Søndag

Fru H

Mot nye tider
VIP
September 2012
Ja, her er hverdagen på plass fra i morgen, sånn delvis hvertfall. 
Mannen er fult tilbake i jobb og skal jobbe et par uker før han reiser bort på øvelse i tre uker!
Teodor skal starte i bhg igjen i morgen, og jeg har bare noen få vakter i butikken de neste tre ukene. Etter det tyvstarter jeg egentlig permisjonen min, så det blir rolig for min del fremover, og sikkert Teodor også! Koselig å ha noen hjemmedager sammen før lillebror kommer =) 
I dag vet jeg ikke helt hva vi skal. Jeg stod opp med T i dag og vi har sett barne-tv og spist frokost. Mye bedre vær i dag enn i går, så vi må hvertfall ut en tur!
Har lyst til å reise og svømme, men er redd det er veldig fult der og da orker jeg ikke...
Ha en fin søndag alle sammen =)
 
Får håpe dere fant på noe artig idag, Fru H :)

Her har endelig mannen fått ferie og vi koser oss med små utflykter :)

Idag har vi vært og fisket makrell på en brygge ved en lokal badestrand sammen med svigers. Mannen fikk 3 stk (Amelia måtte nøye seg med et par napp :)), så det ble middagen idag :)

Så kom foreldrene mine, som akkurat har kommet hjem fra ferie, innom og hadde med seg pakker fra turen til jentene :) Alltid stas det....

Til lørdagen drar vi på ferie, så det blir vel litt foreberedelser til det også de neste dagene :)
 
Fru H: Her er det også stappfullt i badeland for tiden, og i tillegg egne feriepriser, så vi går også sjeldnere og svømmer nå. Vi får ta igjen til høsten. :)

*trinemor*: Egenfisket middag hørtes veldig godt ut. :)

I dag var hadde vi slektninger her på middagsbesøk. Etterpå veltet Felix farmors kaffekopp over både seg selv og meg. :S Heldigvis syntes han det gikk fort over, og han har ikke et merke. Jeg derimot har blemmer og er rød nedover hele ene leggen. Sikkert fordi jeg sto og holdt ham under springen, og ikke fikk hatt på kaldvann på meg selv. I det minste kan jeg nå konkludere med at kaldt vann er utmerket førstehjelp ved brannskader. :P Felix er blitt enig med farmor om at ingen skal drikke mer kaffe hjemme hos oss, så nå spørs det bare hva resten av slekten synes om den regelen når de kommer på besøk. Spørs om jeg må modifisere det til at all kaffedrikking skal skje på kjøkkenet.

Ellers er været igjen nydelig. Ikke helt strandvær ennå, men vi har vært ute i t-skjorte, og badet i plaskebasseng på verandaen. Sikkert så mye sommer som vi kommer til å få her.
 
Det ble en fin dag med masse sol! =) 
Vi reiste for å handle nytt utebord da det vi hadde var utrolig slitent...
Så har Teodor badet i balja si ute i solen og lekt Apa med sparkesykkelen sin "Spark!".
Han er ekstremt inne i roller om dagen. 
Til og med lekehunden hans skifter navn etter hvilken rolle han inntar

"Nei mamma, hunden heter ikke Radar nå, han heter Timba! Jeg er jo Apa! Han er jo politi! Det er Brannmannen som har hund som heter Radar!"
 
Haha, det er virkelig alvor for barna :)

Amelia leker også masse rollelek, og gir roller til dukkene og kosedyra sine :) Morsomt å se hvor inni rollene de er, og hvor mye det betyr at vi spiller med :)

Veldig sunn lek det da :)
 
Haha, høres veldig kjent ut, bare at her er det stort sett lillesøster som får nye navn. Det er total katastrofe når jeg glemmer hva hun heter: "Neeeeeei maaaaamma! Hun heter ikke Anna, hun heter Tobias / Åce finmåce / sjørøverbabyen / baby postbudet! :P
 
Jeg må innrømme at jeg blir litt skrullete av det jeg da.. Men det har mest å gjøre med at dagens store helt er Kaptein Sabeltann, og han blir så morsk og voldsom at vi for lengst har satt begrensning ved den rollen - han får kun lov når han har på Kaptein Sabeltann-klærne... Apa politi ble på mystisk vis streng og sur her ute i helgen også, så han skremmer jo bort den lille nabojenta på 2 år, som han har lengtet å leke med. Også forventer han på en måte at alle andre er med på leken også. Greit nok med oss, som vet at han leker og ikke er slik til vanlig, men det er ikke så lett å forstå for de andre barna liksom, ikke voksne heller for den saks skyld. De må jo tro at han er så sur/streng/frekk til vanlig...?
 
Da blir det straks litt mindre morsomt ja. Jeg har snakket mye med Felix om at mindre barn ikke forstår alt, og har pekt på mange eksempel der noen er redde for noe som ikke er farlig. Tror han halvveis forstår at noen leker kan han ikke leke med småbarn. Kanskje du kan foreslå konkrete ting han kan leke med den lille naboen? Med litt voksenhjelp kan de små få til mange leker. :) Lillesøster her leker butikk, leker matlaging, leker dukkeselskap, leker leggetid, fekter med pinner, spar sand opp i den bøtten eller sandformen Felix peker på osv. Butikk er begges favoritt på lekeplassen. Kanskje den lille jenta vil la Teodor dytte henne på husken, i babyfart selvfølgelig, ikke slik fart som bare store barn kan få.

