Søker leggeeksperter!!

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Når mini er oppgira kan ho holde det gående lenge når ho er i seng.... Vi skal skru bunnen helt til gulvet nå, for er redd hun snart finner ut av det og klatrer ut av senga. 

Til vanlig bruker hun rundt en time på å sovne. Og da er det enten synging, klaging, grining eller pratign det går i. Denne uka har ho vært sliten, men vil ikke sove.

Ho roper på pappa og mamma.
Hiver sutten i gulvet, for så å grine høyt fordi ho ikke har sutten.
Grine etter vann
Ta av seg sokkene og hive de på gulvet for så å skrike fordi ho ikke har sokker på.
Hive puta i gulvet og så skrike pga det.
Pelle puta ut av putetrekket....

Og slik holder vi på.... Går vi ikke inn eskalerer skrikinga hennes bare oppover, og da sovner hun ihvertfall ikke. Hva sier ekspertene? Og hva er de beste rådene?

Jeg vet egentlig ikke, for har ikke hatt no særlig store problemer før siste uka/halvannen. Når hun startet i barnehage lå hun bare å babla i en halvtimes tid før hun bare sovna..... det gikk over!

Hjelp?

Tror helt ærlig bare det er en periode du må gjennom, mi var helt lik på samme alder... Kjempe slitsomt... Men trøst deg med at det går over:)

Det vi gjorde var å gå inn å gi ho det ho hadde kastet uten å si noe, gi ho det, stryke på kinnet å si natta før vi gikk ut, å sånn holdt vi på i det uendelige...;)
Tror det er viktig å ikke gi no særlig med oppmerksomhet. funket iallefall her:)

Æsj... hehe
Vi gjør vel akuratt sånn, unntatt at jeg ikke sier natta heller... for det har jeg jo sagt tidligere. Tenk om hun klarer å klatre ut til slutt av alt og vi må gå over til stor seng snart.... da tar jeg meg ei uke på hotell :-P

Tips:
- Legg henne i tide, ikke la henne bli overtrøtt. Seinest i seng til 19.
- La henne få ha en tutekopp (tett) med vann i sengen, så hun kan drikke når hun blir tørst.
- Gå inn til henne ca. hvert 5. min. Gjenta samme setning hver gang, f.eks "Nå er det natt, nå skal du sove." Gå ut uten å gi mer oppmerksomhet.
- Hun vil sikkert "skrike seg opp" de første kveldene, men er dere konsekvente vil hun skjønne at det ikke nytter.

Det kan virke håpløst, men tror dette er en periode alle må igjennom. Vær konsekvent og ikke gi opp. Det hjalp for oss. Lykke til. :-)

Sillebedille skrev:
Tips:
- Legg henne i tide, ikke la henne bli overtrøtt. Seinest i seng til 19.
- La henne få ha en tutekopp (tett) med vann i sengen, så hun kan drikke når hun blir tørst.
- Gå inn til henne ca. hvert 5. min. Gjenta samme setning hver gang, f.eks "Nå er det natt, nå skal du sove." Gå ut uten å gi mer oppmerksomhet.
- Hun vil sikkert "skrike seg opp" de første kveldene, men er dere konsekvente vil hun skjønne at det ikke nytter.

Det kan virke håpløst, men tror dette er en periode alle må igjennom. Vær konsekvent og ikke gi opp. Det hjalp for oss. Lykke til. :-)

Jeg har enda ikke funnet en kopp som ikke lekker gitt. Avent lekker, Tupperware lekker om hun legger seg på den, tuteflasker lekker..... ja...:-P
Og hun vil jo bare hive den i gulvet også.

Og om vi bare skal gå inn hvert 5. minutt.... skal vi virkelig la henne hyle i mellomtiden?
Akuratt det med å legge henne tidligere er nok lurt..... men tror hun er litt ekstra irritabel pga tenner og :(.. for hun gråter litt i søvne. Men å hive alt i gulvet gjør hun jo bare for oppmerksomhet selvfølgelg....

men skal prøve å begynne å få henne tidligere i seng. Vi har lagt henne halv åtte vi.....og hun får jo sove så lenge hun vil om morgenen. Står normalt ikke opp før halv åtte.... men bruker laaaang tid på å sovne om kvelden.

TonjeJenta skrev:

Jeg har enda ikke funnet en kopp som ikke lekker gitt. Avent lekker, Tupperware lekker om hun legger seg på den, tuteflasker lekker..... ja...:-P
Og hun vil jo bare hive den i gulvet også.

Og om vi bare skal gå inn hvert 5. minutt.... skal vi virkelig la henne hyle i mellomtiden?
Akuratt det med å legge henne tidligere er nok lurt..... men tror hun er litt ekstra irritabel pga tenner og :(.. for hun gråter litt i søvne. Men å hive alt i gulvet gjør hun jo bare for oppmerksomhet selvfølgelg....

men skal prøve å begynne å få henne tidligere i seng. Vi har lagt henne halv åtte vi.....og hun får jo sove så lenge hun vil om morgenen. Står normalt ikke opp før halv åtte.... men bruker laaaang tid på å sovne om kvelden.

