Søknader

Frk.Håpe

Betatt av forumet
Hei:)
Kan noen forklare meg helt enkelt hvordan det med søknader om foreldrepenger og permisjon gjøres? Må ha det inn med t-skje. ^^ Når er de ulike tidsfristene? Er i uke 27 nå. Må man ha bekreftelse av lege/jordmor om dette som sendes med søknad? For nå kan man vel sende elektronisk også?
Og hvordan er det når far til barnet skal ta ut permisjon etter jeg er ferdig med permisjon og 5 uker ferie? Må han søke om utsettelse og når gjøres dette?
Noe annet jeg har glemt?
Tusen takk for svar. :)

Hei:)
Kan noen forklare meg helt enkelt hvordan det med søknader om foreldrepenger og permisjon gjøres? Må ha det inn med t-skje. ^^ Når er de ulike tidsfristene? Er i uke 27 nå. Må man ha bekreftelse av lege/jordmor om dette som sendes med søknad? For nå kan man vel sende elektronisk også?
Og hvordan er det når far til barnet skal ta ut permisjon etter jeg er ferdig med permisjon og 5 uker ferie? Må han søke om utsettelse og når gjøres dette?
Noe annet jeg har glemt?
Tusen takk for svar. :)

Heisann,

Jeg ville ringt NAV i ditt område og spurt hvor lang behandlingstid de har, og alt du trenger! Skriv notater mens du prater med dem og lag en check-liste. Da er du 100% sikker på at alt blir riktig gjort :) Jeg ringte dem både før og etter jeg sendte inn alt, for å forsikre meg :)

Jeg har søkt i dag, er i uke 28+5 nå.
Fikk bekreftelse på termin fra jordmora forrige uke. Jeg søkte på nettet så tok bilde av den og la den ved.

Om far skal søke om utsettelse må dette gjøres mens mor fortsatt er i permisjon, tror det er 6 uker før han skulle startet sin permisjon. Står mye info inne på søknadspapirene, eller man kan ringe til NAV og høre med de som jobber med foreldrepenger.

Behandlingstiden er varierende men man burde vel søke min 6 uker før permisjonen begynner.

Det er riktig som de andre sier! Du kan begynne på søknaden elektronisk og se hvilke spørsmål du har. Den lagres og du kan fortsette akkurat når du vil. Far kan ikke søke før etter barnet er født, men du "må" vite hvordan du vil fordele det. Det er selvsagt ikke sant, for det kan endres etter hvert :)

Du trenger bekreftelse på termin fra jm/lege + bekreftelse på ulike ferier fra arb.giver dersom du skal legge inn ferier. Jeg la inn jule- og påskeferien for ikke å gå glipp av så mange røde dager!! Du kan fylle ut alt og laste opp dokumenter etp. Det er veldig enkelt! Det beste er at du slipper telefonkø for du kan chatte med dem :D

Må man scanne terminbekreftelsen fra legen og legge som vedlegg, eller kan man ta bilde av den og legge ved?

Senest 6 uker før termin. Far kan vente litt for hans søknad behandles først når baby er født. I søknaden oppgir dere når dere skal ha deres permisjonstider, ferier og annet. Fra dato til dato. Du må legge ved bekreftelse som er datert i din uke 27. Du må legge ved inntektsopplysningsskjema som er fyllt ut, signert og stemplet av arbeidsgiver. Alt finnes på NAV.no. Veldig enkelt og greit når du starter utfyllingen. Vedleggene kan du laste opp etterpå hvis du mangler noe.

Må man scanne terminbekreftelsen fra legen og legge som vedlegg, eller kan man ta bilde av den og legge ved?

Du kan ta bilde av det. Inntektsopplysninger er det arb.giver som sender inn etter du har sendt søknad. Du må bare be dem om det...det må sendes inn i løpet av to uker :)

Jeg printet skjema og fylte ut på papir først. Så skrev jeg spørsmål de stedene jeg lurte på hvordan jeg skulle fylle ut, og ringte NAV den dagen jeg søkte. Da fikk jeg svar på det jeg lurte på, hun jeg snakket med var utrolig blid og veldig behjelpelig med alt :joyful:

Jeg tenkte på, sist jeg var hos jordmor merket hun av uke 27 på symfyse-fundusmål om at jeg er i uke 27. Er dette en bra nok bekreftelse? Eller må jeg ha det på eget brev?

Jeg printet skjema og fylte ut på papir først. Så skrev jeg spørsmål de stedene jeg lurte på hvordan jeg skulle fylle ut, og ringte NAV den dagen jeg søkte. Da fikk jeg svar på det jeg lurte på, hun jeg snakket med var utrolig blid og veldig behjelpelig med alt :joyful:
Fant ikke det skjema for å printe ut.. :/ Du har tilfeldigvis ikke en link? :)

Jeg tenkte på, sist jeg var hos jordmor merket hun av uke 27 på symfyse-fundusmål om at jeg er i uke 27. Er dette en bra nok bekreftelse? Eller må jeg ha det på eget brev?
Jordmor eller lege må skrive på ett eget ark når du har termin, må skrives under på og eventuelt stemples.
Helsekortet ditt er ikke gyldig nok dokumentasjon.

Back
Topp