Sønnen min bet et annet barn - så det måtte til legen

Helene Harefrøken

Forumet er livet
I går hadde sønnen min bitt et annet barn i barnehagen såpass at den som ble bitt måtte til legen

Ped.leder tok det opp med meg i dag. Sa som sant var at han avogtil har gjort dette hjemme men at det er lenge siden nå, sa også at jeg skulle snakke med ham om dette. Vi har ikke fått noen tilbakemeldinger fra den minste avdelingen på problemer med biting, så jeg håper at dette var et engangstilfelle. Han begynte på ny avdeling(mellomstor ) på mandag, men jeg tror han kjenner alle barna litt fra før av for alle avdelingene er sammen når de er ute og leker(men tenkte kanskje at han kunne være litt usikker der alikevel).

Han hadde forøvrig sagt til de i bhg. da de snakket til ham om dette at han var redd for at det andre barnet skulle slå ham. Så han var nok som ped.leder sa litt "føre var".

Jeg er veldig glad for at ped.leder fortalte meg om biteepisoden. Jeg ble så lei meg, får dårlig samvittighet og lurer på om vi her hjemme er skyld i det(jeg antar det er en naturlig reaksjon?). Skulle gjerne visst hvem dette andre barnet er mtp. om jeg kanskje burde si noe til foreldrene om jeg møter dem i garderoben en dag. Nå aner jeg jo ikke hvem det er som han bet.

Måtte bare lufte meg litt her.

Hvis foreldrene til dette andre barnet er her så vil jeg si at jeg er veldig lei meg for det som skjedde [:(]

Det må du ikke tenke på, er ikke din feil!!!

jeg kjenner til et lignedende episode, venninna mi si jente Victoria som da var 14 mnd ble bitt i kinnet av et annet barn i bhg, de ringte henne og gav beskjed og hun måtte ta stivkrape osv, hun hadde det blågrønne store blåmerke med to tannavtrykksår i flere mnd framover. Foreldrene synes det var grusomt, og faren til barnet ville vite hvem det var!! Men det fikk han ikke...

Tror det er lurt jeg at man ikke får vite hvem det var, begge veier!!!

Da får jeg bare håpe at de ikke har gitt noe navn til de andre foreldrene, for jeg føler meg så dum [:o]

Åh, jeg skjønner godt at du har det litt vondt nå ja. Er en forelders mareritt det, å få høre at barnet har gjort noen noe vondt.
Er nok en helt naturlig reaksjon å tenke at vi har gjort noe feil hjemme, selv om du nok ikke har det da. [:)] 
Vær glad du har fått beskjed, tenk at det ikke er så unaturlig at et barn biter, og at det helt sikkert var en årsak og at det ikke blir noe varig problem! [:)]

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Da får jeg bare håpe at de ikke har gitt noe navn til de andre foreldrene, for jeg føler meg så dum [:o]

nei det tror jeg virklig ikke de har gjort. Er anonymitet når det gjelder sånt. Regler på det. Men du kan jo spørre de på bhg også da, så du vet det sikekrt og dermed kan slutte å gå og føle ubehag[:)]

forstår deg godt....har ikke selv vært i situasjonen der, men på andre siden...

snuppa ble bitt 3 ganger av samme unge, slapp unna stivkrampesprøyta heldigvis....fikk ikke vite hvem som hadde bitt, d ville jeg ikke heller - for hva om man møter de i garderoben da, da hadde hvertfall ikke jeg klart å sett på de med samme øyne. Ikke for de at de er dårlige foreldre, men av en eller annen grunn har jeg nok "fryktet" at barnet deres skulle bite igjen.
-kanskje de tankene er større ettersom d har skjedd ved 3 forskjellige annledninger av samme unge.

I bh der jeg har jentene mine snakker vi helt åpent om de tingene der. Fordi det som regel går begge veier. Biting er litt kjedelig ja, men gud så mye dytting og slåing det er i løpet av dagen. Jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet, det er barn det er snakk om. Når de er frustrert og komunikasjonen skåtter så reagerer de fysisk. Hjemme i familier og i bh skal de jo lære å leve sammen med mennsker og beherske konfliker, noen gang går de utenfor grensene og da får de jo beskjed om at det er uakseptabelt. Vil bare si at dette er helt naturlig og hvertfall ikke din feil. Ser du tar det kejmpe seriøst også så det er jo ikke sånn at du bagatiliserer det heller, og det sier jo alt om at du gjør ting riktig. Min misnte jente bet min store i går kveld, kjente jeg ble veldig sint først og ba hu gå bort fra oss. Det funket ikke veldig bra, det som jeg så fungerete var å få henne til å trøste søsteren som gråt noe veldig og så fikk jeg henne til å se på såret. Da så jeg at hun skjønte det var dumt.

