Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Er det nokon som har gjort det? Når bør/må ein sende søknaden? Er jo berre 3 mnd igjen til termin, så må vel kanskje begynne å tenke på slike ting og.
Eg skal få terminbekreftelse på torsdag (er 28+3 då), og skal søke til NAV ganske fort etter det. Veit ikkje kva behandlingstida er, men reknar med det går fint likevel. Permisjonen min begynner vel veka før sommarferien begynner, så blir ikkje så mykje. Eg har OUL-termin 5.juli, så då skal eg vel ut 14.juni?Jeg er 28+2. Var hos legen på mandag og fikk terminbekreftelse, og sendte søknaden på tirsdag. La ved terminbekreftelsen.
Lurt å søke så tidlig som mulig etter man har fått terminbekreftelse. I mitt fylke kan saksbehandlingstiden på fødselspermisjonsøknaden ta 15 uker.
Terminbekreftelsen kan man få tidligst etter 26 uker, og jeg bikket 26 uker rett før påsken så da måtte jeg vente litt. Men jeg får uansett lønn direkte fra arbeidsgiver når jeg er i permisjon (er som vanlig lønn, med lønnsslipper), som igjen innhenter pengene fra NAV, så jeg merker ikke noe i praksis om det tar lang tid med søknaden.
Husk at man går ut i permisjon 3 uker før termin. Jeg har OUL-termin 4. juli, så skal ut i permisjon 13. juni. Det er ikke så mange uker igjen...
Stemmer. Når du fyller ut terminen din i søknadsskjemaet kommer forsåvidt datoen du skal gå ut i permisjon automatisk.Eg skal få terminbekreftelse på torsdag (er 28+3 då), og skal søke til NAV ganske fort etter det. Veit ikkje kva behandlingstida er, men reknar med det går fint likevel. Permisjonen min begynner vel veka før sommarferien begynner, så blir ikkje så mykje. Eg har OUL-termin 5.juli, så då skal eg vel ut 14.juni?
Sniker fra juni:
Husk at noen arbeidsgivere krever at du leverer søknad om permisjon på arbeidsplassen. Det man søker om hos Nav er ikke permisjon, men _foreldrepenger i permisjonen_.
Min arbeidsgiver sender ikke inn lønnsopplysninger til Nav før jeg har levert søknad om, og fått godkjent fødselspermisjon hos dem.
Sniker fra juni:
Husk at noen arbeidsgivere krever at du leverer søknad om permisjon på arbeidsplassen. Det man søker om hos Nav er ikke permisjon, men _foreldrepenger i permisjonen_.
Min arbeidsgiver sender ikke inn lønnsopplysninger til Nav før jeg har levert søknad om, og fått godkjent fødselspermisjon hos dem.
Jeg skal søke så snart separasjonspapirene er i orden, etter mekling. Er jo bare i uke 23, så jeg har litt tid (mekling ultimo mnd), og fant ut at jeg like gjerne kan vente på de papirene så jeg slipper søke flere ganger. Kan jo hende jeg må søke igjen HVIS de skulle finne på å innføre de nye reglene fra 1. juli.
Når vet de om de nye reglene blir innført eller ikke? Skaper jo en del hodebry med den usikkerheten
Enig med deg altså! Ser at her er det 8 veker behandlingstid på søknaden fra NAV, så vurdere å døyre den så lenge så mulig. Men må jo søke fra jobb og, sjølv om det berre er for ei veke (jobber på skule)..Jeg aner ikke, men siden det allerede er april nå og de begynner å få dårlig tid, så begynner jeg å håpe at de får så dårlig tid at det ikke kan innføres fra f.eks 1. januar 2019.
Får håpe det! Syntes at det er så dumt at de vil ta fra oss valgmuligheten =(Jeg aner ikke, men siden det allerede er april nå og de begynner å få dårlig tid, så begynner jeg å håpe at de får så dårlig tid at det ikke kan innføres fra f.eks 1. januar 2019.
Får håpe det! Syntes at det er så dumt at de vil ta fra oss valgmuligheten =(
Enig med deg altså! Ser at her er det 8 veker behandlingstid på søknaden fra NAV, så vurdere å døyre den så lenge så mulig. Men må jo søke fra jobb og, sjølv om det berre er for ei veke (jobber på skule)..
Enig!Så enig, så enig. Jeg synes hele greia er et forbanna overformynderi. Det nytter ikke å presse alle familier inn i en og samme sko. Ferdig snakka.
Blir helt tullerusk i hodet av å tenke permisjon jeg :O Aner ikke hvordan jeg skal gjøre det med tanke på de nye reglene, og om jeg skal rett og slett ta ut ferie på høsten for å få forlenget permisjonen litt, ettersom jeg også er førstegangs fødende så har jeg funnet ut at jeg skal sette opp et fysisk møte med mitt lokale NAV kontor for å få det forklart. Jeg er mer "vis og lær" person, må ha ting foran meg og få det forklart muntlig for å skjønne det om jeg må lese meg frem til ting tar det lenger tid og med tanke på hvordan ting har vært formulert så ser jeg at det er mye rom for misforståelser Men her er det 8 uker behandlingstid så jeg trenger ikke søke før slutten av mai måned Er akkurat uke 26 nå så jeg må bare få unnagjort NAV og så tenker jeg at jeg får bekreftelsen og begynner å sette i gang, må også planlegge litt i samarbeid med jobb med tanke på at jeg vurderer å ta ut ferie for å forlenge perioden
phew.. mye jobb dette her