Såre brystvorter

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tonje
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Tonje

Guest
Har du fått/hatt såre brystvorter? Hva brukte du mot såre brystvorter for å lindre, og hjalp det?

Morsmelk og Purelan. Brukte det på absolutt alt av hudplager, både hos meg og babyen. :D
Også lufttørket jeg, og byttet ammeinnlegg ofte. :)

Brukte purelan, morsmelk, lufttørket, multi mam kompresser. Vasket med medisinsk grønnsåpe og smurte med bacimycin i de dypeste sprekkene når det var på det verste.
Fy så vondt det gjorde i starten! :inpain: Grøsser bare jeg tenker på det!

Brukte purelan, morsmelk, lufttørket, multi mam kompresser. Vasket med medisinsk grønnsåpe og smurte med bacimycin i de dypeste sprekkene når det var på det verste.
Fy så vondt det gjorde i starten! :inpain: Grøsser bare jeg tenker på det!

Hvor lenge varer «starten»? Auau... minien min er en uke nå.

Oj, det husker jeg nesten ikke selv om snuppa bare er 12 uker. Har nok fortrengt det :dead:
Jeg mener det ble bedre etter et par uker, plutselig så gikk det over!
Jeg trodde aldri jeg skulle klare å fortsette å amme. Det var så vondt at jeg gråt hver gang jeg la henne til og satt og sprellet med beina. Måtte ta meg sammen for å ikke kaste fra meg den stakkars ungen. Så jeg føler virkelig med deg!
Det blir bedre snart! :Heartred

Hos meg varte det i en måned med alle tre. Helt grusomt mens det sto på, men etter det var det null problem og jeg fullammet alle, og ammet til de var 15-20 mnd :) Det var verdt det til slutt, men jeg gruer fryktelig...

2,5 uke tok det for meg fra blødende kjøttsår til så og si smertefri amming, enda jeg ammet konstant i mange måneder. :)

Bruk morsmelk og Purelan, og lufttørke. Pass på å ikke gå med våte innlegg, eller å fryse på puppene.

Hva man skal gjøre med såre brystknopper Kommer helt an på om man bare er generelt øm eller om man har tydelig sår og sprekker i brystknoppen. Hvis man er øm så er det luft tørking som gjelder, gjerne hvis man smører ut litt morsmelk på knoppen først. Hvis man har sår eller sprekker er det viktig med veldig god håndhygiene og man kan godt bruke sterilt saltvann på kompresser på brystknoppen i noen minutter og smøre med purelan.
Det viktigste er at det ikke blir skorpedannelse for da vil barnet suge av skorpen hver gang det legges til brystet.

Back
Topp