder seg masse! Størstemann var 2 år når andremann kom, og det gikk veldig bra, var ikke antydning til sjalusi en gang, han var egentlig ikke så veldig opptatt av babyen/babyer generelt. Han har også vært veldig pappagutt, så han fikk det han trengte selv om jeg var opptatt liksom. Andremann kan vel ha litt antydning til sjalusi, men tror egentlig det skal gå bra. Han er i motsetning til storebroren sin veldig opptatt av babyer, så jeg tenker at om han får delta i aktivitetene med lillesøster så kanskje unngår vi at det blir noe særlig sjalusi. Han er jo også 1,5 år eldre enn førstemann var, og det er stooor forskjell på det! Han skjønner mye, kanskje viktigst så skjønner han at han må vente litt av og til.

Jeg tenker at om man involverer storesøsknene i det som foregår med babyen, og gjør seg selv mest mulig tilgjengelig for dem, så blir det enklere. La de være med på stell, og gi dem oppgaver som å finne frem klut/bleie/salve etc. La dem sitte ved siden av under amming og les bok, se film eller syng. Og bruk tid med dem når babyen sover :)

Jenta vår er 3,5 år og gleder seg veldig. Men hun syns nok det tar veldig lang tid :p vi prøver å forberede henne på hva som faktisk kommer for det virker som hun tenker at det kommer en baby hun kan styre så mye hun vil med, blant annet ta med i barnehagen og låne bort til venner :p vi tror hun kommer til å takle det fint. Heldigvis har hun og pappaen et veldig nært forhold, så jeg tror vi slipper unna den værste sjalusinen ovenfor meg. Men vi får se :)

He he :) ja tror det er veldig lurt å involvere de i oppgaver som gjelder babyen. Da får de også litt positiv oppmerksomhet :)

Guttungen er 4,5 år. Tidligere har han ikke likt å snakke om babyen, men den siste mnd har det gått bedre :)
Synes det er morsomt å se på babyklær, ligge å lytte på magen min for å høre om babyen (hørte romling fra min mage da, men samma det, han storkosa seg!)

Og i dag bærte vi inn badebalja til babyen, og det hjalp han gjerne til med :) Lovte han at han skulle få prøve den ut hvis han ville og det ville han jo selvfølgelig ;)

Men ting kan jo endre seg når han plutselig innser at han må dele på oss og besteforeldrene da.

Back
Topp