Søke ny jobb som gravid

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Noen som har vært i starten av svangerskapet og søkt ny jobb? Har funnet drømmejobben som jeg har veldig lyst til å søke på (selv om jeg tviler på at jeg er blir vurdert selv med den rette kompetansen de søker etter). Men så er jeg jo da selvsagt gravid, blir 7 uker på mandag. Med 3 mnd oppsigelse i jobben jeg har så blir det ikke en evt oppstart før over sommeren og da er det 4 mnd igjen til termin i desember. Har så lyst til å søke men tenker om det er verdt det med tanke på svangerskapet? Andre som har søkt og evt fått ny jobb ila svangerskap? Hva gjorde dere for å bli vurdert/få stillingen?
Dere som evt er i jobber hvor dere ansetter; hva skal til for at dere skal ansette en som er gravid og som vil gå ut i permisjon kort til etter oppstart vs en som ikke er gravid?
 
Jeg gjorde det med den jobben jeg har nå. Sa ingen ting om at jeg var gravid under intervjuet (det syntes ikke under en litt stor genser). Etter at jeg hadde skrevet under alle papirer fortalte jeg at jeg var gravid. Hvis du ikke har en spesifikk ettertraktet kompetanse for bedriften som nesten gjør deg uunnværlig vil en arbeidsgiver ikke ansette en person som er gravid derfor sa jeg ingen ting. Begynte i jobben 1 uke før fødsel. Var da sykemeldt.
 
Har ansatt en lærer hos oss (da jeg jobbet som Rektor) som var gravid i 3 mnd.
Hun var kvalifisert og passet inn i vår profil. Hun fortalte allerede i søknaden at hun var gravid.
Arbeidsplasser som tar seg selv og sine ansatte på alvor bryr seg ikke om slike detaljer med mindre det er umulig å gjennomføre. :)
 
Har ansatt en lærer hos oss (da jeg jobbet som Rektor) som var gravid i 3 mnd.
Hun var kvalifisert og passet inn i vår profil. Hun fortalte allerede i søknaden at hun var gravid.
Arbeidsplasser som tar seg selv og sine ansatte på alvor bryr seg ikke om slike detaljer med mindre det er umulig å gjennomføre. :)
Er som miljøarbeider på en skole faktisk jeg vurderer å søke på men av erfaring vet jeg at det ofte er mange søkere da
 
Er som miljøarbeider på en skole faktisk jeg vurderer å søke på men av erfaring vet jeg at det ofte er mange søkere da

Jeg synes du skal søke uansett. I verste fall får du ikke jobben, i beste fall får du jobb på en arbeidsplass som vet å ikke diskriminere kvinner fordi de kan få barn, og som faktisk ansetter den som er best egnet, fremfor den som er enklest å ansette. ;)
 
Jeg var på jobbintervju i uke 7 i i ett selskap jeg kjenner svært godt, som er eid av de ansatte. Der fortalte jeg at jeg var gravid, fikk beskjed om at de satte pris på at jeg var ærlig men at de tok en helhetsvurdering. Fire dager senere fikk jeg jobbtilbud:)
 
Last edited:
Jeg ville søkt, men jeg ville hvert åpen om graviditeten på intervjuet :) om du får jobben så kan du høre med nåværende sjef om det er mulighet for å forkorte oppsigelsen :)
 
Jeg var på intervju i uke 19. Ikke synlig at jeg var gravid. Jeg var på 2 intervjuer og fikk høre at de var kjempepositive. Så valgte jeg å fortelle om graviditeten, og da ble det bom stille fra den kanten..

Jeg ble frarådet av fagforeningen å fortelle, men ønsket å gjøre det likevel. Husk at du ikke gar plikt til å fortelle, de har ikke lov å spørre, og om du forteller har de ikke lov til å la det tellenegativt. Men det er veldig vanskelig å bevise at det er pga graviditeten man ikke får jobben. I det offentlige har de plikt til å ansette den best kvalifiserte, så der kan du klage om de ansetter en som er dårligere kvalifisert en deg. Men i det private er det ikke en slik regel, så der kan de to seg unna med at en annen passet bedre inn i miljøet...

Jeg søkte ny jobb da gutten min var 2 mnd, og det var 6 mnd til jeg kunne begynne. Fikk jobben :)

Om jeg skulle søkt som gravid igjen, vet jeg ikke om jeg ville fortalt noe..
 
Jeg fikk to jobb tilbud som gravid. Var på begge intervjuene i uke 7, i det ene fortalte jeg (ref ovenfor) og i det andre sa jeg ingen ting. Både fordi det var den jobben jeg helst ville ha og fordi jeg allerede jobbet der (vikariat) og ikke orket at folk skulle vite dersom jeg mistet. Da jeg fortalte sjefen at jeg var gravid, var jeg skikkelig nervøs - blandt annet pga enkelte innlegg i denne tråden. Sa som sant var at jeg hadde litt dårlig samvittighet for at jeg ikke hadde fortalt det i intervjuet, men at det da hadde vært så tidlig. Sjefen gratulerte, var glad på mine vegne og sa bestemt at han mente at informasjon om graviditet overhode ikke hadde å noe å gjøre i et jobbintervju, så det skulle jeg ikke tenke på:) Kanskje er det slik at det også kan være greit for de som ansetter å ikke vite, så de slipper å bli beskyldt for å forskjellsbehandle pga graviditet...
 
Personlig egnethet er ofte et kvalifikasjonskrav også i det offentlige, så «den best kvalifiserte» er nok et temmelig flytende begrep i mange sammenhenger... Ref innlegget til Neidajoda over. (Fikk ikke til å sitere..)
 
Back
Topp