Søknad om foreldrepenger

Annemorjuli25

Flørter med forumet
Julistrålene 2025 ♡
Hei, har dere begynt å søke om foreldre penger via nav. Jeg skal være ærlig å si at jeg er helt blank og dette er første gang jeg fyller ut noe sånt. Kom opp et spørsmål om hvilket alternativ jeg kunne tenke meg å velge som mødrekvote, fellesperiode, starte foreldre penger tidligere osv. også sto det starte fra den dato til den andre dato men jeg vet ærlig ikke hva man skal skive av datoer o_O snakket med sjefen i dag som sa at nav skulle ha gitt meg en dato men jeg har da ikke fått noe dato for når permisjonen starter og ikke har jeg vært i kontakt med nav. Hva burde jeg gjøre?:smiley-ashamed008 Vil bare få gjort alt riktig og har fått null informasjon fra jordmor om hva man burde søke om og når:smiley-ashamed008
Trodde det var mer permisjon for en forelder enn 15 eller 19 uker:confused: jeg vil jo ha mer tid med barnet enn 19 uker hjemme og mannen sier har foretrekker å jobbe mer.

Hva er termindatoen din? Din permisjon starter tre uker før den datoen. :) I tillegg til det har du en mødrekvote du skal ta ut på 15 uker (minst 6uker rett etter fødsel) og pappaen har 15 uker forbeholdt seg. Fellesperioden på 16 uker må dere fordele dere mellom som dere vil.

Du skal søke for deg nå, så må legge inn hvor mange uker du skal ha permisjon og når. Hvis du har ferie du skal ta ut legger du bare inn et opphold mellom permisjonsukene - de ukene må du avklare med arbeidsgiver når du kan ta. Mannen din må søke for seg senere og sjekke ut frister, men han er nødt til å ta it 15 uker og får to uker i forbindelse med fødsel.

Det jeg skriver nå forutsetter at dere tar ut 100% lønnet permisjon, tar dere ut 80% får dere flere uker men mindre penger :)

Veit at aleinemødre får fedrekvoten og. Veit ikke om det er mulig og fikse det slik når begge foreldre er i bilde då. Men du kan jo sette opp et møte med nav for å få hjelp til å fylle den ut

Når du legger inn termindato skal datoene komme av seg selv. Nav har også informasjon om hvor lenge du kan ha perm, du bør lese det.

Du kan også ringe nav, de er veldig flinke og hjelper deg med søknaden hvis du lurer på noe :)

Back
Topp