Sæddonor

Boblefrua

Forumet er livet
Når man som enslig velger å bli gravid med sæddonor,har man da rett på økonomisk hjelp?
Altså det en alenemor har krav på ?

Ja, det mener jeg. Hvordan et barn er blitt til har ikke nav noe med.
Man blir regnet som alenemor så fremst man ikke bor sammen med en mann eller har et forhold til noen.

Ja, på lik linje med de som.blir gravid av en ons eller av andre grunner ikke bor sammen med faren/en kjæreste

Takk for svar. Altså, staten betaler barnebidrag også? Hvordan regnes dette ut?

Takk for svar. Altså, staten betaler barnebidrag også? Hvordan regnes dette ut?

Bidragsforskudd. Ikke allverdens sammenlignet med hva man får av en far som tjener normalt, men litt er det da. Avhengig av mors lønn da. Også er det de andre alenemor-greiene, dobbelt barnetrygd, evt os etc.

Ofte er vel dog de som velger ordningen med donor såpass ressurssterke at de ofte har en god lønn og derved ikke får så mye. (de som ikke har råd til donor, og tjener så lite at de får mer, går heller en tur på byen?)

Meget generalisert, da

Ofte er vel dog de som velger ordningen med donor såpass ressurssterke at de ofte har en god lønn og derved ikke får så mye. (de som ikke har råd til donor, og tjener så lite at de får mer, går heller en tur på byen?)

Meget generalisert, da
Hmmmm.. Så nettopp på en dokumentar fra USA,og da kom det mnge tanker rundt dette. Jeg trodde faktisk ikke at man fikk bidrag. Diskuterer med mannen :p

Bidragsforskudd. Ikke allverdens sammenlignet med hva man får av en far som tjener normalt, men litt er det da. Avhengig av mors lønn da. Også er det de andre alenemor-greiene, dobbelt barnetrygd, evt os etc.

Trodde bidragsforskudd var som i ordet. Altså et forskudd som blir krevet tilbake fra far.

Hvordan fungerer dette når far er ukjent? Jeg har ingen peiling, men ble nysgjerrig.

Står på nav.no at NAV skal ha refusjon i barnebidraget for forskuddet som utbetales.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/bidragsforskudd#chapter-1

En som har får barn ved hjelp av sæddonor får bidragsforskudd, ja. Det utgjør svært lite sammenlignet med hva barnet normalt sett ville mottatt om det hadde hatt en far. Utover dette mottar de barnetrygd for ett barn mer enn de har, på lik linje med alle andre som blir alene med barnet sitt. Småbarnstillegg får man kun om man mottar full overgangsstønad (og her er det gradvis blitt innskrenkninger i hvor lenge man kan motta stønaden og det stilles aktivitetskrav, noe jeg synes er bra, for denne ble av mange mottatt uten noen plan bak, som f.eks. å ta en utdanning for å komme seg i jobb). Foreldrene regnes som aleneforsørgere på lik linje med alle andre aleneforsørgere. Noe annet vil jeg si hadde vært galt ettersom det i annen rekke ville rammet barnet. Barnet har jo ikke bedt om å få komme til verden ;). Stønad til barnetilsyn kan de også få, for de er jo faktisk reelt aleneforsørgere. Kjenner mange som har brukt donor og generelt sett vil jeg si at disse mødrene er av de mest ressurssterke jeg har møtt på alle måter. Valget er gjennomtenkt og velfundert.

Det er jo ingen å kreve dette tilbakebetalt fra, så det er en stønad barnet får fra staten ;).

Skjønner det, men lurte bare siden det står som et vilkår. NAV burde jo da omformulere seg slik at det er tydelig at man kan motta dette selv om far er ukjent.

Takk for svar. :)

Skjønner det, men lurte bare siden det står som et vilkår. NAV burde jo da omformulere seg slik at det er tydelig at man kan motta dette selv om far er ukjent.

Takk for svar. :)

Ja, det er jeg helt enig med deg i. Regelformuleringene er muligens ikke helt oppdatert. Det er jo ikke så altfor mange her i Norge som har brukt donor, men antallet er økende. De det gjelder kjenner nok til regelverket vil jeg tro. Det finnes en rekke Facebookgrupper med foreldre i samme situasjon :).

Back
Topp