Såre brystvorter

lillepolly

Glad i forumet
Januarlykke 2019
Gode gud, jeg tror jeg dør. Hatt såre brystvorter siden dag 1 omtrent. Hatt mye ammehjelp og alle sier han har godt sugetak og at alt er som det skal, men jeg har superømfintlige brystvorter og de har blitt megasåre uansett om han suger riktig. Har prøvd litt forskjellig nå med kremer og div og idag fikk jeg tak i brystskjold. Men nå suger han så lenge. Har lest litt om det på ammehjelpen.no at de ikke får i seg like mye melk når de bruker brystskjold, men han brukte 50-60 minutt på en pupp og ville fortsatt ha mer... What to do? Det kan jo ikke være normalt, eller? Jeg håper brystvortene kan leges slik at jeg kan amme normalt igjen. 

Noen med erfaringer ang såre brystvorter og som har gode tips? På forhånd takk!!! 
 
Kan ikke skryte på meg å ha hatt fullt så store plager som deg, men var litt sår i starten jeg også. Spesielt vondt i starten på hver økt, men det ble heldigvis bedre etter rundt et minutt og to. Smurte bepanthen salve på brystvortene jeg, og det hjalp heldigvis litt. Etter rundt 3 ukers tid virket det som om brystvortene hadde blitt herdet av den harde medfarten, så nå gjør det ikke vondt lenger.
Utover det, så skal man vel ikke amme lenger enn en halvtime sammenhengende på et bryst..?

Håper du finner en løsning på problemet ditt! Det er vondt å være sår! emoticon
 
Uff,kjenner meg igjen...Har bare bitt tennene sammen...:S
Har til og med blødd litt..Nå er det over heldigvis..

Forrige gang,brukte jeg honnning, og fjernet hver gang jeg skulle amme...
Hjalp mye:)

Også kan man bruke morsmelk etter endt amming og gni det inn og la det lufttørke..:D
Lykke til! Blir bedre snart hehe
 
Purelan krem har fungert nydelig for mæ tidligere... Da har brystvortene vært helt rå nesten og blødd, men den salven e så feit at den lindre og lege samtidig... Treng ikkje å vaske den bort før amming...
 
jeg bruker også Purelan etter hver amming, forhindrer at brystvortene tørker og sprekker. Det å smøre de med melk og la de lufttørke etter hver amming er også lurt. På ammebutikken.no selger de brystvortebeskyttere med ammeinnlegg som lar brystvortene få luft inni bh-en, de synes jeg fungerte kjempebra da jeg var på det såreste. Nå er det gått over, som de andre sier så blir de herdet etter hvert.

Over til det med brystskjold...klarer du å høre at han svelger når han suger? Hvis du ikke kan høre at han svelger eller ser det bak i kjeven, så kanskje han ikke klarer å få noe gjennom brystskjoldet
 


Volven skrev:
Kan ikke skryte på meg å ha hatt fullt så store plager som deg, men var litt sår i starten jeg også. Spesielt vondt i starten på hver økt, men det ble heldigvis bedre etter rundt et minutt og to. Smurte bepanthen salve på brystvortene jeg, og det hjalp heldigvis litt. Etter rundt 3 ukers tid virket det som om brystvortene hadde blitt herdet av den harde medfarten, så nå gjør det ikke vondt lenger.
Utover det, så skal man vel ikke amme lenger enn en halvtime sammenhengende på et bryst..?

Håper du finner en løsning på problemet ditt! Det er vondt å være sår! emoticon


Bepanthen har jeg ikke prøvd enda. Virker som den ene er bedre nå da. Så jeg klarer å amme på den uten å få vondt. Så han mister forhåpentligvis ikke teknikken når jeg har skjold bare på en pupp. Håper å bli herda snart ja ;) Jeg har ømfintlige brystvorter i utgangspunktet :p
 


lennypenny skrev:
Uff,kjenner meg igjen...Har bare bitt tennene sammen...:S
Har til og med blødd litt..Nå er det over heldigvis..

