Søndag- og helligdagsfred..

SloppyJane

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2020
Hvordan sier man på en Ok måte til naboen at man gjerne vil at de overholder reglene om ingen bråk på søndag og helligdager? Naboen vår klipper konsekvent plenen på søndager - selv om det har regnet. Vasker bil med høytrykksspyler på 1 påskedag. Osv osv. Jeg var igrunn overrasket over at han ikke klippa plenen på 17. Mai....

Det er ikke sånn at han ikke har tid ellers, så det argumentet holder ikke. Jeg er hjemme hver dag og ser at han også er det.

Helt ærlig så glemte vi det selv helt her for noen uker siden, men stoppet fort opp når vi kom på at det var rød dag. Jeg vet ikke hvordan man skal gå frem for å si det på en pen måte, men er jo rart at det er bare de dagene naboen velger å bråke...

Ville nok gått bort neste gang han drar igang noe på en søndag og nevnt for han at det er søndag og det hadde vært fint om han kunne ta dette en annen dag evnt tenke på det til neste gang, så han ikke begynner på noe på en hviledag, det er jo litt unødvendig?

Bor han alene?

Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre... syns nesten heller det er koselig med litt hagebråk, det betyr at det er vår/sommer!
Men en av naboene her har en tendens til å ringe politiet i tide og utide om det er noe han ikke liker, så det er sjelden langvarig bråk her når han er hjemme.....

Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre... syns nesten heller det er koselig med litt hagebråk, det betyr at det er vår/sommer!
Men en av naboene her har en tendens til å ringe politiet i tide og utide om det er noe han ikke liker, så det er sjelden langvarig bråk her når han er hjemme.....
Det kommer kanskje an på hvordan du bor til.. Bor man i tettbygde strøk, blir det fort MYE om alle skal drive med bråketing. Jeg liker å høre på fuglesang når jeg skal sitte ute og kose meg en finværsdag. Helligdagsfreden er for at man skal ha ihvertfall én dag i uken hvor man får lov til det, uten at all fuglekvitter blir overdøvet av gressklippere og motorsager og høytrykkspylere og blandemaskiner og whatnot. Det er forskjell på "litt hagebråk", og at man knapt får sittet ute og nytt finværet uten at det er konstant støy fra en eller annen av nabohagene.

Jeg ville sagt høflig men vennlig at "Det hadde vært fint om du kunne overholdt helligdagsfreden og heller klippet gresset en annen dag".

Jeg ville sagt høflig men vennlig at "Det hadde vært fint om du kunne overholdt helligdagsfreden og heller klippet gresset en annen dag".
Omtrentlig det jeg sa.. men han ble sur allikevel.. :P

Her i nabolaget har vi en sånn universal forståelse om at det er greit å bråke litt:) ingen klaget om du klipper plenen. Men så har ingen 3 mål tomt heller.

Her i nabolaget har vi en sånn universal forståelse om at det er greit å bråke litt:) ingen klaget om du klipper plenen. Men så har ingen 3 mål tomt heller.
Heldigvis har vi det sånn hos oss og, vi får lov å bråke litt på helligdager ( vertfall søndager) å det er deilig å høre at det er liv, det er stortsett bare bråk når det er fint vær. Vi bor tett i tett i byggefelt, å må si vi er heldig at alle har samme meningen om søndager. For søndager er det beste dagene å jobben Hagen på :hilarious:

Ja det har blitt litt mer sånn her også etter at «varsleren» gikk på en smell og kappet ved hele Kristi himmelfart i fjor:hilarious: ikke greit å være Narvestad og ensom pensjonist når alle dager er like:hilarious:

Ja det har blitt litt mer sånn her også etter at «varsleren» gikk på en smell og kappet ved hele Kristi himmelfart i fjor:hilarious: ikke greit å være Narvestad og ensom pensjonist når alle dager er like:hilarious:
Haha til pass for den personen da:hilarious::hilarious:
Så lenge folk ikke fyrer igang gressklipperen klokka 8, gjør det meg ingenting å høre på klipping en liten stund:) tvert imot syns jeg det er kos, for nyklipt gress lukter såå godt:love7

Haha til pass for den personen da:hilarious::hilarious:
Så lenge folk ikke fyrer igang gressklipperen klokka 8, gjør det meg ingenting å høre på klipping en liten stund:) tvert imot syns jeg det er kos, for nyklipt gress lukter såå godt:love7

Det hjelper jo ts fint lite at det ikke plager deg, så lenge det plager henne ;) Og hun har loven på sin side. Da er man i sin fulle rett å si ifra, uten å bli møtt med sure miner og å bli baksnakket og kalt "Narvestad".

