Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg har ikke opplevd det selv, men et vennepar fikk den reaksjonen fra største datteren. Hun elsker lillebroren og har gjort det fra dag en han ble født. Hun var ikke veldig happy under selve graviditeten, men ble vant med tanken etterhvert.Litt sjokktilstand i heimen da vordende storesøster uttrykte veldig tydelig at hun ikke hadde lyst å få noe baby i hus. Hun mente at det var nok med henne. Jeg ble litt satt ut av reaksjonen hennes. Flere som har erfart dette eller lignende?
Hvor gammel er hun?
Det er nok uansett en umiddelbar reaksjon der og da. Det er ikke sånn at enten er man et barn som enten bare gleder seg til å få småsøsken og alt er kjempefint hele veien eller så er man et barn som gruer seg og alt blir dritt.
Barn endrer mening og oppfatning hele tiden. Ikke definer henne som søstera som ikke vil bli storesøster, eller heng dere opp i at hun sa det. Gi henne mulighet til å endre mening og om hun ikke gjør det, så aksepter det også.
Det var en eller annen komiker som sa at for barn å få vite at de skal få et søsken til er som om mannen din kom hjem og sa at dere skal få en kone til. Litt satt på spissen, men det er nok mye frykt for at en blir tilsidesatt. Man vet hva man har, ikke hvordan det blir.
Pass på at hun får nok oppmerksomhet og blir inkludert i forberedelsene og føler at dere er glad i henne og at dere setter pris på hjelpen hennes, at babyen jammern er heldig som får henne som storesøster
Jeg forstår deg veldig godt. Men det er jo lenge igjen og mye kan skjeHun blir 11 om 2 måneder. Og selvfølgelig er ikke alt svart/hvitt, og hvordan hun reagerer etter den lille er født tenker jeg er ikke så viktig akkurat nå. Jeg prøver selvfølgelig å støtte henne og vise forståelse for at hun føler som jun gjør. Jeg er veldig opptatt av at alle følelser er like velkommen. Tenker selvfølgelig at hun må få lov å føle det hun gjør. Og vi inkluderer henne. Så det handler ikke om det. Hun er veldig redd for å bli glemt og at den nye babyen skal få all oppmerksomhet. Og den frykten forstår jeg veldig godt. Det er likevell utrolig trist for min del. For jeg vet hun har gledet seg i mange år og nå når det endelig skjer ser jeg at det får frem en side jeg ikke var der.... Kanskje er det mine hormoner som i tillegg gjør til at jeg reagerer ekstra mye, jeg vet ikke...