Sønnen min har lave kroppstemperatur!

Jeg ville også ringt rett til barneavdelingen, tror nok de ber dere komme med en gang.
Jeg ringte rett dit to uker etter at sønnen min hadde blitt skrevet ut derfra etter en innleggelse, og da fikk han komme rett inn uten henvisning fra lege. [:)]

God bedring til sønnen din, håper han blir fort frisk igjen!

ORIGINAL: Leatroll

Kal- El: Veldig til info du hadde rundt dette da? Er du fagmann eller bare god på å google?

Jeg har hatt lav/motsatt feber selv og brukt mye av tiden min på å lese om helse/medisin grunnet flere langvarige merkelige problemer jeg har hatt som leger ikke har funnet svar på, og er sikkert ganske flink til å samle/lese/gjennomgå/kople sammen informasjon generelt. Er egentlig ikke så vanskelig informasjon å finne, man trenger ikke å gå lenger enn til pakningsvedlegget til Ibumetin for å se at virkestoffene går direkte på Hypothalamus og kan dermed ofte (ikke alltid) korrigere denne ved f.eks hypotermi.

Ett spørsmål, du sa han svetter. Når svetter han? Svetter han ved lav temperatur (rundt 34)?
Mulig jeg tar helt feil nå (evt. ta med til legen / sykehuset og spør), men svetten kommer av at kroppstemperaturen er høyere enn referansetemperaturen til Hypothalamus (i hjernen).

Altså, det skal ikke forekomme at man svetter ved hypotermi hvis temperaturen er på vei oppover, hvis noen ligger å svetter ved 34.4C så er temperaturen på vei nedover og da burde man komme seg på sykehuset fort.

Scenarioer:

A: Når Hypothalamus sin temperatur er høyere enn kroppens, så føler man seg "kokvarm"/sprengninger/sterke smerter/skjelving uansett om det er lav eller høy feber. (f.eks Hypothalamus=36, kropp=34 <- lav feber på vei opp (på vei ut av hypotermi / bra) / Hypothalamus=42, kropp=37.5 <- høy feber på vei opp (farlig)). I dette scenarioet svetter man ikke, ettersom kroppen får beskjed om å lagre varmen, ikke kvitte seg med den.

B: Når Hypothalamus sin temperatur er lavere en kroppens, så svetter man, dette er fordi kroppen følger Hypothalamus sin referanse og får beskjed om å kvitte seg med varme (f.eks når Hypothalamus = 33, kropp=34 <- lav feber på vei ned (på vei inn i hypotermi / farlig) / Hypothalamus = 37.5, kropp=40 <- høy feber på vei ned (bra)).

C: Hypothalamus er ute av / nedsatt funksjon / hemmet av kjent/ukjent årsak, og følger dermed kroppens temperatur, kroppen følger deretter omgivelsenes temperatur. På dette stadiet klarer ikke kroppen hverken å kvitte seg med varme eller lagre varme (avhengig av lav / høy feber). Ved stort avvik fra normal kroppstemperatur er dette en veldig farlig tilstand, for da er det ingen fungerende mekanismer som kan sette en stopper for økning/senkning av temperaturer, kun medisinsk / kraftig ekstern påvirkning vil kunne kontrollere situasjonen.

Mer: http://no.wikipedia.org/wiki/Hypotermi

Håper det går bedre med gutten din idag! Har du fått snakket med sykehuset?

Fant nummeret te barneavdelingen i går, der han va natten før, så eg ringte te de og de sa me konne komma rett inn te de i stedet for å gå gjennom legevakten fysst.
Då me kom te barneavdelingen målte de han te 34 grader igjen!

De gjorde det sama som kvelden før, la han i ein oppvarma seng me varmeputer. Og itte ein stund så steig temperaturen på han igjen.
Han e der fortsatt nå, de klare ikkje å finna ud ka det e for någe.
Han har vert greie i formen i heila dag og hatt normale temperatur. Så nå sga han vera der i natt og for observasjon. De tror det kan ha me svineinfluensaen å jørr, men har allikavel ingen forklaring på koffor temperaturen hans e normale om dagen og synke om natten..

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: Lois Lane

ORIGINAL: Niiiitah87

Dette bler litt langt.. men må te for å forklara.

Sønnen min hadde på torsdag 97.5 i feber

????

Ja, han jekk altså ner nesten 6 grader i temperatur på mindre enn ett døgn..

Nei, se en gang til, du skriver 97. "nitti-syv" "syv-og-nitti", hva skal det egentlig stå?

37

Men da blir setningen: "hadde på torsdag 37.5 i feber, aldri før hatt så høgt ( ligge normalt på 37)" - altså, han har aldri hatt så høy feber som 37.5 før?

Uansett, se forrige post, på han på sykehuset, hypotermi er ikke til å spøke med uansett hvilken vei den er, fordi det er ofte tegn på at Hypothalamus er satt ut av funksjon, styres av kroppstemperaturen istedet for motsatt (dvs. kroppstemperaturen skal normalt styres av Hypothalamus og ikke omvendt). Jeg ser heller ingenting i tråden om smertestillende/feberjusterende (paracet+ibux) har du gitt han det / prøvd det?

Herrejesus som vi må henge oss opp i bagateller a!!!!