Det er seks andre dager i uken man kan bråke. Vil man jobbe i hagen på rød-dager, er det mye man kan gjøre som ikke bråker.

Det hjelper jo ts fint lite at det ikke plager deg, så lenge det plager henne ;) Og hun har loven på sin side. Da er man i sin fulle rett å si ifra, uten å bli møtt med sure miner og å bli baksnakket og kalt "Narvestad".

Det er seks andre dager i uken man kan bråke. Vil man jobbe i hagen på rød-dager, er det mye man kan gjøre som ikke bråker.
Kan ikke skjønne hun kan gjøre så mye annet enn å spørre pent (som man ofte kommer lengre med) eller å ringe politiet:) men de tipsene har hun alt fått.

Kan ikke skjønne hun kan gjøre så mye annet enn å spørre pent (som man ofte kommer lengre med) eller å ringe politiet:) men de tipsene har hun alt fått.

Hun spurte jo pent? Det er ikke så mye mer man får gjort, nei. Poenget var at det at det ikke plager deg, betyr ikke det at det er greit at denne loven ikke overholdes og at de som faktisk plages bare skal holde kjeft og godta det. På samme måte som at man ikke skal måtte godta at folk spiller høy musikk til langt på natt, bare fordi det ikke plager en annen person at det er musikk.

Hun spurte jo pent? Det er ikke så mye mer man får gjort, nei. Poenget var at det at det ikke plager deg, betyr ikke det at det er greit at denne loven ikke overholdes og at de som faktisk plages bare skal holde kjeft og godta det. På samme måte som at man ikke skal måtte godta at folk spiller høy musikk til langt på natt, bare fordi det ikke plager en annen person at det er musikk.
Åja, har jeg sagt det?
Og her har vi naboer som spiller høy musikk nå og da. Ikke sånn at det plager oss. Velger å ikke klage, for en dag skal vi ha fest:)
Folk er forskjellige. Vil man ha fred, ja så ring politiet. Hun har jo loven på sin side, så da kan det jo ikke være noe problem å få gjennomslag. Anonyme kan man også være.

Jeg synes det er litt irriterende med redskaper som bråker lenge over tid på søndager og helligdager når det er mulig å gjøre det andre dager :)
Og jeg synes man skal få lov til å bli litt irritert uten at man da "helst bør bo langt inni skogen uten naboer" fordi andre synes det er helt greit :p
Men her skjer det liksom bare av og til og da bryr jeg meg ikke nok til å si ifra, blir noe litt annet når det konsekvent skjer på søndager og helligdager.

Har med andre ord ingen gode råd. Man kan jo kjøre omvendt taktikk og be naboen over på en kaffe i hagen i stedet, men vet ikke om jeg hadde orka det selv hvis jeg egentlig var irritert på naboen. På den andre side, om du og naboen er venner er sannsynligheten større for at han vil svare hyggelig og kanskje forstå hvorfor gressklipping på søndager ikke er helt nødvendig.

Ingenting man kan gjøre med det desverre. Nå er ikke vi de som bryr oss om sånt. Men det er en gammel skikk fra kristendommen at det ikke skal gjøres noe før kirketid. Da er det jo lov etter. Aner ikke om det faktisk finnes en lov på det. Statskirken er borte så kan hende det forandret seg samtidig?

Ingenting man kan gjøre med det desverre. Nå er ikke vi de som bryr oss om sånt. Men det er en gammel skikk fra kristendommen at det ikke skal gjøres noe før kirketid. Da er det jo lov etter. Aner ikke om det faktisk finnes en lov på det. Statskirken er borte så kan hende det forandret seg samtidig?
Det er en lov mot det så joda man kan gjøre noe med det:)

Man kan visst anmelde det til politiet. Men her i kommunen er ikke det noe vits. Mamma har prøvd flere ganger her og de kom bare hvis de gadd. Det er visst ikke noen spesifikk regel da man ikke skal bråke for mye. Men det gjelder også i forhold til hvordan man bor. Her bråker alle døgnet rundt men det er fordi vi bor i sentrum og her er det aldri stille uansett. Juristen jeg leste om i Aftenposten sa også at det ikke sikkert er lurt å klage for mye i forhold til å være venner med naboen. Men bryr man seg ikke om det så er det jo bare å kjøre på.

Back
Topp