Sørger over spekemat!

Frøken-Fryd

Glad i forumet
Sommerfuglene 2017
Jeg har SÅ lyst på spekemat! Har til og med drømt om det om natta... :p
Skjønner ikke hvordan jeg skal gå helt til sommeren uten et realt spekemåltid, blæh :p

Har det akkurat likedan selv! Og jo mer jeg tenker på det jo verre er det :confused:

Jeg skal ikke si hva dere skal gjøre eller ikke, men jeg skal ta en test hos legen for å se om jeg har antistoffer for toxoplasmose. De fleste voksne har blitt smittet med det i løpet av livet (uten symptomer) og da har også kroppen dannet antistoffer som gjør at du fint kan spise spekemat og rødt kjøtt som ikke er gjennomstekt.

Forstår ikke frykten for toxoplasmose egentlig. Det er jo ikke bare kjøtt som kan ha smitte, men på utsiden av frukt og grønnsaker, katt, kattesand osv også. Man kan aldri sikre seg 100% uansett og det er veldig liten sjanse for smitte som overføres til foster også. Type 0,1% av 10 000.

Har jeg ikke antistoffer holder jeg meg unna så godt det lar seg gjøre, men har jeg det spiser jeg spekemat og kjøtt akkurat som jeg føler for :D
Dette er ikke noe jeg har funnet opp selv altså, masse studier og forskning som underbygger det jeg sier og det er rart leger/helsepersonell ikke er mer oppdaterte. Men det er jo generelt ikke noe sjokk :p

Last edited:
Visste ikke at man ikke kunne spise spekemat jeg, spiste masse masse på fredag. Jaja :smiley-angelic006 Kommer til å unne meg litt spekemat.

Jeg har lagt to pakker med salami i fryseren,som jeg nå kan spise. Og dette må vel kunne gjøres med spekemat også?

Jeg skal ikke si hva dere skal gjøre eller ikke, men jeg skal ta en test hos legen for å se om jeg har antistoffer for toxoplasmose. De fleste voksne har blitt smittet med det i løpet av livet (uten symptomer) og da har også kroppen dannet antistoffer som gjør at du fint kan spise spekemat og rødt kjøtt som ikke er gjennomstekt.

Forstår ikke frykten for toxoplasmose egentlig. Det er jo ikke bare kjøtt som kan ha smitte, men på utsiden av frukt og grønnsaker, katt, kattesand osv også. Man kan aldri sikre seg 100% uansett og det er veldig liten sjanse for smitte som overføres til foster også. Type 0,1% av 10 000.

Har jeg ikke antistoffer holder jeg meg unna så godt det lar seg gjøre, men har jeg det spiser jeg spekemat og kjøtt akkurat som jeg føler for :D
Dette er ikke noe jeg har funnet opp selv altså, masse studier og forskning som underbygger det jeg sier og det er rart leger/helsepersonell ikke er mer oppdaterte. Men det er jo generelt ikke noe sjokk :p
Men det er jo ikke bare toxoplasmose, men Listeria også...

Jeg hadde ikke krisemaksimert om jeg uheldigvis spiste spekemat uten å være klar over det nå, men å aktivt ignorere råd og anbefalinger gjør jeg ikke. Det har jeg ikke samvittighet til, uansett hvor liten sannsynligheten er for å bli smittet av noe.

Listeria er vell det som ikke forsvinner med frysning? Eller er det toxoplqsmose?

Det er vel toxoplasmose som dør ved frysing ja, så listeria kan man få uansett om man har fryst det eller ikke. Jeg sjekket toxoplasmose når jeg hadde første hcg-prøve, og jeg hadde ikke hatt det. Så mange katter som var i nabolaget når jeg var liten var jeg overbevist om at jeg sikkert hadde hatt det :P

Jeg tenker at de få månedene av livet man er gravid så følger man føre var-prinsippet. Jeg vet jo at det mest sannsynlig vil gå helt fint å spise både spekemat og annet kjøtt som ikke er gjennomstekt, men så lenge anbefalingene er så klare som de er så tar jeg ikke sjansen på det. Jeg forstår at andre velger å gjøre det, men jeg hadde aldri klart å leve med meg selv dersom jeg skulle være en av de få uheldige. Eller hvis barnet mitt skulle fått noen varige mèn av noe slag ville jeg alltid ha tenkt «hva vis jeg bare holdt meg helt unna....».

Så, det får være en sorg og et savn, og spekeskinka skal pakkes i fødebagen :p

Det er vel toxoplasmose som dør ved frysing ja, så listeria kan man få uansett om man har fryst det eller ikke. Jeg sjekket toxoplasmose når jeg hadde første hcg-prøve, og jeg hadde ikke hatt det. Så mange katter som var i nabolaget når jeg var liten var jeg overbevist om at jeg sikkert hadde hatt det :p
Testet positiv for det i 2016, ved svangerskapet da. Mest sannsynlig hatt det i barndommen min pga vokst opp med katter :-)

Er vel også listeria og ikke bare toxoplasma. Jeg hadde positiv test sist jeg var gravid, men spiser nok ikke spekemat eller kjøtt som ikke er gjennomstekt for det :)
Men et savn er det.
Jeg vil jo ha rakfisk jeg. Er jo helt krise:p

Skal til Gran Canaria på lørdag, kjipt å ikkje kunne ta seg litt deilig spansk skinke på altanen.. For ikkje å snakke om heimelaga hjortemårpølse til jul! Klart meg uten spekemat i to svangerskap før, tenker det er bedre å vere føre var..

Er vel også listeria og ikke bare toxoplasma. Jeg hadde positiv test sist jeg var gravid, men spiser nok ikke spekemat eller kjøtt som ikke er gjennomstekt for det :)
Men et savn er det.
Jeg vil jo ha rakfisk jeg. Er jo helt krise:p

Hva er det denne bakterien gjør?

Jeg blir bare litt oppgitt. Folk spiser som noen idioter, får såkalte "sukkerbarn" pga elendig kosthold men å spise noen skiver salami, DET er krise :p De første 1000 dagene av livet til barnet ditt (inkl fostertid) er det viktigste fundamentet for en god helse ellers i livet og du setter standarden allerede nå.

Jeg blir bare litt oppgitt. Folk spiser som noen idioter, får såkalte "sukkerbarn" pga elendig kosthold men å spise noen skiver salami, DET er krise :p De første 1000 dagene av livet til barnet ditt (inkl fostertid) er det viktigste fundamentet for en god helse ellers i livet og du setter standarden allerede nå.

Forstår frustrasjonen din.. Men har selv hatt elendig kosthold før og forstår at det er vanskelig å legge det om totalt, samtidig som man må forandre på masse andre ting. Det er ekstremt overveldende å få beskjed om at man er gravid når det ikke er planlagt, og kanskje heller ikke ønsket. For min del må jeg starte med å slutte med nikotin, kan ikke forandre alt over natten. Har heldigvis et bra kosthold i dag, så trenger ikke gjøre så mye der.

Back
Topp