Såre brystvorter

Mysecondbaby

Glad i forumet
Augustmødrene 2014
Jeg har kjempe vonde og såre brystvorter og har kjempe lyst til å amme men smerten hindrer meg :( noen som kan gi meg gode råd for hva jeg skal gjøre ? Bortsett fra krem ? På forhånd takk

Sent from my iPhone using BV Forum

Kok opp vann, 1 ts salt pr liter, avkjøl slik at det er varmt men ikke sånn at du brenner deg, putt i en bolle, legg puppen oppi 10 min 2x daglig. Luftørking etter amming og pass på at ungen har skikkelig sugetak :)
Sliter med det samme her!

<3 lille spire <3

Hei jeg hadde det samma også men jeg brukte vant vann med litt olje så vasket med det vanne,slutt å bruk bh.en eller 2 dager.blit det bra :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Sårt her og. Riktig sugetak er viktig (masse pupp skal inn i munnen, og brystvorta skal være rund etterpå, ikke avflata). Jeg lufter mest mulig når jeg er hjemme, samt sover uten bh (med håndkler dandert både her og der). Den ene puppen fikk blødende sår som ikke har grodd ennå, mens den andre oppfører seg bra nå. Jeg ammer nå med skjold på den vonde puppen da det er mer skånsomt. Pumper også den vonde litt innimellom for å holde produksjonen oppe samt få tømt skikkelig (forebygge brystbetennelse som jeg tydeligvis får veldig lett).
Edit: kontakt helsestasjonen og hør om dem har ammehjelp, eller kontakt ammepoliklinikk ved sykehuset og be om hjelp til å sjekke om du har rett sugetak!! Med forrigemann fikk vi uvurderlig hjelp av ammehjelper ved helsestasjonen. Hun viste meg hvordan jeg skulle legge barnet riktig til samt få nok pupp i munnen til barnet og vips (jepp, som ved et trylleslag) lå barnet der og diet uten at det gjorde vondt! Det var virkelig en åpenbaring.

Last edited:
Signerer krokus.
Vi fikk så god hjelp av en barnepleier på Riksen første gang, som viste meg grep osv, i tillegg til at jeg hadde lest en veldig fin liten bok om amming. Ikke sikkert det ville gått så bra hvis vi ikke hadde den hjelpen og kunnskapen :-)

http://ammehjelpen.no/video videoer om riktig ammeteknikk og hvordan starte fra begynnelsen. Hvis du blar litt inne på nettsiden finner du også råd for såre brystvorter. Men riktig teknikk er nok det viktigste.

Skjell, lufttørking med litt melk (klem ut et par dråper etter amming) og purelan, samt å heller koble av babyen ved feil tak en to-tre ganger enn å la det skure hjalp meg! Lykke til :)

Skjell, lufttørking med litt melk (klem ut et par dråper etter amming) og purelan, samt å heller koble av babyen ved feil tak en to-tre ganger enn å la det skure hjalp meg! Lykke til :)

Det er min oppskrift også.. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva er egentlig skjell? Det samme som skjold?

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Skjell er ikke det samme som skjold :) Er vanlige skjell som du kan plukke ved sjøen :) Vask og kok dem så er det bare å bruke :) Hindrer at bh/klær kommer i kontakt med brystvorten :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Skjell er ikke det samme som skjold :) Er vanlige skjell som du kan plukke ved sjøen :) Vask og kok dem så er det bare å bruke :) Hindrer at bh/klær kommer i kontakt med brystvorten :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

He, så lurt! Her har jeg kjøpt "skjell" fra avent! For å få vorta fri og for å ta imot en del av det jeg lekker.. Har jo sååå mye mat, at det renner bokstavelig talt over! Hehe.. Kjekt med sånne opp samlere da ;) og skjold er fint å bruke under amming her :)

Sent from my Nexus 4 using BV Forum mobile app

Back
Topp