Søknad om foreldrepenger

Moradi

Forumet er livet
VIP
Septemberlykke 2015
Holder på med søknaden nå. Hvilke dokumenter trenger jeg?
Har:
-Forside til søknad
-Selve søknaden om kvoten min.
-Inntektsopplysninger fra arbeidsgiver.
-Bekreftelse graviditet fra jordmor.

Er det alt? Regner ikke med det er egen forside til inntektsopplysningene? Sender ikke med lønnsslipper siden jeg har hatt sykepenger de siste månedene og i tillegg har inntektsopplysninger fra arbeidsgiver.
Jo, en ting til. Hvis jeg ikke skal ha sammenhengene permisjon, er det eget skjema for det også? Følte jeg fylte ut når permisjonen skulle vært slutt også forrige gang, men de spør bare om når den starter. Skal ha sammenhengende altså, men lurer bare :p

Dette lurer jeg også på! Bra tråd. Skal til jordmor 16. og håper å sende inn søknaden etter å ha fått bekreftelse fra henne.

"Jeg vil søke om å utsette eller gradere foreldrepengene.

Du kan ta ut foreldrepengene, inklusive fedrekvoten og hele mødrekvoten ved adopsjon og åtte uker av mødrekvoten ved fødsel, fleksibelt ved å kombinere delvis foreldrepenger med delvis arbeid, eller du kan utsette perioden på grunn av fulltidsarbeid. Du kan også utsette på grunn av ferie eller sykdom, eller ved innleggelse i helseinstitusjon. De seks første ukene etter fødselen går av mødrekvoten og må tas ut da."

Så da er det nok eget skjema dersom man skal litt frem og tilbake i permisjon :)

Det vet jeg ingenting om. Fikk i uke 28 selv så for meg er det egentlig det samme :p Må bare få søkt denne uken slik at det kun er redebyggingen som gjenstår :)

Huff sliter med det her selv!! Vanskelig å drive å regne på når mannskap ha permisjon og alt! Skal sende det i løpet av uken selv..

Er det sånn at pappaen ikke kan søke permisjon enda? Må vente til barnet er født? Så det er kun når min permisjon starter som skal søkes nå?
Er det forskjell på når permisjon starter og når foreldrepenger skal begynne å utbetales?

Anbefaler dere foreldrepenge-chatten på nav.no! Der svarer ekspertene. Jeg har fått god hjelp der flere ganger! :)

Huff sliter med det her selv!! Vanskelig å drive å regne på når mannskap ha permisjon og alt! Skal sende det i løpet av uken selv..

Er det sånn at pappaen ikke kan søke permisjon enda? Må vente til barnet er født? Så det er kun når min permisjon starter som skal søkes nå?
Er det forskjell på når permisjon starter og når foreldrepenger skal begynne å utbetales?
Pappaen skal ikke søke før det nærmer seg slutten på mammaen sin permisjon :) Men det er nok noe med tidligest **** og senest **** som må følges også. Kun din som skal søkes om nå ja

Husk at dersom mor skal ha ferie eller ulønnet permisjon etter permisjon så må far søke FØR mor sin permisjon er ferdig - om ikke starter hans automatisk å rulle... Jeg sendte i slutten av uke 27 forsiden, selve søknaden med terminbekreftelsen fra lege. Inntektsopplysningene skulle sendes direkte fra lønningskontoret vårt.

Jeg fikk brev fra NAV i går om at arbeidsgiver ikke hadde sendt inntektsopplysninger enda slik avtalt og kjente jeg ble lettere stresset da de satt frist til 30. juni, og skrev at dersom papirene ikke var mottatt av NAV innen 30. juni ville jeg få avslag. Fikk min sjef til å ta kontakt med regnskap og hun svarte følgende:

"NAV vil alltid være tidlig ute med å purre når den som skal ut i permisjon sender inn søknad om fødselspenger veldig tidlig (noe de gravide ofte gjør, fordi de er flinke og gjør det de skal i god tid J). NAV blir nemlig målt på behandlingsdager av søknad, og dermed forter saksbehandler seg å sende slike purringer/beskjeder om mulig avslag, for ikke å ha forsinkelse på sine saker igjennom systemet. De har imidlertid aldri lov til å nekte noen fødselspenger, selv om inntektsopplysningene kommer nærmere permisjonstiden starter. Så det er faktisk litt dårlig gjort av NAV å sende slike meldinger om mulig avslag, og «skremme» de kommende foreldre…

Faren ved å sende innteksopplysninger altfor tidlig, er at lønn kan ha endret seg i mellomtiden, og dermed står arbeidsgiver i fare for ikke å få dekket lønnsøkning ved refusjon fra NAV. Det er derfor vi venter til litt nærmere permisjonstid med å sende slike – i tilfelle lønnen har blitt endret. "

Kan være greit for andre å vite så ikke flere får panikk.. :)

Jeg kommer ikke til å søke om foreldrepenger før i midten av august (permisjonen må begynne 29 august) da her er 6 uker behandlingstid. dette fordi eg begynner i ny jobb 1 juli med mye bedre betalt ;) snakket med nav og de sa siste frist for å søke for meg er da i november.

Har søkt idag. Er midt i uke 29 nå. Sendte elektronisk - alt på en gang (fra arbeidsgiver også).

Husk at dersom mor skal ha ferie eller ulønnet permisjon etter permisjon så må far søke FØR mor sin permisjon er ferdig - om ikke starter hans automatisk å rulle... Jeg sendte i slutten av uke 27 forsiden, selve søknaden med terminbekreftelsen fra lege. Inntektsopplysningene skulle sendes direkte fra lønningskontoret vårt.

Jeg fikk brev fra NAV i går om at arbeidsgiver ikke hadde sendt inntektsopplysninger enda slik avtalt og kjente jeg ble lettere stresset da de satt frist til 30. juni, og skrev at dersom papirene ikke var mottatt av NAV innen 30. juni ville jeg få avslag. Fikk min sjef til å ta kontakt med regnskap og hun svarte følgende:

"NAV vil alltid være tidlig ute med å purre når den som skal ut i permisjon sender inn søknad om fødselspenger veldig tidlig (noe de gravide ofte gjør, fordi de er flinke og gjør det de skal i god tid J). NAV blir nemlig målt på behandlingsdager av søknad, og dermed forter saksbehandler seg å sende slike purringer/beskjeder om mulig avslag, for ikke å ha forsinkelse på sine saker igjennom systemet. De har imidlertid aldri lov til å nekte noen fødselspenger, selv om inntektsopplysningene kommer nærmere permisjonstiden starter. Så det er faktisk litt dårlig gjort av NAV å sende slike meldinger om mulig avslag, og «skremme» de kommende foreldre…

Faren ved å sende innteksopplysninger altfor tidlig, er at lønn kan ha endret seg i mellomtiden, og dermed står arbeidsgiver i fare for ikke å få dekket lønnsøkning ved refusjon fra NAV. Det er derfor vi venter til litt nærmere permisjonstid med å sende slike – i tilfelle lønnen har blitt endret. "

Kan være greit for andre å vite så ikke flere får panikk.. :)
Mener å ha lest at hvis de mangler noe så kan det bare gå et visst antall uker før hele søknaden blir avslått og du må sende alt på ny igjen. Bare sånn til informasjon :) (hvis det kun er inntektsopplysningene som mangler)

Back
Topp