Ett spørsmål, du sa han svetter. Når svetter han? Svetter han ved lav temperatur (rundt 34)?
Mulig jeg tar helt feil nå (evt. ta med til legen / sykehuset og spør), men svetten kommer av at kroppstemperaturen er høyere enn referansetemperaturen til Hypothalamus (i hjernen).

Altså, det skal ikke forekomme at man svetter ved hypotermi hvis temperaturen er på vei oppover, hvis noen ligger å svetter ved 34.4C så er temperaturen på vei nedover og da burde man komme seg på sykehuset fort.

Scenarioer:

A: Når Hypothalamus sin temperatur er høyere enn kroppens, så føler man seg "kokvarm"/sprengninger/sterke smerter/skjelving uansett om det er lav eller høy feber. (f.eks Hypothalamus=36, kropp=34 <- lav feber på vei opp (på vei ut av hypotermi / bra) / Hypothalamus=42, kropp=37.5 <- høy feber på vei opp (farlig)). I dette scenarioet svetter man ikke, ettersom kroppen får beskjed om å lagre varmen, ikke kvitte seg med den.

B: Når Hypothalamus sin temperatur er lavere en kroppens, så svetter man, dette er fordi kroppen følger Hypothalamus sin referanse og får beskjed om å kvitte seg med varme (f.eks når Hypothalamus = 33, kropp=34 <- lav feber på vei ned (på vei inn i hypotermi / farlig) / Hypothalamus = 37.5, kropp=40 <- høy feber på vei ned (bra)).

C: Hypothalamus er ute av / nedsatt funksjon / hemmet av kjent/ukjent årsak, og følger dermed kroppens temperatur, kroppen følger deretter omgivelsenes temperatur. På dette stadiet klarer ikke kroppen hverken å kvitte seg med varme eller lagre varme (avhengig av lav / høy feber). Ved stort avvik fra normal kroppstemperatur er dette en veldig farlig tilstand, for da er det ingen fungerende mekanismer som kan sette en stopper for økning/senkning av temperaturer, kun medisinsk / kraftig ekstern påvirkning vil kunne kontrollere situasjonen.

Ja det va på det lavaste når han svetta.

ORIGINAL: Årolilja

ORIGINAL: Lois Lane

Dette bler litt langt.. men må te for å forklara.

Sønnen min hadde på torsdag 97.5 i feber

????

Ja, han jekk altså ner nesten 6 grader i temperatur på mindre enn ett døgn..

Nei, se en gang til, du skriver 97. "nitti-syv" "syv-og-nitti", hva skal det egentlig stå?

37

Men da blir setningen: "hadde på torsdag 37.5 i feber, aldri før hatt så høgt ( ligge normalt på 37)" - altså, han har aldri hatt så høy feber som 37.5 før?

Uansett, se forrige post, på han på sykehuset, hypotermi er ikke til å spøke med uansett hvilken vei den er, fordi det er ofte tegn på at Hypothalamus er satt ut av funksjon, styres av kroppstemperaturen istedet for motsatt (dvs. kroppstemperaturen skal normalt styres av Hypothalamus og ikke omvendt). Jeg ser heller ingenting i tråden om smertestillende/feberjusterende (paracet+ibux) har du gitt han det / prøvd det?

Herrejesus som vi må henge oss opp i bagateller a!!!!

Når noen spør om lignende tilfeller og råd kan det fort bli farlig hvis man gir råd basert på feil informasjonm, derfor er det viktig å avklare evt. misforståelser rundt enhver medisinsk informasjon først uansett om man er hos legen eller på et forum (i dette tilfellet å få vite nøyaktig temperatur slik at man vet om temperaturen er på vei opp/ned og får vite det totale temperaturforskjellen på topp/bunn-nivå).

Scenarioer:

Ja det va på det lavaste når han svetta.

Hvordan går det med han akkurat nå da? (leste posten din fra tidligere i dag).

Fant nummeret te barneavdelingen i går, der han va natten før, så eg ringte te de og de sa me konne komma rett inn te de i stedet for å gå gjennom legevakten fysst.
Då me kom te barneavdelingen målte de han te 34 grader igjen!

De gjorde det sama som kvelden før, la han i ein oppvarma seng me varmeputer. Og itte ein stund så steig temperaturen på han igjen.
Han e der fortsatt nå, de klare ikkje å finna ud ka det e for någe.
Han har vert greie i formen i heila dag og hatt normale temperatur. Så nå sga han vera der i natt og for observasjon. De tror det kan ha me svineinfluensaen å jørr, men har allikavel ingen forklaring på koffor temperaturen hans e normale om dagen og synke om natten..

Så bra at de holder ham på sykehuset! Fortsatt god bedring til gutten din! [:)]

Hvordan går det med han akkurat nå da? (leste posten din fra tidligere i dag).

Nå e me jemma :)
Det jekk greit i natt, temperaturen hans sank igjen, men ikkje liga møje som tidligere. Kom aldri under 35 grader.
Alle blodprøvene og andre tester de har tatt av han ( De har sjekka urinen, halsen, øyrene, lungene, hjerta ) vise at det ikkje e någe galt me han. Så de tror at det ikkje komme te å skje igjen nå. De tror det har enten me selve svineinfluensaen å jørr, eller tamifluen som han går på. Han e heilt fine i formen nå.
Men hvis det skjer igjen, så kan me dra rett te barneavdelingen uden å ringa fysst.

Back
Topp