Men hvorfor skulle de til legen? stivkrampe er jo i rutine vaksineringen...

[:o]uff, det er ikke morro. Min minste bet tidliger (særlig om ikke ting gikk hans vei) men heldigvis gikk det over, ikke noe mer biting nå.... Og du skal ikke føle deg ille til mote eller noe fordet, for det er noe som kan skje og det er jo bare noens barn reaksjon eller måte og 'vise' seg på en måte....Håper han skjønner alvore da når du har tatt pekefingern fram og forklart[;)]

Takk for gode ord, jenter  Føler meg litt roligere nå.

Labambie: Jeg har ikke det, men kanskje jeg skal kjøpe det da. Ellers så vet jeg at barn som f.eks ikke er så flinke til å snakke/ vet hvordan de skal utrykke følelsene sine gjerne kan bite(men så vidt jeg vet så tror jeg ikke sønnen min faller under den kategorien).

Niceday: Takk for at du fortalte fra din side. Uff, det er garantert ikke noe hyggelig for foreldrene på den andre siden heller. Nå fikk du kanskje et lite innblikk i hvordan det føles for foreldrene til biteren også [;)]

ORIGINAL: Nussenasse

Jeg vet ikke. De sa bare at han bet skikkelig, såpass at det andre barnet måtte til legen. Kanskje det ble et sår som burde sees på? Det ble i alle fall sagt at det gikk bra.

ORIGINAL: Nussenasse

I bh der jeg har jentene mine snakker vi helt åpent om de tingene der. Fordi det som regel går begge veier. Biting er litt kjedelig ja, men gud så mye dytting og slåing det er i løpet av dagen. Jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet, det er barn det er snakk om. Når de er frustrert og komunikasjonen skåtter så reagerer de fysisk. Hjemme i familier og i bh skal de jo lære å leve sammen med mennsker og beherske konfliker, noen gang går de utenfor grensene og da får de jo beskjed om at det er uakseptabelt. Vil bare si at dette er helt naturlig og hvertfall ikke din feil. Ser du tar det kejmpe seriøst også så det er jo ikke sånn at du bagatiliserer det heller, og det sier jo alt om at du gjør ting riktig. Min misnte jente bet min store i går kveld, kjente jeg ble veldig sint først og ba hu gå bort fra oss. Det funket ikke veldig bra, det som jeg så fungerete var å få henne til å trøste søsteren som gråt noe veldig og så fikk jeg henne til å se på såret. Da så jeg at hun skjønte det var dumt.

signerer denne..

dattern min bet mye i en periode, mye pga at hun ikke klarte å snakke for seg. men også  pga frustrasjon når andre barn bare drar lekene ut av hendene hennes uansett hva hun tok i fordi det var dems leker....så hvis det fortsetter så husk, det er  to sider av en sak....
 jeg veit følsen du sitter med[&o] jeg satt med klump i magen hver gang dattern min var med andre barn for jeg var så redd hun skulle gjøre noe vondt mot de, og vi føler oss som syndebukken hver gang.

det er helt normalt at barn biter i perioder, men det betyr jo selvsagt ikke at man skal akseptere det. synes det virker som du takler dette på en god måte. du tar det seriøst og fleiper det ikke bort, slik mange andre gjør det.
barnehagen har ikke lov til å fortelle foreldrene hvem som bet eller ble bitt. det går under taushetsplikten.

men ikke tenk at det er du som har sviktet som forelder fordi barnet ditt har bitt et annet barn. det skjer ofte i barnehagen. men snakk med barnet og vis at slik oppførsel ikke blir akseptert. da er du langt på vei.

Huff da! Hørtes jo ut som at han var redd den andre ungen og kanskje gjorde det litt i selvforsvar da.

Syns ikke det gjør noe at dem får vite hvem som gjorde hva jeg da men..

Heldigvis hadde det ikke skjedd noe i går i alle fall. Sønnen min fortalte meg hvem han hadde bitt da jeg snakket med ham i går. Det er en av kompisene hans.. tror nok foreldrene vet det iom. at begge er tre år og kan prate ganske bra for seg.

Biting er en bit av livet sto det i F&B.
At et barn biter i en periode er helt normalt, videre står det at man skal fortelle barnet at det er en uakseptabel oppførsel, og etter et par ganger vil ikke barnet bite mer.
Les stykket, så ser du at dette er helt normalt. Det er ikke tendenser til voldelig oppførsel i det hele tatt.
[:)]

Back
Topp