Vil bare anbefale koppene til Boots apotek. Er deres eget merke men finner desverre ikke bilde av den. Her har gutten hatt de i senge i flere måneder, først den minste og nå den største av dem og de har vi aldri hatt noen lekkasjeproblemer med!

Angående hvor lenge dere lar henne gråte før dere går inn, så må dere selvfølgelig se det an på barnet og dere men det må nok desverre gjerne gå noen få minutter så hun skjønner at dere ikke kommer løpende med engang. Men trøsten er at som regel tar det ikke mer en noen få kvelder før de skjønner at det ikke nytter. Og min erfaring er at det er best med minst mulig oppmerksomhet. Bare gi tilbake sutten, puten eller hva det er som er blitt hevet ut av senga kan du si og så gå ut igjen.  Lykke til:)

SeHvaSomSkjer! skrev:

Bare gi tilbake sutten, puten eller hva det er som er blitt hevet ut av senga kan du si og så gå ut igjen.  Lykke til:)

Mulig jeg er streng, men hvor mange ganger skal man gi tilbake puta og sutten hvis ungen ikke gir seg med å hive det ut av sengen? Innbiller meg at jeg bare hadde tenkt: javel, så sov uten da Ikke med en gang altså, men etter 4 gangen liksom?

Nova85 skrev:

SeHvaSomSkjer! skrev:

Bare gi tilbake sutten, puten eller hva det er som er blitt hevet ut av senga kan du si og så gå ut igjen.  Lykke til:)

Mulig jeg er streng, men hvor mange ganger skal man gi tilbake puta og sutten hvis ungen ikke gir seg med å hive det ut av sengen? Innbiller meg at jeg bare hadde tenkt: javel, så sov uten da Ikke med en gang altså, men etter 4 gangen liksom?

Hehe, skal love deg at eg har tenkt det noen ganger her også. Og gutten vår ligger jo ikke i sprinkelsenga lenger så han reiser seg ut av senga, går til trappen og hiver sutten ned! Men hvis eg ikke går opp med sutten så roer han seg ikke. Men du kan si, vi ot det gå lengre og lengre tid mellom hver gang og nå er vi faktisk omtrent kvitt dette problemet

SeHvaSomSkjer! skrev:

Og gutten vår ligger jo ikke i sprinkelsenga lenger så han reiser seg ut av senga, går til trappen og hiver sutten ned! Men hvis eg ikke går opp med sutten så roer han seg ikke. \

Det hadde blitt en veldig effektiv smokkeslutt-kur her i huset for å si det sånn

Tror nok alle barn har slike perioder.. Det om har fungert her hos oss, er å gå ofte inn å gi tutt og legge han ned igjen. Hvis han er urolig tar jeg han opp og synger nattasang og koser med han litt før jeg legger han tilbake i senga igjen.. Sikkert mange som er uenige med meg her, at man ikke skal ta dem opp avsenga når man først har lagt dem. Men det fungerer for oss hvertfall, vanligvis sovner han helt av seg selv uten noe styr som helst.

Ser at hun nettopp er begynt i barnehage da, så kan godt hende hun er veldig overtrøtt og derfor ikke finner roen.. Vi måtte flytte leggetiden en hel time bak når han begynte i barnehagen, for han var så trøtt! Og han sover fortsatt like lenge på morgenen. De blir trøtte på en helt annen måte i barnehagen, masse inntrykk og lyder.

Vi har kun funnet en kopp som ikke lekker, tommee tippie koppene, de lekker ikke i det hele tatt

du sier hun bruker veldig lang tid på å sovne om kvelden.Hvor lenge sover hun om dagen?
Var på den tiden der vi måtte kutte ned litt på dag-sovinga,og da ble det bedre her ihvertfall.

Hva med å sitte inne hos henne til hun sovner?  

HeDa skrev:
du sier hun bruker veldig lang tid på å sovne om kvelden.Hvor lenge sover hun om dagen?
Var på den tiden der vi måtte kutte ned litt på dag-sovinga,og da ble det bedre her ihvertfall.

Det kan også være motsatt, at hun sover for lite på dagtid? Her i huset er kveldene et h**** hvis hun ikke har sovet nok om dagen.

Mine råd:

Ikke leking/herjing rett før leggetid.
Smokken kan festes på pysjen med smokkesnor.
Droppe å ta på henne sokker, eventuelt ta de på henne når hun har sovnet.
Prøve å justere dagsovingen, med både når hun sover og hvor lenge det soves.
Fjerne langsiden på sprinkelsenga og sette på sengehest.

