Særemne, norsk

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Hva var deres særemne?

Da jeg gikk på videregående, begynte jeg på Bjørnstjerne Bjørnson, og kom ganske langt. Likevel frister det overhodet ikke å begynne på ham igjen. Bismak.

Så, jeg trenger tips og forslag!
IKKE Snorre. Da ender jeg opp i tvangstrøye og siklesmekke.

jeg leste "Av måneskinn gror det ingenting" husker ikke forfatter og Kristin Lavransdatter.. Mitt tema var graviditet utenfor ekteskap i det forskjellige tidsperiodene og tok utgangspunkt i manslows behovspyramide.. Ettersom de levde to forskjellige liv og bare en som fikk alle sine behov tilfredstilt i følge pyramiden og da hvordan utfallet ble så forskjellig for disse kvinnene.. Hvis dette ga noen mening da, hehe Jeg hater og lese så husker pappaen min leide Kristin Lavransdatter på lydbok, hehe

.Ida. skrev:
jeg leste "Av måneskinn gror det ingenting" husker ikke forfatter og Kristin Lavransdatter.. Mitt tema var graviditet utenfor ekteskap i det forskjellige tidsperiodene og tok utgangspunkt i manslows behovspyramide.. Ettersom de levde to forskjellige liv og bare en som fikk alle sine behov tilfredstilt i følge pyramiden og da hvordan utfallet ble så forskjellig for disse kvinnene.. Hvis dette ga noen mening da, hehe Jeg hater og lese så husker pappaen min leide Kristin Lavransdatter på lydbok, hehe

Spennende!
Hva ble karakteren?

Jeg tok elling filmene og bøkene :) Kjempe greit og enkelt tema egentlig :) Jeg var overhode ikke motivert til å skrive særemnet, men fikk allikevel god karakter :)

Til nå har jeg disse alternativene:
*Asbjørnsen og Moe, og deres innvirkning på det norske skriftspråket. I forbindelse med språkdebatten på 1840-tallet.

*Anne Karin Elstad, bøkene om Julie. Kildebruk, dialektbruk, historisk- eller kunstnerisk frihet.

*Welhaven vs Wergeland. Kanskje satt i forhold til to nålevende forfattere med like ulikt syn.

Frustrert flue skrev:
Hadde om Elin Brodin. Leste 3 bøker av henne.
Fikk en 4er.

Blæh, hater særemne og stort sett det meste som man må gjøre/lese/lære om i norsken siste året vgs. Før det var jeg et kreativt vesen, men skolen drepte all skrivelyst. :(

Åj! Jeg føler det er motsatt! I norsk, vel og merke.

Jeg tok et særemne litt utenom det vanlige..
Kvinnens stilling i vikingetiden,med hovedvekt på tiden før kristendommen kom - og sammenligning med tiden før og etter kristning av landet.

..og kildematerialet var bla. den eldre Edda - og den yngre Edda..
Fikk en 6 i alle fall.
Dette er ikke et særemne for den som ikke liker Historie.

Skreiv om kreft. Problemstilling var: Kreft er en alvorlig sykdom som handler om følelser, hvordan kommer følelser frem i disse bøkene? Regines bok, idas dans og sammen til verdens ende.. Vippa mellom 4 og 5, men surra litt så fikk en sterk 4

MICAmor skrev:
Jeg tok et særemne litt utenom det vanlige..
Kvinnens stilling i vikingetiden,med hovedvekt på tiden før kristendommen kom - og sammenligning med tiden før og etter kristning av landet.

..og kildematerialet var bla. den eldre Edda - og den yngre Edda..
Fikk en 6 i alle fall.
Dette er ikke et særemne for den som ikke liker Historie.

Elsker historie, men får angst av Snorre Sturlason :)
Det hørtes ut som et spenstig særemne! 

håper85 skrev:
Skreiv om kreft. Problemstilling var: Kreft er en alvorlig sykdom som handler om følelser, hvordan kommer følelser frem i disse bøkene? Regines bok, idas dans og sammen til verdens ende.. Vippa mellom 4 og 5, men surra litt så fikk en sterk 4

Åj! Sterkt tema. Tenker det krevde mye av deg. Vet ikke om jeg er modig nok til noe slikt.

Skreiv om noe så enkelt som Unni Lindell og fikk vel en femmer.. Hvis du er ute etter 6 kan det lønne seg å velge noe litt anderledes.. =)

Skrev om "Kvinnesyn og likestilling fra 1800-tallet til idag sett gjennom faglitteraturen".
Veldig spennende syns jeg, og fikk samtidig innblikk i forskjellige forfattere og forskjellige perioder.
Tok for meg 2 eldre lærebøker fra 1925 og 1953, og den jeg brukte selv i år fra 2005.
Sammenlignet kvinnelige forfattere vs. mannlige, omfanget og analyserte utvalgte tekster av de osv. Syns faktisk det var kjekt å skrive og lese om.
Leverte det ikke inn da jeg tok det som privatist, men fikk masse skryt om det etterpå og vi snakket litt om det for de var veldig interessert i det :-)

Skrev om to bøker fra to ulike kriger. Haiene av Jens Bjørneboe, og Stemmen fra Kikinda av en lokal forfatter fra Narvik, Eivor Bergum. 

Anne Karin Elstad og bøkene om Julie her, vi hadde gruppesamarbeid og det ble vel en femmer hvis jeg ikke husker helt feil.  En venninne av meg hadde ungpikebøker fra forskjellige tidsepoker og det syntes jeg virket veldig interessant. Var iallefall en bok av Evi Bøgenæs og en av Kari Bøge.  Og sikkert en fra perioden imellom :)

Back
Topp