Forrige gang,brukte jeg honnning, og fjernet hver gang jeg skulle amme...
Hjalp mye:)

Også kan man bruke morsmelk etter endt amming og gni det inn og la det lufttørke..:D
Lykke til! Blir bedre snart hehe


Har bitt tenna sammen jeg og, men måtte krype til korset... Har nå fått tak i noen kompress med bidronninggele som man ikke trenger å vaske av før amming. De skal visst være gode, håper de funker! Får være flinkere å lufttørke ja ;)
 


Marian87 skrev:
jeg bruker også Purelan etter hver amming, forhindrer at brystvortene tørker og sprekker. Det å smøre de med melk og la de lufttørke etter hver amming er også lurt. På ammebutikken.no selger de brystvortebeskyttere med ammeinnlegg som lar brystvortene få luft inni bh-en, de synes jeg fungerte kjempebra da jeg var på det såreste. Nå er det gått over, som de andre sier så blir de herdet etter hvert.

Over til det med brystskjold...klarer du å høre at han svelger når han suger? Hvis du ikke kan høre at han svelger eller ser det bak i kjeven, så kanskje han ikke klarer å få noe gjennom brystskjoldet


Ja har begynt med purelan nå i går. Kjøpte brystvortebeskyttere på sykehuset etter 1 dag med amming, men de staset opp brystvortene slik at de ble vonde... Så funka ikke så bra på meg.

Hører han svelger når han suger med skjold ja. Og puppen minsker og han blir mett. Tror det bare var ekstremt igår. Kanskje var det mye luft eller noe for han ville ikke sovne før 2-3 i natt. Og da måtte han ligge på brystet mitt, ikke i senga si ;) Men jeg fikk faktisk sove fordi om han lå der. 
 


Øyenstikker skrev:
Purelan krem har fungert nydelig for mæ tidligere... Da har brystvortene vært helt rå nesten og blødd, men den salven e så feit at den lindre og lege samtidig... Treng ikkje å vaske den bort før amming...


Håper den funker like bra for meg! :) Er akkurat slik mine brystvorter er nå!
 
Inotyol!!! Den salven gjør underverker både for sårt bryst og barnerumper!! Den må vaskes av før amming, men det er verdt det ! Og har du prøvd ammeinnlegg med "tesil" på? Er ikke alle apotek som selger det, men de er geniale. Gir brystvortene luft og salven får jobbet bedre på den måten! Ellers er jo morsmelk og lufttørking standard å anbefale :) Dette er vondt! Håper det gir seg. Jeg brukte skjold med storebror. Han fikk hvertfall i seg mer enn nok med de. Jeg pumpet også og gav på kopp/ flaske for å la sårene hvile litt. Er sår denne gangen også, men ikke fult så ille.
 
Varierer du forresten ammestillingen? Jeg ser at Lillebror suger litt skjevt noen ganger. Prøvde å amme han i tvillingstilling en kveld og da gjorde det nesten ikke vondt i det hele tatt. Veksler også ved å amme liggende på natten.
 


Fru H skrev:
Inotyol!!! Den salven gjør underverker både for sårt bryst og barnerumper!! Den må vaskes av før amming, men det er verdt det ! Og har du prøvd ammeinnlegg med "tesil" på? Er ikke alle apotek som selger det, men de er geniale. Gir brystvortene luft og salven får jobbet bedre på den måten! Ellers er jo morsmelk og lufttørking standard å anbefale :) Dette er vondt! Håper det gir seg. Jeg brukte skjold med storebror. Han fikk hvertfall i seg mer enn nok med de. Jeg pumpet også og gav på kopp/ flaske for å la sårene hvile litt. Er sår denne gangen også, men ikke fult så ille.


Den salven har jeg ikke hørt om. Skal teste den om ikke alt jeg allerede har handlet inn funker. Har prøvd det der tesil-greia ja. Men da får jeg en stase på brystet som ikke er noe særlig godt heller. Har kjøpt meg pumpe også, så skal ta den i bruk når jeg føler jeg har behov for det. Går greit med skjold på venstre side til nå. Høyre kan jeg amme normalt. Har prøvd tvillingstilling, men føler ikke jeg får dreisen på det. Får høre med helsesøster en dag om hun kan se på teknikken. Når jeg var sår føltes det uansett like jævlig uansett hvilken stilling jeg prøvde. Lest litt om teknikk nå da i en bok jeg fikk på sykehuset. Tror det er en fra babyverden, står værtfall sandviks på den, spedbarnsboken tror jeg den heter. Der så jeg at jeg hadde gjort mange klassiske feil. Rart de sa alt så bra ut på sykehuset. Men men... Håper å finne ut av det så jeg kan amme uten å pines!!!
 
