Søndag- og helligdagsfred..

Man kan visst anmelde det til politiet. Men her i kommunen er ikke det noe vits. Mamma har prøvd flere ganger her og de kom bare hvis de gadd. Det er visst ikke noen spesifikk regel da man ikke skal bråke for mye. Men det gjelder også i forhold til hvordan man bor. Her bråker alle døgnet rundt men det er fordi vi bor i sentrum og her er det aldri stille uansett. Juristen jeg leste om i Aftenposten sa også at det ikke sikkert er lurt å klage for mye i forhold til å være venner med naboen. Men bryr man seg ikke om det så er det jo bare å kjøre på.

Det er en veldig spesifikk lov, i de norske lover, mot dette. Lov om helligdager og helligdagsfred: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12

Der står det i paragraf tre, Helligdagsfred, at På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Man kan ringe politiet, og om de har ressurser, rykker de til tider ut for å stoppe folk som holder på sånn. Men det er jo langt ifra alltid de har tid til det, da... Det har ikke noe med "gidde" å gjøre; politiet sitter ikke akkurat og tvinner tommeltotter. Og det burde være unødvendig, folk bør klare å vise litt hensyn.

Man kan visst anmelde det til politiet. Men her i kommunen er ikke det noe vits. Mamma har prøvd flere ganger her og de kom bare hvis de gadd. Det er visst ikke noen spesifikk regel da man ikke skal bråke for mye. Men det gjelder også i forhold til hvordan man bor. Her bråker alle døgnet rundt men det er fordi vi bor i sentrum og her er det aldri stille uansett. Juristen jeg leste om i Aftenposten sa også at det ikke sikkert er lurt å klage for mye i forhold til å være venner med naboen. Men bryr man seg ikke om det så er det jo bare å kjøre på.
Det er jo uansett en lov

En regel som er utdatert, håper den forsvinner akkurat som kirken ikke er statskirke lenge. Skjønner ikke hvorfor jeg skal forholde meg til helligdagsfred når jeg bor i et land uten en påtvungen religion.
Men her vi bor fungerer det å snakke med naboene våre med en hyggelig tone :)

Går evt ann å skrive et anonymt brev å putte i postkassa hvis du har vanskeligheter med å si ifra ansikt til ansikt, men om det har en effekt vet jeg ikke.

I gata her klipper vi gress, henger ut tøy osv på søndager, men venter med gressklipping/hekksaks osv til etter kl 12 og unngår støy hvis naboen har besøk ute. Fungerer for oss.

En regel som er utdatert, håper den forsvinner akkurat som kirken ikke er statskirke lenge. Skjønner ikke hvorfor jeg skal forholde meg til helligdagsfred når jeg bor i et land uten en påtvungen religion.
Men her vi bor fungerer det å snakke med naboene våre med en hyggelig tone :)

har naboer som er medlemmer av ulike menigheter, men gressklipping tror jeg er er unntak fra deres religion for her klippes det på søndager :p

har naboer som er medlemmer av ulike menigheter, men gressklipping tror jeg er er unntak fra deres religion for her klippes det på søndager :p
Det gjør det her også, da etter 12.
Mange som er Kristene opp i vårt boligfelt så kanskje det er unntak ja :p
Jeg er litt upopulær med mine meninger for jeg mener fjern hele rødedager som tilhører kristendommen så kam vi heller få de dagene som ekstra feriedager å ta de når det passer oss selv best :)

Vi har aldri tenkt over dette med helligdager, aldri fått noe klager pp det heller. Vi lever travle liv og helligdager er gjerne den tiden man har mulighet til å få gjort ting.

Helt ærlig synes jeg konseptet om helligdager er utdatert

Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre... syns nesten heller det er koselig med litt hagebråk, det betyr at det er vår/sommer!
Men en av naboene her har en tendens til å ringe politiet i tide og utide om det er noe han ikke liker, så det er sjelden langvarig bråk her når han er hjemme.....
For et misbruk av politiets ressurser

Vi har aldri tenkt over dette med helligdager, aldri fått noe klager pp det heller. Vi lever travle liv og helligdager er gjerne den tiden man har mulighet til å få gjort ting.

Helt ærlig synes jeg konseptet om helligdager er utdatert
Her er det jo snakk om en person som HAR mulighet til å gjøre det på vanlige dager. Ts forstår også at folk har travle hverdager.

Det er en veldig spesifikk lov, i de norske lover, mot dette. Lov om helligdager og helligdagsfred: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12

Der står det i paragraf tre, Helligdagsfred, at På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Man kan ringe politiet, og om de har ressurser, rykker de til tider ut for å stoppe folk som holder på sånn. Men det er jo langt ifra alltid de har tid til det, da... Det har ikke noe med "gidde" å gjøre; politiet sitter ikke akkurat og tvinner tommeltotter. Og det burde være unødvendig, folk bør klare å vise litt hensyn.

Men søndager er ikke helligdager. Bortsett fra første påskedag og første pinsedag og dersom jula faller seg slik.

Så lenge loven finnes, men man velger å bråke på sånne dager så vet man at man kan få klager på det, enkelt og greit.

Rundt her følges stort sett Den loven å heg synes det er godt jeg med en dag i uken med ro:)

Men søndager er ikke helligdager. Bortsett fra første påskedag og første pinsedag og dersom jula faller seg slik.
Søndag står opplistet som punkt a i den linken der

Følgende dager er helligdag:

a) vanlige søndager,

Søndag står opplistet som punkt a i den linken der

Følgende dager er helligdag:

a) vanlige søndager,

Ja, det fremkom ikke i sitatet.

Mente der bare var kirketid søndager jeg, flott at det er hele. Mange bok ganger folk har sagt at det bare er i kirketid, jeg er utdatert på loven. Godt å høre at det fakrisk gjelder hele søndagen, ofte nok det har vært skriverier om dette.

I stad corrected. Og er glad for det.

Ja, det fremkom ikke i sitatet.

Mente der bare var kirketid søndager jeg, flott at det er hele. Mange bok ganger folk har sagt at det bare er i kirketid, jeg er utdatert på loven. Godt å høre at det fakrisk gjelder hele søndagen, ofte nok det har vært skriverier om dette.

I stad corrected. Og er glad for det.
Jeg leste ikke hele så det kan jo hende det står skrevet noe om kirketid lenger ned altså

Her bråker det hver dag, alt fra gressklipper til andre større maskiner. Det er også mange(!) som brygger i nabolaget så blir utrolig mye støy fra alle kanter. Så hadde satt veldig pris på at søndager var en «hvile» dag. Man kan da gjøre mer «stille» hage/hus arbeid uten å dra frem høytrykksspyleren, hekkeklipper/gressklipper akkurat den dagen.

Tillegg var det ett hus som hele pinsa hadde «private» arbeid og de arbeidere slå og hamra i til langt ut på ettermiddagene :p

Her er det naboer på alle kanter, det vil si 5 rimelig tette naboer som vi ser og hører mye fra. Hver eneste søndag går først gressklipperen på ene plena, før neste nabo blir oppmerksom på det og setter i gang på sin plen når nr 1 er ferdig. Slik fortsetter det i noen timer. Det er aldri stille her, og det går helt fint for vår del det, men jeg forstår godt at andre vil ha det stille! Den eneste gangen jeg skulle ønske at det var helt stille, er de gangene han nærmeste naboen bestemmer seg for å klippe hele plena med en bensindrevet kantklipper:dead:

Back
Topp