søknad om foreldrepenger

Poten

Elsker forumet
Novemberlykke 2015
Jeg holder på å bli sprø :(

* Er jeg nødt til å skrive opp når jeg skal ha ferie allerede nå? Vi skal ha sommerferie, men vet ikke når enda.
* Aner ikke om jeg vil ha 100% eller 80% dekningsgrad.
* Hva er fedrekvoten?
* Når vet jeg når faren skal ha foreldrepenger og når han skal ut i permisjon?
* Når vet jeg når min permisjon starter? Har termin 28.Desember 2010.

Hjelp:(

*følge med på denne*

Permisjon starter normalt sett 3 uker før termin, i allefall. :)

ORIGINAL: alice_

*følge med på denne*

Permisjon starter normalt sett 3 uker før termin, i allefall. :)

okei[:)] dette var noe drit altså..hehe

Din permisjon starter 7.desember, altså 3 uker før termin. Ferie trenger du ikke bestemme nå, men du bør gi beskjed i god tid når du har bestemt deg. Dekningsgrad må du jo bare bestemme deg for - 100% dekning gir alltid bedre utbetaling enn 80% forutsatt at du er flink og kan sette av penger til ulønnet permisjon etterpå..
Så lenge du og pappaen har opptjent rett til foreldrepenger har pappaen krav på fedrekvoten som pr dags dato er på 10 uker. Dvs at du må trekke 10 uker fra totalt antall uker.. 3 uker taes før termin/fødsel (mister resterende av denne om man føder før termin), 6 uker er forbeholdt mor etter fødsel, 10 uker er forbeholdt far og 27/37 uker er felles og kan fordeles som man vil.. Dere bestemmer selv når pappaen skal ta ut fedrekvoten, mange velger å la pappaen overta helt på slutten etter at mammaens permisjon er over. Pappaen får foreldrepenger beregnet fra sin lønn i den dekningsgrad dere velger (80 eller 100%..=

Ja, jeg skal innom å snakke med NAV i morra jeg. Sist jeg snakka med dem, sa de at jobben måtte melde fra om hvor lenge jeg har jobbet og når jeg skal ut i permisjon. Og at det ordnet seg selv, med foreldrepenger. Men tydeligvis gjør det jo ikke det. Blir forvirra her, kjenner jeg!

ORIGINAL: iselinn88

Jeg holder på å bli sprø :(

* Er jeg nødt til å skrive opp når jeg skal ha ferie allerede nå? Vi skal ha sommerferie, men vet ikke når enda.
-Det må du gi beskjed til nav om 1 mnd før du tar ut ferie, iallefall fungerer det sånn her, du kan skrive etter endt permisjon så blir det sammenhengende permisjon så tar du 4 uker ferie etter!(men da må du holde av feriepengene da)

* Aner ikke om jeg vil ha 100% eller 80% dekningsgrad.
-Det kan du gjøre om frem til permisjonen starter, du må regne på hva som lønner seg hos dere.Husk at om du tar 80 % får mannen din bare 80 % av lønnen sin når han tar perm.Hos oss lønte det seg å ta 100% å sette av penger hver mnd for så å ta permisjon uten lønn på slutten.

* Hva er fedrekvoten? fedrekvoten er 10 ukene som far har krav på.

* Når vet jeg når faren skal ha foreldrepenger og når han skal ut i permisjon?
Det må være opp til deg og far da, det vanligste er jo at han tar de på slutten.
Hos oss må far ta perm i sommerferien for han er student, så må jeg jobbe også ta perm uten lønn etter han starter på skole.

* Når vet jeg når min permisjon starter? Har termin 28.Desember 2010.
Den starter 3 uker før termin dvs 7 desember det da!
Hjelp:(

Er du veldig usikker på alt ville jeg ha tatt en tlf til nav for å få møte med noen som kan svare deg på alt...

* Er jeg nødt til å skrive opp når jeg skal ha ferie allerede nå? Nei, du må ikke det. Det kan endres etterhvert.
* Aner ikke om jeg vil ha 100% eller 80% dekningsgrad. Det burde dere ha regnet på for lenge siden, hva som lønner seg for dere. I praksis betyr det 36 uker med full lønn, eller 46 uker med 80 % lønn for DEG.
* Hva er fedrekvoten? De 10 ukene som er barnefar sine
* Når vet jeg når faren skal ha foreldrepenger og når han skal ut i permisjon? Det er opp til dere.. Men du må ha 3 uker før termin og 6 uker etter.
* Når vet jeg når min permisjon starter? Har termin 28.Desember 2010. 3 uker før

Mye hjelp å få på nav.no eller som jeg gjorde, bestilte time hos NAV og fikk hjelp der..

off nå er jeg litt rusten i detta...
fedrekvoten er vel på 10 uker, den må vel også søkes på tror jeg.. han får foreldrepenger når hans permisjon begynner..
når din permisjon starter.. du får vel en dato av nav når du søker foreldrepenger..

om du føder før så begynner permisjonen din den dagen dere drar hjem fra sykehuset..
føder du etter terminen begynner permisjonen den datoen nav har satt.. (3 uker før temin)

om du skal ha 80 eller 100%.. det kommer vel ann på økonomien din.. du får mer penger tilsammen om du tar 100% enn om du tar 80.. du kan jo evt sette av noen kr i mnd så du kan gå hjemme lenger hvis det er ønskelig..

ang sommerferie.. da hadde jeg bestemt meg fort.. kanskje datt den etter permisjonene.. jeg vet ikke.. mange som gjør det.. snakk med nav du[;)]

Back
Topp