Såre brystvorter

Her hjalp d at vi ikke startet med smokk før ammingen var kommet igang. Fikk bare et bitteliten sår på hver pupp som gikk fort vekk! (Og purelan og lufttørking) . Me de andre ga vi smokk på sykehuset. Og jeg var så sår at ungene fikk like mye blod som melk I seg!!

For meg var det salve og lufttørking som hjalp. Og så få ungen til å slippe når det ble sånn småsuging på slutten.

Fikk tips om at litt forskjellige ammestillinger også er fint helt i starten sånn at babyen ikke suger fra samme "vinkel" hver gang. De bruker underkjeven veldig mye så det blir sikkert litt "gnag" kun på ene plassen. Ble litt sår de første dagene, men dette hjalp for min del hvert fall. Lufttørker og smører på purelan nesten hver gang, med mindre det er besøk her og puppen må pakkes bort fort! :P

Merker også stooor forskjell på når ungen gaper ordentlig over puppen og når det bare er et halvhjertet forsøk. :p Hvis jeg kjenner hun får dårlig tak så lar jeg henne prøve på nytt igjen.

Du kan også smøre inn brystvortene med morsmelk før lufttøring ;)

Jeg smurte èn gang med purelan, ellers har jeg klemt ut litt morsmelk og latt de lufttørke. Jo, forresten, jeg brukte melkeoppsamlere i stedet for ammeinnlegg på dagtid når det var mest sårt. Sårene grodde veldig raskt og siden har det gått fint :)

Back
Topp