Det avgjørende her er hvertfall å få han til å gape høyt nok før han tar tak.. Og så blir han ofte hengende veldig lenge i puppen, selvom han er ferdig å spise. Da blir jeg ekstra sår. Så det hender jeg kobler han av. Og passer på at underleppa er ut når han suger. Storebroren sugde underleppa inn, det var nok det som utgjorde mest den gangen.
 
Jeg hadde også ekstremt såre brystvorter. Jeg blødde! Det var så vondt! Hos meg hjalp det veldig å luft tørke puppen etter hver eneste amming. Pluss at jeg klemte ut litt melk å smurte rundt som fikk tørke. Det skal hjelpe! Også smurte jeg de med salve tilslutt. Du må bare bite tenna sammen, de blir herda tilslutt. Jeg var sår i 6 uker:/ lykke til:)
 
Huff, sår i 6 uker? Trøste og bære... I dag klarte jeg å amme igjen på den puppen jeg har brukt skjold så er ganske glad for det. Jeg håndmelka litt først så areola skulle være litt lettere å få tak på for lillegutt. Det gikk veldig bra. Så håper det holder seg slik! Har brukt multi-mam kompresser og tror de har hjulpet veldig! Så de anbefales ;)
 
Jeg bruker Bepanthen jeg og, og synes den funker kjempefint. Trenger ikke vaskes av :) Ser jo at du har fått det meste av tips, så jeg skulle bare oppmuntre deg litt i forhold til ammeskjold: Jeg brukte ammeskjold MYE med storebror, og han sugde l ike godt av brystet etterpå. Du kan prøve å klippe litt større hull i dem, om han ikke får ut nok.. Pass på at du har store nok skjold, de standardskjoldene er jo laget til bittesmå nippler... God bedring :)
 


FlaksiMummy skrev:
Jeg bruker Bepanthen jeg og, og synes den funker kjempefint. Trenger ikke vaskes av :) Ser jo at du har fått det meste av tips, så jeg skulle bare oppmuntre deg litt i forhold til ammeskjold: Jeg brukte ammeskjold MYE med storebror, og han sugde l ike godt av brystet etterpå. Du kan prøve å klippe litt større hull i dem, om han ikke får ut nok.. Pass på at du har store nok skjold, de standardskjoldene er jo laget til bittesmå nippler... God bedring :)


Takk :)
Jeg har medium skjold, kunne ikke hatt mindre værtfall, såvidt brystvorta kommer seg inn ;p Synes han var flink å suge når jeg ikke brukte det idag. Men så har jeg brukt skjold bare på en pupp så han har fått trent seg litt på den andre puppen da ;) 
 
Ser du har fått masse gode råd her Håper du får smertefrie brystvorter, for såre brystvorter er jaggu meg vondt Sist gang jeg ammet hadde den ene sprekki sånn den hadde delt seg.. Husker det var såå sinnsykt vondt! Brukte pumpe da, så det var mye  bedre! Lykke til med amminga!
 


mammatil2prinsesser&1prins skrev:
Ser du har fått masse gode råd her Håper du får smertefrie brystvorter, for såre brystvorter er jaggu meg vondt Sist gang jeg ammet hadde den ene sprekki sånn den hadde delt seg.. Husker det var såå sinnsykt vondt! Brukte pumpe da, så det var mye  bedre! Lykke til med amminga!


Å Gud, d kan bli værre enn hos meg skjønner jeg. Joda, det har blitt masse bedre. Lest meg opp litt mer på ammeteknikk også. Kan ikke huske at de fortalte meg alt dette på sykehuset. Jeg må ha vært helt omtåket i såfall... Går mye bedre nå etter mange gode råd. Mammas venninne er jordmor så fikk snakket med henne på tlf en dag også, veldig greit ;)
 
Back
Topp