Søke fødeplass...

Minitrille

Flørter med forumet
Turnuslegen jeg har vært hos, var ikke helt oppdatert på om man skal søke fødeplass eller ikke.
Snakket med kommunal jordmor i går som sa at man ikke trengte å søke.
På helsenorge.no står det at man skal, m.t.p at sykehusene skal være forberedt.

Noen som har ordentlig svar??

Kommer an på hvor man bor. Er vel bare i Oslo man søker spesifikt på fødeplass. Her (Trøndelag) regner de deg som innskrevet til fødsel på sykehuset hvor du er til OUL.

Jeg bor ikke i Oslo. Men er sikkert forskjellig da:) Men hvis det står på helseNorge så ville jeg nok søkt uansett.

Kan ikke huske at jeg har måtte søke tidligere, men sokner jo til SSHF Kristiansand :)

Man blir vel automatisk satt opp på fødeplass på det sjukehuset legen/jordmor søker om ul til,men det er fritt sjukehusvalg i Norge så vil du på ett annet sjukehus så må det søkes om.

Jeg fikk informasjon om fødeavdelingen på sykehuset jeg har vært på TUL, i posten idag - noe som også var førstevalg på sykehus :) Så da slapp jeg å søke...

Bor man i eller rundt Oslo er det mange sykehus å velge mellom, så vi sender inn søknad. Gjerne i forbindelse med første svangerskapskontroll. Har man et spesifikt ønske er det lurt å søke tidlig. Det er førstemann til mølla. Så får man OUL der man har fødeplass. Jeg ønsket Riksen, så jeg søkte ca uke åtte begge gangene, og fikk innvilget plass der.
Det kan likevel være fullt når fødselen starter, så det er ingen garanti, men da er man i alle fall prioritert.
Er det bare ett sykehus er valget enkelt, men det sykehuset må jo fortsatt få beskjed om at man er gravid og at man derfor trenger OUL og fødeplass. Så om man kaller det «søknad om fødeplass» eller «henvisning til OUL» er litt hipp som happ.

Kommer an på kommunen. Noen steder må man søke, andre steder må man gi beskjed og noen steder blir man automatisk registrert når det sendes en henvisning til OUL. Uansett må noe aktivt gjøres for at fødestedet skal klare å fange deg opp i systemet.
Enkleste er nok å ringe fødeplassen du tilhører og sjekke med dem hva som må til

Jeg bodde i Oslo sist jeg var gravid, og hadde en lege som søkte fødeplass for meg på første svangerskapskontroll.
Nå bor jeg i Trondheim, og legen så ut som et spørsmålstegn da jeg spurte om vi skulle søke fødeplass nå eller vente litt :P Det hadde han aldri hørt om.

Det er nok fordi at i Oslo er det flere plasser man kan føde, men her er det liksom bare St.Olavs. Så da registreres det vel automatisk.

Back
Topp