Lykkeliky skrev:

HeDa skrev:

Det kan også være motsatt, at hun sover for lite på dagtid? Her i huset er kveldene et h**** hvis hun ikke har sovet nok om dagen.

kan slå begge veier ja.Men de fleste trenger jo mindre søvn når de er rundt 2 år.Sover snuppa her mer enn halvtimen på dagen,er kveldene et helvete.Så om barnet til HI sover mye om dagen er det jo verdt å prøve litt mindre.Sover hun lite på dagen kan hun prøve mer å se om det hjelper.

HeDa skrev:

Noen dager kan hun finne på å kutte ut luren, selv i barnehagen (60% plass)og noen ganger sover hun 40min. Dager etter ingen søvn pleier hun å sove halvannen time.

Ellers til to andre her: Tusen takk for tips om ikke-lekke-kopper.. skal ut på handletur. Ho har klart å sabotere de fleste kopper hittil... men kan jo ikke gi helt opp ;)

Lykkeliky skrev:
Hva med å sitte inne hos henne til hun sovner?  

Ho er snart 2 år.
Bestefaren hennes har brukt den metoden når han har passet henne... og da sovner hun enda en time seinere... for ho leker, ler, synger og shower .... så det passer ikke for henne ihvertfall. Men gjorde sånn da hun var liten og urolig.

Sorland skrev:
Mine råd:

Ikke leking/herjing rett før leggetid.
Smokken kan festes på pysjen med smokkesnor.
Droppe å ta på henne sokker, eventuelt ta de på henne når hun har sovnet.
Prøve å justere dagsovingen, med både når hun sover og hvor lenge det soves.
Fjerne langsiden på sprinkelsenga og sette på sengehest.

Helt enig med den. Men hvordan få det til i praksis? Vi herjer ikke, har om så tv på lav lyd .. kose med melk i sofaen og fast rutine på alt. Men HUN går helt bajas før hun skal legge seg.. turner, løper og hyler her... hehe.. Kan jo ikke bare binde henne fast. 

Det med sokker er litt opp og ned. I går fikk hun de ikke tilbake, for jeg var bra lei. Og hun sovnet til slutt uten. Men noen kvelder om hun ikke får på sokker... kan hun stå å gape på "kokker" leeeeeenge.... Hun bruker ikke dyne, så kan kanskje bli kaldt på tærne?

Senga har ingen side å fjerne... da blir det stor seng.. og jeg får panikk av tanken. Skal hun løpe inn og ut i flere timer? Vil gjerne vente med det til baby er født og vi er langt inn i rutiner der... ellers kommer jeg til å slite meg ihjel de kveldene jeg er alene her. Hun har jo sovet bra i senga frem til nå. 

Men helt enig i hva du sier.... bare må tenke litt og få tips man får ut i praksis og finne en måte som passer for oss og litt henne ;). Men kan hende hun er ekstra irritabel og trøtt om dagen pga tenner.... Så kan prøve å få henne i seng tidligere i kveld og se om det hjelper. Og få tak i en bedre kopp hun kan ha i senga. Dumt jeg ikke kan binde fast ting i senga.... (pga kvelningsfare o.l.) for da hadde jeg bindt fast pute, kopp og sutt ;)

HeDa skrev:

Lykkeliky skrev:

HeDa skrev:

kan slå begge veier ja.Men de fleste trenger jo mindre søvn når de er rundt 2 år.Sover snuppa her mer enn halvtimen på dagen,er kveldene et helvete.Så om barnet til HI sover mye om dagen er det jo verdt å prøve litt mindre.Sover hun lite på dagen kan hun prøve mer å se om det hjelper.

Før barnehagestart slet jeg med dagsoving... nå får jeg normalt henne til å sove her hjemme. En times tid somregel. I barnehagen har hun siste uka sovi 1 av 3 dager. Og da sover hun lenger hjemme dagene i mellom. Hun kan også bare sove 40minutter og være fornøyd med det. Noen dager kan hun være så trøtt at jeg sliter med å vekke henne etter halvannen time. Syns det er så vanskelig med denne sovinga. Noen netter sover hun dårlig, og tar sikkert igjen på dagen, og omvendt. Jeg har rett og slett latt henne styre dette selv frem til nå.... og det har ikke gått ut over nattesøvnen... ihvertfall ikke før nå da altså. :)

eg hadde jaffal isje gått inn kver 5 min! hu e såpass stor at hu vett at d e kveld og sovetid så for meg så går eg isje inn t poden før d blir hysterisk grining for å vogge han litt uten så mye som et blikkkontakt eller utveksling av ord, viktig at de finne roen sjøl og at du e konsekvent! mange tutter i sengå her for d e oppmerksomhet de e ute itte når de hive d på golvet ,så d besta e å bare ignorere d og la de styre på, pute e jo heller isje et must å ha i sengå og drikke ferrdig t kveldsmaten, dårlig vane me å la de de få drikke på nattestid om d egentlig isje e grunn for d, og hvis de har pusj me fot i hennes str så kan du bruke d i steden for sokker, føtter trenge loft :)

Back
Topp