Søknad om permisjon

5.mannpåvei

Forumet er livet
September To Remember
Septemberlykke 2024
Leser på nav at man kan søke om permisjon fra uke 22, og det nærmer seg. Med mine 3 første barn var det et tungrodd system og litt av en papirmølle, men skjønner det er lettere nå :happy:

Min arbeidsgiver har et standard skjema som jeg har fått for å fylle ut, dette er helt basert på nav. Men så er det jo sånn at man kommer bedre økonomisk ut av det ved å velge 100% lønn og kortere permisjon for så å ta ulønnet permisjon...

Jeg bare vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram for det. Vet at det skal være svært gode grunner for å ikke innvilges permisjon etter perioden dekket av nav, men fortsatt virker det veldig trygt å velge 80% lønn og at alt går via nav.

Ønsker lenger permisjon enn et år, og tenker at selv om barnet begynner å barnehage kan vi ta ut resten av permisjonen i perioder med litt ekstra ferie :)

Hva er deres planer og tanker?
 
Jeg tenker å ta lengst mulig permisjon. Men kjenner jeg blir helt svimmel av å skulle sette meg inn i alt av rettigheter og regler og hva som lønner seg. Så planen er foreløpig 80 % gjennom NAV, og så legge inn ferie, så blir det drøyt 13 mnd permisjon, tror jeg. Men følger gjerne tråden for tips til andre lure måter å gjøre det på!
 
Med mini så tok me ut 100%. Eg gjekk heima min periode, heile fellesperioden, så tok eg ut ferien min også gjekk eg ulønna fram til mini var 1 år. Sambuar hadde permisjon 1 veka kvar mnd frå mini var 9mnd:) la ingenting inn på nav om ulønna men skreiv ein mail til sjefen om at eg blir heima til *dato* i ulønna permisjon pga ……:rolleyes: det sa han ingenting på
 
Følger gjerne denne tråden for tips! Vi er ikke standard-familien der far kan ta sin kvote rett etter felleskvoten (eller ta deler av felleskvoten) da mannen min er selvstendig næringsdrivende. Tar han 15 uker sammenhengende går bedriften hans konkurs. Sist tok han gradert ved å ta 2 dager perm per uke og jeg startet å jobbe 60% rett etter sønnen min ble ett år. Kombinerte da med kontantstøtte. Sønnen min ble født i mars 2017, så er jo andre regler nå. Kjenner jeg blir svimmel av det hele! Forskjellen nå er jo at vi får bhg-plass ved fylte 1 år, og ikke 1,5 som sist, men skjønner ikke hvordan kabalen skal gå opp noe annet enn ved 80% uttak, og eventuelt ulønnet permisjon. Regner med at ferien i år blir tatt ut (per nå sykemeldt), og at jeg ikke kan utsette perm med den. Og vil jo også trenge ferie sommeren 2023. Å starte å jobbe når mini er 7-7,5 mndr (ved 100% uttak) synes jeg er veldig tidlig, selv deltid. Regner også med at jeg fortsatt ammer da. Med 80% blir vel mini 8-8,5 mndr om jeg forstår rett, så er ikke store forskjellen. Haff, må nok få litt veiledning av nav. Eller er det noen her med god innsikt? Belys oss andre! :banghead:
 
Jeg har ikke helt regnet på det enda, men antar at vi tar 80% permisjon (med full lønn), så går jeg hjemme første og andre periode, og så får vi putte inn noe ferie på slutten der et sted.
Med mine andre barn funket det ikke å fullamme lengre enn ca 6mnd så vi får se hvordan det blir denne gang.
Ammefri midt i vaktene mine funker ikke da jeg jobber natt, så her får jeg se hva jeg evt gjør. Jeg benyttet meg ikke av dette tidligere men ser nå at mange benytter seg av det til tross for at tiden ikke nødvendigvis brukes til amming.

Uansett, det var i 2008 jeg var borti dette sist og det gleder meg å høre fra andre at det er er enklere system nå! :nicethread
 
Her går vi for 100 % og ser det an. Man har krav på ulønnet permisjon fram til barnet er to år (sist jeg sjekket), så det kan ikke arbeidsgiver nekte deg.

Med augustbarnet vårt klarte vi oss med 100 % og ferie til barnehagestart, men mannen min ønsket enda mer permisjon så da tok han litt ulønnet selv om vi ikke måtte. Denne gangen skal han få mer av felleskvoten enn sist og vi skal overlappe i gradert permisjon mellom min og hans del. Det var litt heftig å starte rett på 100 % sist og jeg har lyst på litt vårperm, ikke bare snø og sludd.

Det jeg lurer litt på er om det går raskere og enklere å endre på planen/fordelingen undervegs (altså hvem av foreldrene som har perm når), det var nemlig ikke bare bare i 2017 selv om det i teorien skulle være fullt mulig.
 
