søke om foreldrepenger

dina1988

Blir kjent med forumet
noen som vet hvor tidlig en kan søke om foreldrepenger etter ordinær u.l.? 
kunne gjerne søkt nå, (har 3 gode mnd nå) er 21uker.
 
Hei hei. Du bør vente litt til. NAV skal ha en bekreftelse fra lege eller jordmor på termindato, denne bekreftelsen må være fra tidligest 26 uker tror jeg. Hvis du ikke har kommet til uke 26, vil NAV etterspør nye bekreftelser. Etter du er 26 uker på vei er det bare til å søke. Jeg kommer vel til å søke en gang mellom uke 26 og 34, tror det er 6 uker behandlingstid I mitt fylke nå :-) Foreldrepenge-informasjonen på Nav.no er heldigvis veldig grei, da kan vi finne ut av ting uten å måtte besøke en saksbehandler :-)
 
Hva mener du med at du har 3 gode måneder nå? :)
 
takk :) 3 gode lønninger som skal legges ved søknaden. er de 3 siste. eller en kan velge opp til 6 mnd som skal legges ved.  :)
 
Du skal ikke legge ved lønnsslipper. Alt sånt har de på NAV kontroll over, og regner ut gjennomsnitt av.
 
man skal i søknaden skrive på total skattbar inntekt ferdig lignet for de siste 3årene + gjennomsnittlig månedslønn nå.
 
man skal i søknaden skrive på total skattbar inntekt ferdig lignet for de siste 3årene + gjennomsnittlig månedslønn nå.
 
Jeg har vært på NAV å spurt. Fikk beskjed om å legge ved de3 siste lønnslippene. Kunne evt. Legge ved opp til 6stk. De tar ikke gjennomsnittet av de siste 3 årene her hvertfall.
 
på nettskjemaet spør de iallefall etter de tre siste likningene samt snitt mndslønn. Sistgang måtte jeg levere lønnslipper også skulle de regne ut men det var for at jeg ikke hadde tre likninger med inntekt å vise til siden jeg var student halvannet år før graviditeten. Pass på og vær sikker på at du får rette utregningen, noen Nav-kontor har desverre litt inkompetente ansatte og det kan du tape mye penger på.
 
Hmm.. Jeg har vell egentlig bare 2 år med god jobb. (Vikar året før der) jeg skjønner ikke så mye av denne søknaden. Og som du sier navn er NAV mange tider desverre:( føler det er så mye forskjellig svar å få. Jeg fikk de 3 siste lønnslippene sist jeg var å spurte.
 
har sjekket litt rundt nå og det eneste jeg finner hvor de trenger de tre siste lønnslippene når det kommer til foreldrepenger, er dem som ikke har rett på  permisjonspenger men heller får en engangssum (noen og 30 tusen tror jeg...altså ingenting å leve for en hel permisjon :S ) så vær no for himmelens skyld sikker på at de har fått med seg at du har jobbet NOK til å kvalifisere til foreldrepermisjon  (krav: jobbet 6 av de siste 10 mnd før termin, sykemelding teller for arbeid.) så ikke de setter deg i en kjempeknipe med å innvilge en engangsutbetaling, ingen permisjonspenger og etterpå ha en SINNSYK lang saksbehandlingstid for å rette opp i sine egne feil :S

Nav er en livsfarlig plass... med forrige barn fikk jeg ikke en krone før hun var 5mnd og jeg hadde inkassokrav til opp over skorsteinen...fordi DE hadde rotet vekk noen papirer og når de endelig fant dem igjen så måtte JEG vente normal saksbehandlingstid... de er sinnsyk, beint fram stein hakke sinnsyk...og de gjør sitt ytterste for å få andre til å bli det også :P
 
tusen takk for svar :) skal undersøkes :) ja det er ikke noe særlig når det går slik med nav. synd det er altfor ofte.
 
Tror jeg forholder meg til det nav informere om!! er så mye forskjellige meninger.. 
 
Back
Topp