Såre brystvorter.

Maurias

Flørter med forumet
Tips? Har prøvd kompressor, purelan og beta(et eller annet). Det er sinnsykt vondt, skorpe og blemmer osv. Har riktig ammeteknikk, det er så ille at jeg Har begynt å grue meg til å ta barnet til brystet :(
 
Tips? Har prøvd kompressor, purelan og beta(et eller annet). Det er sinnsykt vondt, skorpe og blemmer osv. Har riktig ammeteknikk, det er så ille at jeg Har begynt å grue meg til å ta barnet til brystet :(
Prøvd å smøre morsmelk på?

Hvor gammelt er barnet?
 
Med riktig ammeteknikk burde sårene bli bra snart, er det vondt underveis i ammingen og? Er ammingen vurdert av kyndige? Ligger mini godt inntil deg mage mot mage? Er brystvorta rund og jevn etter amming eller er den skjev og misfarget? Er låsninger eller stramt tungebånd vurdert? For det er ikke så viktig hvordan det ser ut utenpå med ammingen, hvis det ikke kjennes bra ut er ikke teknikken rett.

Ellers har mange god effekt av brystkompresser, jeg brukte fra mepilex, finnes flere typer. Når det er sår bør man ikke lufttørke, men holde det fuktig (sammenlign det med et sår på leppene), ammehjelpen har nylig oppdatert rådene sine. Ha gjerne både morsmelk og purelan under kompresset, det hjelper :)

https://ammehjelpen.no/artikkel/138/Sare-brystvorter Videoen her hjalp meg å få rett sugetak! Masse fine råd ellers og.
 
Med riktig ammeteknikk burde sårene bli bra snart, er det vondt underveis i ammingen og? Er ammingen vurdert av kyndige? Ligger mini godt inntil deg mage mot mage? Er brystvorta rund og jevn etter amming eller er den skjev og misfarget? Er låsninger eller stramt tungebånd vurdert? For det er ikke så viktig hvordan det ser ut utenpå med ammingen, hvis det ikke kjennes bra ut er ikke teknikken rett.

Ellers har mange god effekt av brystkompresser, jeg brukte fra mepilex, finnes flere typer. Når det er sår bør man ikke lufttørke, men holde det fuktig (sammenlign det med et sår på leppene), ammehjelpen har nylig oppdatert rådene sine. Ha gjerne både morsmelk og purelan under kompresset, det hjelper :)

https://ammehjelpen.no/artikkel/138/Sare-brystvorter Videoen her hjalp meg å få rett sugetak! Masse fine råd ellers og.

Takk for langt og godt svar. Jeg har lufttørket brystvortene ja , så det må jeg bare slutte med. Skal gå over alle punktene du skrev neste gang jeg ammer og se om det er noe jeg gjør feil. Takk [emoji173]️
 
Uff, sånn hadde jeg det de første par ukene og. Bare på høyre, så grua meg hver gang han skulle die på høyre. Eneste jeg gjorde var å smøre godt med lanolinsalve rett etter han var ferdig. Og ikke ta på bh med en gang, så salva fikk "godgjøre" seg først. Etter et par dager (mener jeg å huske) så var det ikke like vondt. Og sprekkene var borte innen en uke mener jeg. Når melka først hadde kommet etter 3dager etter fødsel hadde jeg mye melk. Og det varte kanskje en måned (eller mer) der jeg lekka bittelitt men nokså ofte. Så brystvorta hang fast i bhen hver gang jeg skulle ta den fram, så så nesten ut som jeg skrella den.. uff. Hjalp veldig da jeg hadde på lanolin og lot det tørke inn før jeg tok på bh. De gangene jeg ikke gjorde det hang puppen fast i bhen, og da gjorde det nesten like vondt igjen. Men jeg fikk også vondt hvis han ikke lå ordentlig på siden sin. Altså skikkelig mage mot mage, slik at når han dier så er hodet hans rett fram i samme retning som magen sin. Hvis han lå litt mer på ryggen så måtte han jo snu hodet mot siden for å die, og da gjorde det vondt etterpå.
 
Back
Topp