Såre brystvorter

PetiteMoi

Glad i forumet
Fullammer mim sønn på 6uker. Men har de siste dagene begynt å få store sprekker rundt rota på brystvorta. Har kjøpt silverette som jeg har brukt siden fredag. Føler litt bedring men ikke optimal.
Legger ved bilde.

upload_2021-10-25_10-52-52-jpeg.369556

Hva tenker dere? Er det håp for ammingen eller må jeg belage meg på mme om ikke så lenge?
 
Neida, du trenger ikke slutte å amme, men vær nøye med sugetak og legg til på nytt om det ikke er optimalt. Sørg for en god ammepute som får babyen opp i riktig høyde til brystet, feks Cosifix, hvis ikke du har det. Og kontakt helsestasjonen om du behøver med veiledning.
Har selv hatt sånne sprekker og det gjør vondt.. men stort sett vært pga litt feil sugetak.
Støtt brystet end hamburgergrep eller c-grep om babyen ikke klarer å holde taket hele ammeøkta.
 
Gode råd fra Veivalsa :)

Riktig sugetak og støtt oppunder brystet er veldig viktig.
Bruk en brystvortesalve som du også kan ha på brystet mens barnet ammer. Sørg for å holde brystet tørt og rent etter amming og bruk brystvortekrem.

Det er vondt med slike sprekker, men det gror etter hvert. Husk at brystene dine ikke er vant til å bli suttet på gjennom hele døgnet og må herdes.

Ikke gi opp den viktige ammingen riktig enda. Søk råd på helsestasjonen om det blir for ille.

Lykke til :signs003
 
Jeg har vært i kontakt med ammehjelper som sier at lillingen har perfekt sugetak. Så håper det snart går over da.
 
Jeg har vært i kontakt med ammehjelper som sier at lillingen har perfekt sugetak. Så håper det snart går over da.

Rart utsagn fra en ammehjelper. Hva mener hun er grunnen til såre brystvorter da? Det har aller høyst sannsynlig noe med sugetaket å gjøre. Hamburgergrep/c-håndsgrep pleier å være mye til hjelp☺️ ville fått sjekka tungebåndet hos noen som har peiling på det dersom det ikke bedrer seg❤️
 
Last edited:
I have read your post, it is very informative and helpful for me. I admire the valuable information you provide in your article. Thanks for posting it...
infected days
 
Back
Topp