Er Kaptein Sabeltann veldig voldsomt? Felix tør ikke se det, så vi er heldigvis spart for det. Derimot fikk Felix se en del Donald med mannen min mens jeg var på jobb en periode. Han lekte ikke Donald, men han begynte å oppføre seg mye hissig og hyper slik som Donald... Vi fjernet alle Donaldfilmer, og etter noen dager roet oppførselen seg igjen. Tror ikke at alle barn er like lettpåvirkelige, men de kan faktisk ta etter mer oppførsel fra film enn vi ønsker.
 
Takk for gode tips :) Sabeltann er ikke så veldig voldsom, men har en ganske grov, tilgjort streng stemme som Teodor tar etter. Jeg synes ikke det gjør noe at han ser de filmene i grunn, vil heller få han til å forstå at slik lek er ok i noen sammenhenger, men ikke alle... Han lekte veldig fint med nabojenta i dag etter barnehagen. Hun var med inn her en tur og Teodor så kostymet sitt og ville leke med det. Men det var helt ok da jeg sa nei og begrunnet med at nabojenta var på besøk og de heller kunne leke sammen med noe rolig på rommet hans :)
 
Så bra. :) Det er så lettvint med venner i nabolaget. Når de har lekt en del sammen så blir hun nok tøff nok til kaptein sabeltann også. :)
 
Ja, altså de kjenner hverandre veldig godt. Hun går i samme barnehage og moren hennes jobber på Teodor sin avdeling

Jeg har bare vært litt usikker på hvor mye vi skal styre denne rolleleken hans. 
Men vi må da kunne gi han begrensninger når andre barn ikke forstår at han leker?
 
Jeg gir mye begrensninger på lekingen i alle fall, det er ikke alle som tåler like mye. Hvis jeg ser at lillesøster eller noen av de andre barna reagerer, så stopper jeg ham. Bruker å spørre ham om den andre liker leken, og om hva han tror den andre vil. Av og til har han tid til å tenke etter hvorfor den andre ikke vil mer, og kanskje til og med hva som kan være lurt å gjøre i stedet. Det er de heldige episodene. :P

Hvis ikke jeg hadde grepet inn av og til ville han noen ganger overkjørt lillesøster totalt. Han gjør aldri noe med henne for å være slem, men jeg tror han noen ganger kunne overhørt skrikingen hennes totalt når han prøver å dra henne med på et eller annet hun ikke vil. Heldigvis blir det aldri slike problemer med større barn som sier tydelig i fra med ord, men ikke alle 3-åringer er like tøffe og tydelige heller.
 
Godt å høre =) 
Synes jo selvsagt det er flott og fasinerende hvor mye han kan leve seg inn i disse rollene =) 
Men noen ganger går det over stokk og stein her. 
Den ene filmen hans er med heksa Miriam, som på et tidspunkt blir kalt "gamle kjærring". 
OG den frasen har Kjære lille sønnen vår klart å komme med på noen litt ubeleilige tidspunkter, blant annet i heisen på hotellet på Gran Canaria med en NORSK, eldre dame stående ved siden av..
HUN skjønte heldigvis at han ikke sa det til hun da, men at han gjentok en frase han hadde hørt
 
Det er råskummelt med uttrykkene de plukker opp fra film og barnetv. Felix er i alle fall slik at han først spør om hva det betyr, og etterpå prøver han det ut flere ganger om dagen en periode. Ikke alltid på riktig sted eller høflig tidspunkt... Gamle kjærring blir selvfølgelig ikke bra uansett når han sier det, men det høres ikke så mye bedre ut når Felix nå har gått rundt en hel dag, og med veldig arrogant tonefall fortalt folk at han "faktisk er helt genial".  Han har da sett jungeldyret Hugo...
 
Fantastisk, disse barna, altså!!
Det er jammen meg ikke bare fra TV, men han har plukket opp mye fra "bøllene" i bhg og...
For en stund siden utbrød han "du dreper meg" da jeg skulle hjelpe han med såpe som fløy alle veier ved en håndvask (jeg tok ikke hardt i han, altså!), og sa til pappaen "jeg dreper deg" en dag han var sur...
Men han ante jo ikke hva det betydde... 
Etter en lang samtale mellom han og pappaen har han aldri sagt det igjen, for han forstod hvor alvorlig det var å si det...
 


Fru H skrev:
Godt å høre =) 
Synes jo selvsagt det er flott og fasinerende hvor mye han kan leve seg inn i disse rollene =) 
Men noen ganger går det over stokk og stein her. 
Den ene filmen hans er med heksa Miriam, som på et tidspunkt blir kalt "gamle kjærring". 
OG den frasen har Kjære lille sønnen vår klart å komme med på noen litt ubeleilige tidspunkter, blant annet i heisen på hotellet på Gran Canaria med en NORSK, eldre dame stående ved siden av..
HUN skjønte heldigvis at han ikke sa det til hun da, men at han gjentok en frase han hadde hørt



Denne filmen har Amelia også sett på i helga, og på morgenen idag kalte hun Eveline for "lille kjærring" :)
 
Hoho, veldig godt å høre at det er fler :-p
 
Back
Topp