Søke foreldrepenger

TezK

Betatt av forumet
Dere som skal føde dette året. Hvilken svangerskap uke søkte dere eller skal søke?
Tar NAV lengre tid nå mtp corona?

Dere som skal føde dette året. Hvilken svangerskap uke søkte dere eller skal søke?
Tar NAV lengre tid nå mtp corona?

Av hensyn til formaliteter fikk jeg ikke søkt for 4 dager før permisjonsstart :hilarious: fikk svar etter 2 uker ;)
Det er egentlig ikke noe vits i å søke kjempetidlig for de behandler ikke søknaden din før tidligst 4 uker før permisjonsstart likevel :)

Man kan tidligst søke i svangerskapsuke 22 eller 23, tror jeg.

Jeg søkte i uke 26, men arbeidsgiver kan ikke sende inn inntektsopplysninger før 4 uker før permisjonstart. Så ikke vits i å søke så superlenge før 4 uker før permisjonstart. Nav anbefaler vel at man søker 6 uker før permisjonstart. Det vil si svangerskapsuke 31

Jeg ville ringt å hørt nå pga korona. Jeg skulle ha hatt en avklaring pga noe annet hos nav i begynnelsen av januar. Ikke skjedd noe enda og jeg måtte purre på dem. Ting går veldig tregt nå under corona.

Jeg ville ringt å hørt nå pga korona. Jeg skulle ha hatt en avklaring pga noe annet hos nav i begynnelsen av januar. Ikke skjedd noe enda og jeg måtte purre på dem. Ting går veldig tregt nå under corona.
De behandler uansett ikke saken før 4 uker før permisjon så det hjelper nok ikke å spørre.

Jeg fødte i august i fjor og søkte så snart jeg fikk terminbekreftelse fra jordmor, siden det skal sendes inn med søknaden:) de behandler jo ikke søknaden før tidligst fire uker før permisjonsstart, men for min egen del søkte jeg så tidlig som mulig bare for å få det gjort før det ble glemt:joyful:
Jeg måtte purre på dem noen dager før jeg gikk ut i permisjon, og da fikk jeg godkjent søknad dagen etter:hilarious:

De behandler uansett ikke saken før 4 uker før permisjon så det hjelper nok ikke å spørre.
Andre ting kan søkes om tidligere pga corona så kan hende de kan søke tidligere på foreldrepenger også. Sølt om kontantstøtte til 3 barn. Med nr 1 og nr 2 så tok det ca 1 uke. Med nr 3 så tok det 2 mnd. Nr 3 ble det søkt om i 2020. Så ville ringt og spurt.

Andre ting kan søkes om tidligere pga corona så kan hende de kan søke tidligere på foreldrepenger også. Sølt om kontantstøtte til 3 barn. Med nr 1 og nr 2 så tok det ca 1 uke. Med nr 3 så tok det 2 mnd. Nr 3 ble det søkt om i 2020. Så ville ringt og spurt.

Det er det samme når man søker - de starter ikke å behandle søknad for foreldrepenger før 4 uker før permisjonen begynner. Det er helt uavhengig av corona :)
Mange søknader kan behandles automatisk i systemet og da går det veldig raskt å få svar. Er saken litt mer komplisert skal en saksbehandler se på den og da er det noe lenger ventetid, men saksbehandler begynner ikke å se på søknaden før tidligst 4 uker før permisjonen likevel. Jeg fikk svar etter 2 uker med en sånn søknad som måtte behandles manuelt.

Engangsstønad behandles tidligere enn foreldrepenger så det går ikke under samme søknadsprosess :)

Systemet deres er jo laget for at de kan begynne å behandle den 4 uker før, er da arbeidsgiver kan sende inn inntektsmelding så tror ikke de kan endre så mye på den prossessen:)
På nav sine nettsider så skal det stå en liste med oppdaterte tall på hvor lang tid gjennomsnittlig de bruker på å behandle ulike søknader basert på fylke, så der kan du jo få en liten pekepinn:)

Jeg fødte i august i fjor og søkte så snart jeg fikk terminbekreftelse fra jordmor, siden det skal sendes inn med søknaden:) de behandler jo ikke søknaden før tidligst fire uker før permisjonsstart, men for min egen del søkte jeg så tidlig som mulig bare for å få det gjort før det ble glemt:joyful:
Jeg måtte purre på dem noen dager før jeg gikk ut i permisjon, og da fikk jeg godkjent søknad dagen etter:hilarious:

Man trenger ikke sende inn terminbekreftelse lenger hvis man har fast jobb. :)

Man trenger ikke sende inn terminbekreftelse lenger hvis man har fast jobb. :)
Bra du retter meg for det visste jeg ikke:)
Jeg sendte det bare inn fordi jordmora jeg gikk til ga meg arket med bekreftelsen og sa at det skulle inn med søknaden, og jeg har fast jobb:p

Bra du retter meg for det visste jeg ikke:)
Jeg sendte det bare inn fordi jordmora jeg gikk til ga meg arket med bekreftelsen og sa at det skulle inn med søknaden, og jeg har fast jobb:p

Er ganske nytt tror jeg. Fødte i januar og trengte ikke å sende inn noe :p

Med nr 1 og 2 måtte jeg sende inn, men med nr 3 født i 2019 måtte jeg ikke sende inn
Meget mulig at jordmora jeg gikk til ikke hadde fått med seg at det ikke var nødvendig lengre, hun klarte jo å surre bort farskapserklæringa også..
Jeg stussa litt på at jeg måtte lete etter hvor jeg skulle legge inn terminbekreftelsen når jeg søkte:p:hilarious:

Back
Topp