Søsken og sommerferie

Linkii

Forelsket i forumet
Hvordan gjør dere det med sommerferie i år? Ønsker å ha storebror på 3år en del hjemme i sommer, MEN man vet aldri hvordan babyen er.. Hvordan løser dere dette? Ja jeg vet barnet har en far, men gutten min er veeeeldig opptatt av mamma. Er så redd hvis jeg setter opp 4 uker ferie også bli det bare skrik og hyl (enten baby eller storebror, hehe).. Tenker det skal være koselig for storebror å være hjemme :)

Jeg føler jeg hiver meg inn i et vepsebol akkurat nå, da jeg vet mange her inne ønsker at storesøsken skal være i barnehagen den første tiden etter at baby er kommet til.
Jeg tror at det er godt for storesøsken å være hjemme med foreldre og baby. Nettopp for å hindre søskensjalusi. Da blir de trygge fra første stund på at mamma og pappa har tid til begge barna. I stedet for å se på at mamma,pappa og baby skal være hjemme, også er storebror den eneste som skal avsted. Nå har ikke jeg barnehagebarn, men skolebarn. Så jentungen på 8 skal være hjemme med oss hele skoleferien. Men hun er jo vesentlig mer selvstendig enn en 3 åring. Men hadde jeg hatt en 3 åring også hadde den fått like lang ferie som storesøster.

De 2 eldste har ferie fra 20 juni-18 aug. Yngste har ca hele juli. Men blir nok ekstra her og der. Føder i begynnelsen av juni.

Storebror på 3,5 skal få kortere dager i bhg og noen dager hjemme de to første ukene etter babyen kommer, da er pappan også hjemme. Så tenker jeg at det blir normal bhg frem til vi tar fire uker sommerferie alle sammen. I mnd skifte juli/august.

Hvor mye han får fri fra bhg når pappan ikke har fri kommer veldig an på både baby og storebror. Må nesten se hvordan alt går først[emoji4]

Skal ha 5åringen i bhg som vanlig men kommer nok til å ta endel fridager viss 5åringen vil vere hjemme med oss. Faren skal jobbe de ukene 5åringen er i bhg så kan fort bli lange å kjedelige dager for 5åringen da alle andre barna er i bhg:)

Sånt kommer veldig an på barna. Man må se an barna og deres personligheter. Har man følsomme, litt forsiktige barn som er mer glad i å være hjemme enn å være i barnehagen, og som erfaringsmessig blir litt satt ut av stor hendelser, kan det godt hende det blir veldig sårt og feil for henne/han å bli sendt i barnehagen når man har nyfødt baby.

Jeg er helt trygg på at for vår tre og et halvtåring vil det være veldig veldig fint å være i barnehagen på dagtid på hverdager når vi har en baby. Hun elsker barnehagen sin. Er veldig trygg, ikke spesielt følsom, og kjeder seg fort hjemme. Og hun er veldig flink til å snakke og kommunisere hva hun vil. Absolutt ikke noen tvil der ;) Dessuten var barseltiden sånn sist at om det blir sånn igjen er det dårlig gjort mot henne om hun må være der med oss 24/7. Jeg hadde veldig vondt og alt var slitsomt og så kom kolikk med skriking døgnet rundt.

Vi har heldigvis fått innvilget 3-ukersferien de tre første uken av juni, så med termin 4. juli satse vi på at hun er tilbake i barnehagen da. Fint dessuten om hun tilfeldigvis er i bhg når fødsel starter, siden det tar svigers minst 2-3 timer å komme til oss fra de får beskjed.

Om hun (veldig overraskende og mot formodning) har MER lyst å være hjemme med den nyfødte babyen enn å gå i barnehagen, og vi har overskudd til det, så selvfølgelig skal hun få lov til det.

Skal også sies at hun aldri har vært sjalu, om jeg for eksempel koser på babyer, andre barn osv. Eller andre barn får mer oppmerksomhet, eller lignende. Hun er veldig lik pappaen sin som person (de har veldig lik personlighet) og han har heller ikke et sjalu bein i kroppen :) Og han er også veldig lite følsom/«sart». I motsetning til hvordan jeg var som liten og til en viss grad er litt fortsatt. Ingen av dem har behov for bekreftelse osv. men er veldig trygg på seg selv.

Selv om hun og mannen min er lite følsomme er de likevel veldig omsorgsfulle. Hun har flere ganger sagt at «sånn må lillesøster få» og «sånn må vi kjøpe til lillesøster», og helt siden hun var baby selv har hun vært forsiktig og snill med barn som er mindre enn seg selv. Og vi snakker og har snakket mye om at hun skal bli storesøster, på en veldig inkluderende måte. Hun får være med å bestemme ting, kjøpe ting og ordne ting, og synes det er veldig stas.

Vi kjenner jo selvfølgelig vårt barn best og har en god følelse på hvordan dette kommer til å gå, og at hun har det kjempefint i barnehagen som er to minutter unna :) dessuten får hun masse kvalitetstid med oss i ukene før babyen kommer siden hun har ferie da :D

Last edited:
Begge går på skolen, så de er hjemme hele ferien med oss! Gleder meg til sommerferien hvert år!!! :Heartbigred
Jeg er forresten lærer og har fri med de alle ferier!

