Såre brystvorter :(

Bkno1922872

Betatt av forumet
Jenta mi har riktig teknikk og godt sugetak, fikk skryt på barselhotellet over hvor fint vi ammet. Men allikevel får jeg skikkelig såre brystvorter.. Begynte å gråte ved siste amming fordi det var så vondt :-(

Hjelp? Tips?

Jenta mi har riktig teknikk og godt sugetak, fikk skryt på barselhotellet over hvor fint vi ammet. Men allikevel får jeg skikkelig såre brystvorter.. Begynte å gråte ved siste amming fordi det var så vondt :-(

Hjelp? Tips?
Sliter med akkurat det samme. Han får ordentlig tak men alt er sårt og i dag hadde lillemann blod rundt munnen. Jeg smører med Purelan. Mer eller mindre effektivt.

99fe6bd5ac1fd48d09995e7f2f4a1043

Spør etter den på apoteket i morgen ;)

Jeg la alltid en kompress utenpå purelanen, og da var jeg raus med den. Ble sår med begge uansett om teknikken er riktig. Du beholder jo fukt i alle fall med purelan, så sprekker ikke huden opp.

Hva er dette? Salve? :-) har prøvd purelan men synes bare det er kliss og føler ikke det hjelper..
Det er noe greier som skal lege såre brystvorter. Forrige gang, sleit jeg i 6 uker med syyyk sårhet, en behandling med disse (er 12 stk oppi, 6 til hver pupp), så gikk amming som en lek etterpå!

Sniker fra oktober :)
Bephanten :) puppenes beste hjelp :) smør på etter du er ferdig med å amme :) å tørk av vis det er noe igjen før du ammer igjen :) den setter igang sår helingen sånn at du blir fort bedre igjen :) vis du har enn tid hvor det er lenger mellom ammingen enn 3 timer så smør da :) det var det eneste som fungerte på meg :) å jeg begynte å grine for bar så vondt når han tok tak :) merkes stor bedring på 1 dag jeg :)

Igenting som hjelper her heller... Kjempe vondt og sårt... Kommer litt blod innimellom også... Smører og smører men hjelper lite... Helsesøster mente det kom til å gå over etterhvert og at jeg skulle fortsette å smøre ;)

Prøv brystskjold. Fikk anbefalt det av ammeveileder på helsestasjonen, det var det eneste som fungerte for meg.

Prøv å håndmelke ut før du legger til, slik at utdrivingsrefleksen er startet før barnet begynner å suge. Viktig at barnet får mye bryst i munnnen, så pass på at du holder det tett inn til deg under hele ammingen. Smør inn knoppene med morsmelk og la de lufttørke etter ammingen. Unngå press på brystknoppene med trang bh mellom ammingene. Om det ikke blir bedre er det ikke noen plass du kan henvende deg? Helsestasjon, barselpoliklinikk eller ammehjelpen?

Mine erfaringer? Uansett sugetak og diverse kremer, så er det jevlig vondt å amme i begynnelsen. Men det går over. Så hold on, det blir bedre:) luft-tørk mye:)

Back
Topp