Søsken på ultralyd?

Håpefull94

Forelsket i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Hei!:)
Jeg har ei datter på litt over 5, som jeg vil si er ganske moden for alderen. Hun har ytret ønske om at hun så gjerne vil være med på ultralyd, og i og med at dette sannsynligvis er siste baby, og at pappaen i huset ikke helt har klart å bli positiv til ny baby enda, hadde det vært veldig koselig å ha henne med. I tillegg til pappaen såklart.
MEN, jeg vet jo at sjansen for at noe kan være galt med babyen er der og at det derfor kanskje er ugunstig å ha med søsken. Er det noen som har gjort seg noen tanker rundt dette? Eller har erfaringer?:)
 
Hei!:)
Jeg har ei datter på litt over 5, som jeg vil si er ganske moden for alderen. Hun har ytret ønske om at hun så gjerne vil være med på ultralyd, og i og med at dette sannsynligvis er siste baby, og at pappaen i huset ikke helt har klart å bli positiv til ny baby enda, hadde det vært veldig koselig å ha henne med. I tillegg til pappaen såklart.
MEN, jeg vet jo at sjansen for at noe kan være galt med babyen er der og at det derfor kanskje er ugunstig å ha med søsken. Er det noen som har gjort seg noen tanker rundt dette? Eller har erfaringer?:)
Her hos oss er det ikke lov å ta med søsken på ultralyd. Ville nok ikke tatt med heller, med tanke på dersom det er noe med baby i magen er det nok vanskelig for et barn og skjønne, samtidig skal en jo også takle disse problem og følelser selv.
 
Sniker

Vi fikk ha med 7 åringen på ordinær ul pga ferie og ingen barnevakt. Forhørte meg med sykehuset på forhånd om det var ok.

Vi hadde ul i uke 12, alt så fint ut, så visste at det ikke ville være katastrofale nyheter på OUL 6 uker etterpå.

Kravet de satte var at barnet måtte klare å sitte i ro og være stille gjennom hele undersøkelsen.

Jeg ville vært betenkt om dette er første ultralyd/kun hatt ul veldig tidlig i svangerskapet.

Erfarte selv i svangerskapet etterpå å få alvorlige tilbakemeldinger på ultralyder fra uke 13 - uke 34 knytt til usikkerhet om barna (tvillinger) ville overleve /ville få tilbud om senabort osv selv om alt så fint ut i uke 12.

Så ville tenkt meg nøye om. Kanskje kommende søsken kan være med på 3D ultralyd senere i svangerskapet om det er aktuelt? :)
 
Sniker

Vi fikk ha med 7 åringen på ordinær ul pga ferie og ingen barnevakt. Forhørte meg med sykehuset på forhånd om det var ok.

Vi hadde ul i uke 12, alt så fint ut, så visste at det ikke ville være katastrofale nyheter på OUL 6 uker etterpå.

Kravet de satte var at barnet måtte klare å sitte i ro og være stille gjennom hele undersøkelsen.

Jeg ville vært betenkt om dette er første ultralyd/kun hatt ul veldig tidlig i svangerskapet.

Erfarte selv i svangerskapet etterpå å få alvorlige tilbakemeldinger på ultralyder fra uke 13 - uke 34 knytt til usikkerhet om barna (tvillinger) ville overleve /ville få tilbud om senabort osv selv om alt så fint ut i uke 12.

Så ville tenkt meg nøye om. Kanskje kommende søsken kan være med på 3D ultralyd senere i svangerskapet om det er aktuelt? :)
Takk for utfyllende svar - hadde ikke tenkt på det du sa om at de må kunne sitte stille hele tiden, hun ville jo kanskje ha blitt litt gira. Bor på en plass hvor det ikke er noen private tilbud til ultralyd så får liksom bare denne ene, forutenom en jeg hadde med fastlege i uke 8. Men skjønner absolutt poenget :)
 
Jeg spurte på ultralyd I uke 12 hva de tenkte om å ha med søsken. Hun sa at de absolutt ikke anbefalte det, av flere grunner. Det ene var om det skulle være noe galt slik at foreldrene ikke fikk muligheten til å prosessere ting. Det andre var at de må sitte stille under hele undersøkelsen og de forstår veldig lite av det som foregår på skjermen. Hun mente at søsken fort ble en forstyrrelse slik at foreldrene ikke fikk den opplevelsen med ultralyden som man ønsker. Den laveste alderen Hun anbefalte søsken var 10-12 år.
 
Det er vel virkelig ikke å anbefale på ordinær ultralyd. Da bør dere heller ta en privat 3D-ultralyd lenger uti svangerskapet om alt ser bra ut og virker normalt :). Høre om du/dere får med 5-åringen dit med tanke på koronarestriksjoner. Forstår at du ønsker det men.
De som utfører ultralyden vil gjerne ha ro og fred, det får de sjeldent med et søsken i rommet. Uansett alder så blir det et forstyrrende element som kan gjøre at de ikke får undersøkt nøye og godt nok. Dessuten er det, det du selv nevner med risikoen for at noe kan være galt med fosteret.
 
8-åringen min har så lyst å være med, og jeg tenker at jeg muligens bestiller privat ul i hos ei jordmor i nabobyen i såfall.
Hun får ikke bli med på ordinær ul på sykehuset, i tilfelle noe er galt.
 
Tror de fleste sykehus nekter barn å bli med inn
 
Her er det ikke anbefalt å ha med søsken til vanlig. Og nå under corona får far såvidt være med inn, så er nok helt utelukket. St. Olavs
 
Mine ønsker også gjerne å være med..Men eg har sagt at det ikkje er lov..veit egentlig at alt er bra med baby, då eg har vert på 3 ultralyder+ tatt nip test...tenker å ta de med på 3d ultralyd seinere I svangerskapet Der er 8 og 11 år...
 
Du kan kanskje spør om å få filmklipp av ultralyden, så kan hun se den?
 
Fikk ikke ha med søsken på ultralyd
 
Spørs om du i det heile får lov. Er også å tenke på dette med dårlig nytt, og i tillegg om det faktisk er noko for barnet å forstå.

I fjor hadde me tenkt å ha med vår jente på 5år, men pga covid var det kun lov å ha med ein person. Hadde vært på UL i uke 14 og alt var fint. Kom på OUL i uke 19 og baby var død. Sjokkbeskjed og SÅ gla for at det ikkje var lov å ha med fleire då!

I år har me hatt ufattelig mange ultralyder, og jentene har fått være med på eit par når det har vært ukentlig og relativt safe. På den første tok hu litt 3d, men på den andre virka ikkje 3d, så då forsto dei ingenting av det på skjermen og mista dermed interessa. Då er doppler og hjertelyd meir interessant, og meir safe ;)

Overlegen som følger oss opp har derimot sagt at dei må bli med rundt uke 24-27, så skal hu få gode bilder i 3d til dei. Så ville anbefalt å reist på 3d med jenta deres er ein fantastisk opplevelse :)

Ja og forresten, på OUL låg baby dårlig til, så dei holdt på i 1,5t for å få rette mål, var ein heftig opplevelse der dei prøvde det mesta :rolleyes: så det ville eg absolutt ikkje hatt eit barn med på :dead: ein kan jo aldri forutse slikt :happy:
 
Back
Topp