Såre brystvorter

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Leste nettopp bloggen fra ammehjelpen her på bv. Om at sånn skal det ikke være. Det fikk jeg også høre. Hadde blødende sår i mange uker. Men sånn skulle det ikke være sa de på barsel. Nei sånn skal det ikke være sa helsesøster. Hun på barselpoliklinikken sa også at sånn skulle det ikke være. Fastlegen også. Og ammehjelpen. Men nå er datteren min 9 mnd og sånn er det fortsatt innimellom. Ikke så ille som de første månedene (jepp måneder) da jeg bet tenna sammen mens ungen min drakk blod. Men det er ingen som klarte å finne ut at noe er galt...

Eldste hadde feil sugetak - han gapet ikke. Ingen fikk han til å gape. Så alternativet hadde vært å ikke amme. Men amme gjorde jeg (seøvfølgelig) og det gikk over etter en måneds tid.

Vet ikke hva jeg vil med dette men måtte bare få ut litt frustrasjon. Så himla lett å sitte å si at noe er galt og det ikke skal være sånn. Nei det skal kanskje ikke være sånn, men alternativet er å ikke amme - noe som ikke er et alternativ for meg.

Leste nettopp bloggen fra ammehjelpen her på bv. Om at sånn skal det ikke være. Det fikk jeg også høre. Hadde blødende sår i mange uker. Men sånn skulle det ikke være sa de på barsel. Nei sånn skal det ikke være sa helsesøster. Hun på barselpoliklinikken sa også at sånn skulle det ikke være. Fastlegen også. Og ammehjelpen. Men nå er datteren min 9 mnd og sånn er det fortsatt innimellom. Ikke så ille som de første månedene (jepp måneder) da jeg bet tenna sammen mens ungen min drakk blod. Men det er ingen som klarte å finne ut at noe er galt...

Eldste hadde feil sugetak - han gapet ikke. Ingen fikk han til å gape. Så alternativet hadde vært å ikke amme. Men amme gjorde jeg (seøvfølgelig) og det gikk over etter en måneds tid.

Vet ikke hva jeg vil med dette men måtte bare få ut litt frustrasjon. Så himla lett å sitte å si at noe er galt og det ikke skal være sånn. Nei det skal kanskje ikke være sånn, men alternativet er å ikke amme - noe som ikke er et alternativ for meg.
Så det der jeg også. Trodde det var normalt jeg da, så hva vet vel jeg :oops: men jeg hadde ikke sår, jeg var bare sår. Typ øm og det var vondt å amme.

Huff, det høres fryktelig ut :-(

Har du fått sjekket ut hvordan babyen spiser nå da, at han eller hun gaper ordentlig?

Høres ikke helt normalt ut at det skal være vondt så lenge nei. I starten ja, men ikke nå.

Er det såre bryster, altså åpne sår, eller er det stikking og vondt innvendig?

Tenker raynauds fenomen.

Du gjør iallefall en hederlig innsats, tøft å stå i det :-D

Huff, det høres fryktelig ut :-(

Har du fått sjekket ut hvordan babyen spiser nå da, at han eller hun gaper ordentlig?

Høres ikke helt normalt ut at det skal være vondt så lenge nei. I starten ja, men ikke nå.

Er det såre bryster, altså åpne sår, eller er det stikking og vondt innvendig?

Tenker raynauds fenomen.

Du gjør iallefall en hederlig innsats, tøft å stå i det :-D
Takk.
Dt var åpne sår i ca 1 mnd med eldste, etter det gikk det helt fint fordi han ble eldre og skjønte at han skulle gape. Før det så var det ingenting å gjøre, han responderte ikke på stimuli til å gape.

Med yngste var det åpne sår i 2 mnd, det hjalp litt med albueskjell. Så var det bra i et par mnd før det kom tilbake et par mnd før det igjen ble bra. Nå er det bare innimellom. Mange har sett på ammestilling og sugetak, sjekket tungebånd og sopp. Men nei, ingen ser at noe er galt noe sted.

Hadde aldri såre bryster, men vi øvde på å gape før hvert måltid med stimuli mot munnen. (strøk brystvorten på overleppa hans, og når han gapte så fikk han brystvorta og en del bryst inn i munnen). Dette lærte barselpleierne meg på sykehuset, så fortsatte med det når vi kom heim.

Den gangen det var vondt å amme, var da e hadde begynnende brystbetennelse. Men det lindret å bruke brystskjold og legge han i tvilling-stilling,samt amme ofte.
Gaper ungen ikke nok, så kan det hjelpe å bruke brystskjold, da får blir ikke brystvorta så sår.

Back
Topp