Her går vi for 100 % og ser det an. Man har krav på ulønnet permisjon fram til barnet er to år (sist jeg sjekket), så det kan ikke arbeidsgiver nekte deg.

Med augustbarnet vårt klarte vi oss med 100 % og ferie til barnehagestart, men mannen min ønsket enda mer permisjon så da tok han litt ulønnet selv om vi ikke måtte. Denne gangen skal han få mer av felleskvoten enn sist og vi skal overlappe i gradert permisjon mellom min og hans del. Det var litt heftig å starte rett på 100 % sist og jeg har lyst på litt vårperm, ikke bare snø og sludd.

Det jeg lurer litt på er om det går raskere og enklere å endre på planen/fordelingen undervegs (altså hvem av foreldrene som har perm når), det var nemlig ikke bare bare i 2017 selv om det i teorien skulle være fullt mulig.

Jeg fikk beskjed av arbeidsgiver å tenke nøye gjennom og komme med en konkret plan fordi da ble det sjeldent noe tull med utbetalinger osv., Men hvis man endrer underveis ble det oftere tull...
 
Jeg har ikke helt regnet på det enda, men antar at vi tar 80% permisjon (med full lønn), så går jeg hjemme første og andre periode, og så får vi putte inn noe ferie på slutten der et sted.
Med mine andre barn funket det ikke å fullamme lengre enn ca 6mnd så vi får se hvordan det blir denne gang.
Ammefri midt i vaktene mine funker ikke da jeg jobber natt, så her får jeg se hva jeg evt gjør. Jeg benyttet meg ikke av dette tidligere men ser nå at mange benytter seg av det til tross for at tiden ikke nødvendigvis brukes til amming.

Uansett, det var i 2008 jeg var borti dette sist og det gleder meg å høre fra andre at det er er enklere system nå! :nicethread

kan man ta 80% med full lønn? Blir det ikke 80% lønn? :)
 
vi planlegger 100%.
Jeg tar 2 - 3 uker ferie i forlengelse av min perm. Da er jeg tilbake midten av mai, og har noen uker jobb før vi begge tar 4 uker sommerferie. Da skyves hans perm 4 uker. Planlegger barnehagestart i september neste År. vi tenker ikke noe utsatt, dette også for å sikre barnehageplass der vi ønsker.

Jeg har jobb med fleksitid +1 uke ekstra ferie for i år (overførte fra i fjor). Så vil ha det relativt fleksibelt når jeg starter å jobbe igjen. Vil ha endel ferie igjen og raskt å jobbe opp noen timer :happy:
 
Last edited:
Jeg mente den korte varianten med full lønn, beklager om jeg forklarte meg litt rart hehe
 

Vedlegg

  • Screenshot_20220419-215327.jpg
    Screenshot_20220419-215327.jpg
    114,1 KB · Visninger: 20
Jeg mente den korte varianten med full lønn, beklager om jeg forklarte meg litt rart hehe

Sniker.
Da er det 100% permisjon du tar ut, ikke 80% :happy: Når man sier 80% permisjon, betyr det at NAV dekker 80% foreldrepenger, ikke at du tar ut 80% uker permisjon med full lønn :p

Jeg synes det er så forvirrende med permisjon. Hvorfor lønner det seg egentlig med 100% permisjon og så ta ut ulønnet perm i 10 uker etterpå? Hvorfor er ikke da 80% bedre?
 
Følger gjerne denne tråden for tips! Vi er ikke standard-familien der far kan ta sin kvote rett etter felleskvoten (eller ta deler av felleskvoten) da mannen min er selvstendig næringsdrivende. Tar han 15 uker sammenhengende går bedriften hans konkurs. Sist tok han gradert ved å ta 2 dager perm per uke og jeg startet å jobbe 60% rett etter sønnen min ble ett år. Kombinerte da med kontantstøtte. Sønnen min ble født i mars 2017, så er jo andre regler nå. Kjenner jeg blir svimmel av det hele! Forskjellen nå er jo at vi får bhg-plass ved fylte 1 år, og ikke 1,5 som sist, men skjønner ikke hvordan kabalen skal gå opp noe annet enn ved 80% uttak, og eventuelt ulønnet permisjon. Regner med at ferien i år blir tatt ut (per nå sykemeldt), og at jeg ikke kan utsette perm med den. Og vil jo også trenge ferie sommeren 2023. Å starte å jobbe når mini er 7-7,5 mndr (ved 100% uttak) synes jeg er veldig tidlig, selv deltid. Regner også med at jeg fortsatt ammer da. Med 80% blir vel mini 8-8,5 mndr om jeg forstår rett, så er ikke store forskjellen. Haff, må nok få litt veiledning av nav. Eller er det noen her med god innsikt? Belys oss andre! :banghead:

Ja, når jeg sjekket på nav nå får jeg opp at jeg skal begynne å jobbe 7. April, da er baby 7 mnd... Syns det er helt vilt! Det er vel å merke med 100% lønn. Blir smårar av dette, har ammet de tre første barna, og jeg er sånn som må amme jevnt og daglig, hvis ikke stopper produksjonen opp med en gang. Alle kan ikke bare pumpe seg liksom...

