Søke om permisjon.

Nøttelit1

Andre møte med forumet
Hei! Jeg er nyutdannet sykepleier, og har søkt om å komme inn på årsstudium i år for å få rett til stipend og lån fra lånekassen. Jeg har termin 28. aug, og skal dermed søke om permisjon fra dette studiet med en gang. Er det noen som har erfaringer på dette?
Må man møte opp første skoledag (15.aug)? Hvordan søke om permisjon/ foreldrepenger fra lånekassen?

Jeg har ikke tenkt å fullføre denne utdanningen neste år, har noen gjort dette før meg?

Tusen takk for svar:)

Er i akkurat samme situasjon som deg. ferdig sykepleier for 1mnd siden og Termin 28/8 og kommet inn på årsstudium på UIO. skrev mail til lånekassen i stad for jeg leste inne på siden dems at om du tar permisjon fra studiet så må du begynne på det til høsten elså blir alle pengene fra de gjort om til lån...
studiet jeg har kommet inn på er det vist litt obligatoriske ting på og det vet jeg ikke om jeg orker.

Jeg er også i samme situasjon, og har søkt meg inn på nytt studie. Ringte til skolen idag for å høre hvordan man gjør det med søknad om permisjon. Jeg fikk beskjed om å sende en mail med bekfreftelse på graviditet/termin, så går dette i orden. Ringte også til lånekassen for å finne ut om man kan søke foreldrepenger før barnet er født, men det går visst ikke. Så når barnet er født må man gå på dine sider og sende inn søknad med bekreftelse fra studiested om at man har reservert plass/permisjon, og man må sende inn fødselsbevis(??)/fødselsattest. Behandlingstiden er da på 8 uker, så risikerer å gå leenge uten penger :/ Så tror det kan være lurt å ha alt av opplysninger og papirer klar til ungen blir født.

Har en venninne som gjorde det samme, hun har ikke vært nødt til å fullføre utdanningen hun søkte seg inn på. Det har heller ikke jeg tenkt til. Har ikke hørt noe om at man da må betale tilbake til lånekassen. 

Jeg er også i samme situasjon, og har søkt meg inn på nytt studie. Ringte til skolen idag for å høre hvordan man gjør det med søknad om permisjon. Jeg fikk beskjed om å sende en mail med bekfreftelse på graviditet/termin, så går dette i orden. Ringte også til lånekassen for å finne ut om man kan søke foreldrepenger før barnet er født, men det går visst ikke. Så når barnet er født må man gå på dine sider og sende inn søknad med bekreftelse fra studiested om at man har reservert plass/permisjon, og man må sende inn fødselsbevis(??)/fødselsattest. Behandlingstiden er da på 8 uker, så risikerer å gå leenge uten penger :/ Så tror det kan være lurt å ha alt av opplysninger og papirer klar til ungen blir født.

Har en venninne som gjorde det samme, hun har ikke vært nødt til å fullføre utdanningen hun søkte seg inn på. Det har heller ikke jeg tenkt til. Har ikke hørt noe om at man da må betale tilbake til lånekassen. 

Hvordan gjorde hu venninna di det da?
 For på lånekassen sine sider står det "Dersom mor søker permisjon eller reservert studieplass, forutsetter Lånekassen at mor skal gjenoppta utdanningen etter fødselspermisjonen."

Er bare til å søke om vanlig lån og stipend så får du det og når baby kommer så sender du bare inn opplysningene de skal ha. Det skal jeg gjøre..

Back
Topp