Sånt kommer veldig an på barna. Man må se an barna og deres personligheter. Har man følsomme, litt forsiktige barn som er mer glad i å være hjemme enn å være i barnehagen, og som erfaringsmessig blir litt satt ut av stor hendelser, kan det godt hende det blir veldig sårt og feil for henne/han å bli sendt i barnehagen når man har nyfødt baby.

Jeg er helt trygg på at for vår tre og et halvtåring vil det være veldig veldig fint å være i barnehagen på dagtid på hverdager når vi har en baby. Hun elsker barnehagen sin. Er veldig trygg, ikke spesielt følsom, og kjeder seg fort hjemme. Og hun er veldig flink til å snakke og kommunisere hva hun vil. Absolutt ikke noen tvil der ;) Dessuten var barseltiden sånn sist at om det blir sånn igjen er det dårlig gjort mot henne om hun må være der med oss 24/7. Jeg hadde veldig vondt og alt var slitsomt og så kom kolikk med skriking døgnet rundt.

Vi har heldigvis fått innvilget 3-ukersferien de tre første uken av juni, så med termin 4. juli satse vi på at hun er tilbake i barnehagen da. Fint dessuten om hun tilfeldigvis er i bhg når fødsel starter, siden det tar svigers minst 2-3 timer å komme til oss fra de får beskjed.

Om hun (veldig overraskende og mot formodning) har MER lyst å være hjemme med den nyfødte babyen enn å gå i barnehagen, og vi har overskudd til det, så selvfølgelig skal hun få lov til det.

Skal også sies at hun aldri har vært sjalu, om jeg for eksempel koser på babyer, andre barn osv. Eller andre barn får mer oppmerksomhet, eller lignende. Hun er veldig lik pappaen sin som person (de har veldig lik personlighet) og han har heller ikke et sjalu bein i kroppen :) Og han er også veldig lite følsom/«sart». I motsetning til hvordan jeg var som liten og til en viss grad er litt fortsatt. Ingen av dem har behov for bekreftelse osv. men er veldig trygg på seg selv.

Selv om hun og mannen min er lite følsomme er de likevel veldig omsorgsfulle. Hun har flere ganger sagt at «sånn må lillesøster få» og «sånn må vi kjøpe til lillesøster», og helt siden hun var baby selv har hun vært forsiktig og snill med barn som er mindre enn seg selv. Og vi snakker og har snakket mye om at hun skal bli storesøster, på en veldig inkluderende måte. Hun får være med å bestemme ting, kjøpe ting og ordne ting, og synes det er veldig stas.

Vi kjenner jo selvfølgelig vårt barn best og har en god følelse på hvordan dette kommer til å gå, og at hun har det kjempefint i barnehagen som er to minutter unna :) dessuten får hun masse kvalitetstid med oss i ukene før babyen kommer siden hun har ferie da :D

Siterer !! Skulle egentlig skrive nøyaktig samme som deg. 3 åringen her hjemme hadde også kolikk og opplever vi det igjen er det ikke sunt miljø for han gå oppå oss heller. Han elsker BHG sin <3 og tenker at normal hverdag og rutiner for han er fin ting oppi den store forandringen :)

Storebror på 3,5 skal få kortere dager i bhg og noen dager hjemme de to første ukene etter babyen kommer, da er pappan også hjemme. Så tenker jeg at det blir normal bhg frem til vi tar fire uker sommerferie alle sammen. I mnd skifte juli/august.

Hvor mye han får fri fra bhg når pappan ikke har fri kommer veldig an på både baby og storebror. Må nesten se hvordan alt går først[emoji4]

Signerer[emoji4]

Helt enig med deg[emoji4][emoji1360]

Vi har ikke barnehageplass til treåringen, og de fire store har nesten ni uker ferie fra skolen, så her blir det kaos-sommer med seks barn hjemme. Og jeg gleder meg! [emoji4][emoji295]

Frøkna mi får halvannen uke ferie i mai, en ferie med fokus på henne, og så skal hun ha ferie samtidig som mannen har ferie, siste uka i juli og de to første i august. Utover det, så har vi henne hjemme innimellom, litt når baby er kommet hjem fra sykehuset, mens mannen er hjemme i starten, og hvis jeg synes det går bra, og hun kjeder seg i barnehagen (kommer ann på hvor mange barn det er der), så får hun noen dager fri. Kanskje hun til og med reiser noen dager til morfaren.

Vi tenker å gjøre det så normalt som vanlig. Slik vi pleier å ha det. Tenker det passer oss best. Støresøster i bhg frem til sommerferien. Selvfølgelig tar vi noen fridager innimellom som vi pleier, men det blir ikke mer eller mindre av det når lillebror kommer. Om det blir for mye fokus på det så vil det nok bli til en greie og det ønsker vi ikke :)

Her blir alle hjemme i juni og halve juli. Far skal jobbe fea midten av juli. Sa tror jeg 3 åringen kommer til å gå i bhg. 6 åringen må være hjemme og 2 åringen starter ikke i bhg før midten av aug.

Jeg kan ikke være alene hjemme med 3 barn der de to miste rotter seg sammen og finner på tull. Huset kommer til å bli ødelagt på den tiden jeg ammer.

Har sendt inn melding på at mine to i bhg tek sommarferie i 4 veker, og om dei vil vere heime nett etter fødsel so kjem eg til å gjer da og, dei velg sjølv om dei skal i bhg eller vere heime dei dagane eg har fri. Tenker at da er lettare å godta baby, om dei får fortsette sånn som dei har gjort da til no :-)

Back
Topp