Sørger over spekemat!

Forstår frustrasjonen din.. Men har selv hatt elendig kosthold før og forstår at det er vanskelig å legge det om totalt, samtidig som man må forandre på masse andre ting. Det er ekstremt overveldende å få beskjed om at man er gravid når det ikke er planlagt, og kanskje heller ikke ønsket. For min del må jeg starte med å slutte med nikotin, kan ikke forandre alt over natten. Har heldigvis et bra kosthold i dag, så trenger ikke gjøre så mye der.

Selvfølgelig!! <3 Jeg har også hatt et elendig kosthold i 15 år så jeg vet hva det innebærer :p Ett skritt om gangen og at du klarer å slutte med nikton er dritbra!

Selvfølgelig!! <3 Jeg har også hatt et elendig kosthold i 15 år så jeg vet hva det innebærer :p Ett skritt om gangen og at du klarer å slutte med nikton er dritbra!

Det er bare ekstremt skremmende å skulle være gravid, så skjønner at folk sliter med å forandre på kosthold og sukker som kan være eneste trøst når ting er vanskelig. Men skjønner godt du er oppgitt. Man har jo ansvar for barnet i magen.

Det er bare ekstremt skremmende å skulle være gravid, så skjønner at folk sliter med å forandre på kosthold og sukker som kan være eneste trøst når ting er vanskelig. Men skjønner godt du er oppgitt. Man har jo ansvar for barnet i magen.

Jeg håper og tror de aller fleste oppgående mødre gjør så godt de kan :Heartred Det er ikke tiden for å slanke seg, men å kanskje helle på litt ekstra grønnsaker til middagen og kanskje ikke kjøpe inn så mye slik at skapet bugner over av godis. Man spiser jo ikke dritt hver dag hvis man ikke har det tilgjengelig :p Her bør jo også barnefar ta hensyn :gen014

Skremmende lesing. Får holde meg unna.
Men ser det anbefales å holde seg unna katt.. Ligger her med kattungen på brystet her.. Visste ikke det. :(

Ja jeg var også ganske skeptisk! Går nok fint:) kan jo være du allerede har det du også!
Bare å ta en test.

Men ser det anbefales å holde seg unna katt.. Ligger her med kattungen på brystet her.. Visste ikke det. :(
Så lenge du ikkje tømmer kattedoen så går det nok bra :) Hadde katt med begge første, fekk ny i høst - ho er snart 7 mnd og har akkurat lært seg med katteluka :)

Jeg blir bare litt oppgitt. Folk spiser som noen idioter, får såkalte "sukkerbarn" pga elendig kosthold men å spise noen skiver salami, DET er krise :p De første 1000 dagene av livet til barnet ditt (inkl fostertid) er det viktigste fundamentet for en god helse ellers i livet og du setter standarden allerede nå.

Ja det er jeg forsåvidt enig i. Personlig så prøver jeg så godt jeg kan å spise på en måte som både gir mitt ufødte barn de beste forutsetninger, og også setter gode eksempler for 2-åringen min. Det funker så som så i praksis, nå som jeg har dårlig matlyst og det eneste som frister er rundstykke med ost :p

Så lenge du ikkje tømmer kattedoen så går det nok bra :) Hadde katt med begge første, fekk ny i høst - ho er snart 7 mnd og har akkurat lært seg med katteluka :)

Tror ikke du skal være redd for å kose med katten din. Men nå har du en god grunn til å gi ansvaret for kattedoen til samboer frem til sommeren :)

Jeg er sååå glad i spekeskinke! Har i graviditeten laga meg pizza med hvit bunn, ost, spekeskinke, sopp, ruccula og aioli! Det er KNALLGODT og da er jo spekeskinka godt stekt lenge ☺️

Jeg har såå lyst på rødvinspølse! Og tror dere ikke samboer kom hjem med det her om dagen. Han tenkte jo selvsagt ikke på at jeg ikke kunne spise det :( Har lagt den helt innerst i kjøleskapet :)

Jeg blir bare litt oppgitt. Folk spiser som noen idioter, får såkalte "sukkerbarn" pga elendig kosthold men å spise noen skiver salami, DET er krise :p De første 1000 dagene av livet til barnet ditt (inkl fostertid) er det viktigste fundamentet for en god helse ellers i livet og du setter standarden allerede nå.

Veldig enig! Synes det er så rart når folk bruker svangerskap som undskyldning for å være skikkelig usunne. Er det en tid man bør være sunn så er det nå :)

Jeg holdt på med prøvesmaking av spekemat samme dag som jeg testet positivt denne gangen. Det er helt klart det største savnet for min del
Så i juni blir det serranoskinke og prosciutto :Heartred

Noen som vet om spekeskinke holder seg greit i frysen, eller blir det ikke noe godt etterpå? Tenkte jeg kunne kjøpe med når vi skal til sverige i god tid før fødsel, dersom det tåler frys mtp smak

Rødvinspølse og cola boks var med i fødebagen sist gang. ;) hehe

Jeg skal ikke si hva dere skal gjøre eller ikke, men jeg skal ta en test hos legen for å se om jeg har antistoffer for toxoplasmose. De fleste voksne har blitt smittet med det i løpet av livet (uten symptomer) og da har også kroppen dannet antistoffer som gjør at du fint kan spise spekemat og rødt kjøtt som ikke er gjennomstekt.

Forstår ikke frykten for toxoplasmose egentlig. Det er jo ikke bare kjøtt som kan ha smitte, men på utsiden av frukt og grønnsaker, katt, kattesand osv også. Man kan aldri sikre seg 100% uansett og det er veldig liten sjanse for smitte som overføres til foster også. Type 0,1% av 10 000.

Har jeg ikke antistoffer holder jeg meg unna så godt det lar seg gjøre, men har jeg det spiser jeg spekemat og kjøtt akkurat som jeg føler for :D
Dette er ikke noe jeg har funnet opp selv altså, masse studier og forskning som underbygger det jeg sier og det er rart leger/helsepersonell ikke er mer oppdaterte. Men det er jo generelt ikke noe sjokk :p

Greit at man kan sjekke om man er antistoffer mot toxoplasmose, men listeria har man aldri garanti for... elsker spekemat. Men må klar å holde meg til kun varmebehandlet i svangerskapet..

Greit at man kan sjekke om man er antistoffer mot toxoplasmose, men listeria har man aldri garanti for... elsker spekemat. Men må klar å holde meg til kun varmebehandlet i svangerskapet..

**har antistoffer

Back
Topp