Sædprøve

Abcdefg000

♡2014♡2023♡
Junibollene 2023
Noen som har "erfaring " med sædprøver? Siste prøve tatt i 2020 (før IVF start) viste b.a. et totalt antall på 500/ml. Betyr det bokstavelig talt 500 sædceller per mililiter? Eller 500 tusen? ... Noen som vet hvordan den skal tolkes?
(Ja, mannen har nedsatt sædkvalitet og vi gikk for ICSI. Men vi lurte rett og slett på om vi kan få det til naturlig hvis vi har MYE flaks.)
 
Last edited:
Usikker. På min manns sædprøve står det 1,3 mill/ml (som er veldig dårlig). 500 mill/ml er jo en veldig bra (unormalt bra?) sædprøve så kan ikke være det. Står det hva totalen er på hele prøven?
 
Usikker. På min manns sædprøve står det 1,3 mill/ml (som er veldig dårlig). 500 mill/ml er jo en veldig bra (unormalt bra?) sædprøve så kan ikke være det. Står det hva totalen er på hele prøven?
Nei, det står ikke noe mer... men "500" gir ikke noe mening. Dette var for noen år siden, og legen sa at "alt var i orden". (Vi vet ikke hvorfor han tolket prøven feil, eller hva som skjedde).

Et år og noen måneder senere med aktiv prøving ble det tatt ny sædprøve, og da var det overlegen på sykehuset som tolket prøven og påviste nedsatt kvalitet. Men den der siste prøve fikk vi ikke resultatene skriftlig.

Jeg er derfor veldig nysgjerrig om det mystiske tallet.
 
Ville tolket det som 500 per ml, som er ekstremt lite. Merkelig at legen sa alt var i orden. Det går kanskje an å få journalen fra sykehuset og fått sett hva siste prøven viste?
 
Så på min mann sin test. Der sto det 6,56M/ml. Som er redusert, da referanseverdien er 15M/ml. Så virker nesten som mannen din har svært lav, hvis 500/ml stemmer. Men rart at legen sa at var greit.
 
Så på min mann sin test. Der sto det 6,56M/ml. Som er redusert, da referanseverdien er 15M/ml. Så virker nesten som mannen din har svært lav, hvis 500/ml stemmer. Men rart at legen sa at var greit.
Ville tolket det som 500 per ml, som er ekstremt lite. Merkelig at legen sa alt var i orden. Det går kanskje an å få journalen fra sykehuset og fått sett hva siste prøven viste?
Det kan stemme at det bare er 500, ettersom vi måtte ty til ICSI for å få barn noen år etter den prøven. Men ja, vi forstår ikke hvordan legen klarte å feiltolke resultatene. Da hadde vi kanskje blitt henvist til IVF to år tidligere enn vi gjorde!!! Så vi lurer på om det er oss som tolker prøven feil?
Takk for tips Kelsey, vi skal se om vi kan få tilsendt prøvesvar på siste sædprøve fra sykehuset, fordi det ligger ikke i journalen.
 
I tillegg har mannen min varicocele, og jeg leser på nettet at det kan påvirke antall sædceller per utløsning. Selvfølgelig har fastlegen hans aldri sagt noe om dette, vi fant ut av det nylig... men kanskje mannen min skal bestille time hos fastlegen og spørre ham likevel?
 
Da ble det avklart hos legen. "500" er kun 500 stk, og han leste tallet feil. Derfor fikk vi beskjed om at det var en normal prøve. :dead:
 
Back
Topp