Har også lyst på litt sommertid med den lille, ikke bare høst og vinter! Vanskelig å finne ut av alle detaljer allerede :meh:
 
Jeg synes dette er veldig vanskelig. Var så greit med storebroren i 2017. Da var jeg i permisjon i ett år, siden jeg fikk mannens permisjon, da han ikke hadde jobb, og jeg sparte all ferien, så avsluttet med 10 uker ferie. Det var perfekt.

Denne gangen vil jeg ha ferie i sommer, så får vi heller se hvor lenge jeg holder ut. Har spart ei uke ferie til neste år, så da blir det 6 uker ekstra iallefall. Men jeg tror ikke vi har råd til noe annet enn å ta ut 100%. Samtidig kan jeg ikke se for meg å gå tilbake i jobb så tidlig. Med storebroren fullammet jeg omtrent frem til han var ett år. Han skjønte seg ikke på flaske før han var rundt 10 mnd. Så jeg er veldig spent på dette her! Vi har snakket om å spare litt arvpenger, for å kunne ta ut ulønnet perm. Jeg får iallefall fellesperioden, så tar mannen det minste han blir tvunget til å ta. Unner han virkelig å ha permisjon og ta det ansvaret, men Skulle likt å vente til ungen var ett år feks. Så kunne vi heller drøyd barnehagen litt.
 
Ja, når jeg sjekket på nav nå får jeg opp at jeg skal begynne å jobbe 7. April, da er baby 7 mnd... Syns det er helt vilt! Det er vel å merke med 100% lønn. Blir smårar av dette, har ammet de tre første barna, og jeg er sånn som må amme jevnt og daglig, hvis ikke stopper produksjonen opp med en gang. Alle kan ikke bare pumpe seg liksom...

Har også lyst på litt sommertid med den lille, ikke bare høst og vinter! Vanskelig å finne ut av alle detaljer allerede :meh:

Det er litt av en kabal! Veldig takknemlig for at vi har mulighet til å ha så lang betalt permisjon, men det er ikke gitt at det passer alle familier at far/medmor tar sin del rett etter mor. Og ammefri er et flott gode, men på min jobb er det ingen muligheter for å sitte i fred og amme/pumpe. Selv om arbeidsplassen nok er pliktig til å tilrettelegge (er ikke kontor nok til alle en gang…). Ammet til 9 måneder sist, så håper jeg får til det, helst ett år. Så da må det vel bli ulønnet permisjon. Og vil jo ha ferie sammen neste sommer. Det funket jo så fint sist i 2017, termin i mars og 80% permisjon, så har det blitt så store endringer siden da?
 
Vi tar nok 100%. Sist forlenget jeg med hele årets ferie, men hadde dessverre ikke mulighet til å ta ulønnet pga økonomi. Jeg syntes det var tidlig å starte og være så lenge borte. Ammefri er bare en halvgod løsning. Denne gangen har jeg lagt av penger hver måned allerede siden høst. Tenker å bli hjemme ca ett år så får jeg fri hele sommeren også. Deilig å slippe sommerstresset på jobb også.
 
Da har vi snakket sammen om det her og funnet en fin løsning som passer for oss. Det blir 100%, så tar jeg hele fellesperioden og 3 mnd ulønnet (sparer arvepenger) også avslutter vi med fire uker ferie sammen før pappan går ut i permiajon. Da er hun 11mnd. Først tar han en mnd, så hvis det er mulig tar han en lengre periode med to dager i uka, i tillegg til at jeg jobber 80%, så det blir ikke så mange eller lange dager i bhg for henne i starten. Storebror går i førsteklassen da, det er så rart å tenke på!
 
Er nesten glad eg sleppe å ta stilling til dette merke eg. Må søke engangsstønad og får stipend i 49 uker av lånekassen så får spart litt hver mnd og strekker permisjonen til bhg start august 2023.
Pappaen fekk nesten heile permisjon med april 2021 gutten, og får muligens 8 uker (om dei nye reglene trer i kraft før fødsel) uten krav til mor men skal nyte siste permisjonen
 
Her blir det tvillinger og får derfor 17 uker ekstra. Blir derfor hjemme med 100 prosent lønn til barna starter i barnehagen august neste år.
 
Back
Topp