Søke om foreldrepenger

Sisi

Flørter med forumet
Noen som vet om man kan søke om foreldrepenger etter at barnet er født?sånn at det blir helt riktig i forhold til fødselsdagen. En venninde fødte en uke for tidlig. Og da mistet hun en uke med permisjon.

Det går sikkert an å søke etter fødsel, men du skal jo uansett gå ut i permisjon før du vet når barnet kommer (med mindre pks). Så du vil jo risikere å ha sluttet "feil" tidspunkt ift fødselsdato. Du kan jo ikke gå tilbake i tid :)

Hvorfor søke etter fødsel? Hvis jeg har forstått dette rett: Føder man av seg selv én uke før termin, mister man vel uansett én uke med permisjon totalt sett, ved at de seks ukene etter fødsel som er forbeholdt mor starter tilsvarende tidligere?

Edit: Fant info om det her:
"Hvis du føder før termindato, vil tilsvarende antall dager du føder for tidlig trekkes fra den totale tiden med foreldrepenger. F.eks. hvis du skulle startet permisjonen din i dag (tre uker før termin) og får babyen i dag, så mister du de tre ukene med foreldrepenger før fødsel. Disse overføres ikke til etter fødsel. Du har likevel like lang tid med barnet og foreldrepenger etter fødsel."

Last edited:
Jeg mistet 3 uker permisjon for jeg fødte 3 uker for tidlig. Sånn er det bare. Man kan ikke velge bort/flytte på ukene som er avsatt til før termindato. Venninnen din mistet ikkje tid med barnet, hun mistet hviletid før fødsel.

Det er jo sånn som de sier her. Det du evt mister er jo av de tre ukene før fødsel. Permisjonstiden etter regnes jo fra barnet er født og påvirkes ikke. Og de tre ukene i forkant kan ikke overføres til etter at barnet er født. Jeg tror ikke du har noe bedre alternativ enn å skrive inn forventet termindato. Unntaket er om du skal ha pks. Da skriver man inn den datoen istedet.

Greia er at om ikke fødselen har startet innen uke 38-39 så skal fødsel settes i gang. Så kommer ikke til å føde på termindato.Men skal føde normalt .. ikke keisersnitt

På nav står det at man kan søke inntil 3 mnd etter fødsel. Men er 4 ukers behandling. Så må da eventuelt vente på lønn.

Greia er at om ikke fødselen har startet innen uke 38-39 så skal fødsel settes i gang. Så kommer ikke til å føde på termindato.Men skal føde normalt .. ikke keisersnitt
Jeg blir også igangsatt i uke 38, har likevel søkt foreldrepenger med utgangspunkt i termindato. For jeg vet ikke om igangsettelsen tar flere dager. Foreldrepengeperioden starter den dagen babyen er født uansett.

Om det er ukene før fødsel du føler du trenger så kan det jo hende at man kan skrive inn dag for igangsettelse som termindato, men da må man kanskje ha en form for bekreftelse med?

Er det ikke fortsatt sånn at man mister dager med babyen om man går over tida?

Ser at det ikke vil bli et problem her, men bare lurer.

Jeg blir også igangsatt i uke 38, har likevel søkt foreldrepenger med utgangspunkt i termindato. For jeg vet ikke om igangsettelsen tar flere dager. Foreldrepengeperioden starter den dagen babyen er født uansett.

Om det er ukene før fødsel du føler du trenger så kan det jo hende at man kan skrive inn dag for igangsettelse som termindato, men da må man kanskje ha en form for bekreftelse med?
Ja. Kan jo høre om jeg kan få en slik bekreftelse på sykehuset ja. Litt slit å søke etter fødsel. Bedre tid nå til å ordne med det.
Snakket med NAV før i dag. Og de sa at det gikk å søke etter fødsel. De mente at jeg da ikke mistet ukene før fødsel. Men søkte jeg før og fødte før kunne jeg miste tid. Slik jeg forsto det.
Det eneste er at de har 4 uker behandling eller lengre.. Så kan hende jeg må vente litt på utbetaling.Ville bare å høre om noen hadde erfaring/vært i samme situasjon osv her inne. Og hvordan dere gjorde det.

Ja. Kan jo høre om jeg kan få en slik bekreftelse på sykehuset ja. Litt slit å søke etter fødsel. Bedre tid nå til å ordne med det.
Snakket med NAV før i dag. Og de sa at det gikk å søke etter fødsel. De mente at jeg da ikke mistet ukene før fødsel. Men søkte jeg før og fødte før kunne jeg miste tid. Slik jeg forsto det.
Det eneste er at de har 4 uker behandling eller lengre.. Så kan hende jeg må vente litt på utbetaling.Ville bare å høre om noen hadde erfaring/vært i samme situasjon osv her inne. Og hvordan dere gjorde det.
Men altså hva er situasjonen din nå? Jobber du, er du sykmeldt eller student, arbeidsledig? Det har jo litt å si for hvordan det er best å gjøre det.

Back
Topp