Såre brystvorter

Lunah83.

Elsker forumet
Da kan jeg også endelig komme inn hit! [:D]

Hvordan går det med dere som allerede er godt igang med amming? Noen som slet med såre brystvorter i starten? Håper på en liten oppmuntring!

Ammingen går strålende, han spiser ofte og bra. Men...jeg har forferdelige smerter pga. såre og sprukne brystvorter. Jordmor og hjelpere på sykehuset har hjulpet meg masse, kommet med råd, og ammestillingene har jeg kontroll på. Men siden jeg ammer hver andre time (ca), så rekker jo ikke brystvortene å få "hele"! Så da hjelper det fint lite at jeg klemmer ut melk og lufttørker, eller smører meg med krem [:(]

Hva gjør dere? Og er det noen som pumper (håndpumper etc) seg forresten? Jeg synes jo det er ømt å klemme og styre med brystvortene, så..huff...håper jeg ikke får tette melkeganger og hele pakka! Kjenner at brystene har forandret seg siden i går, og gutten famler litt når han legges til brystet [:(]

Hei hei,velkommen hit![:D]Hadde veldig såre brystvorter den første uka jeg,var sånn hard skorpe liksom,men nå er det ikke så ille lenger,har ikke gjort noe for at det skulle bli bedre,men jeg er veldig flink til å lufttørke da!Er ikke så enkelt for deg da som ammer ganske ofte,jeg ammer hver 3-4 time så da får "de hvilt" seg litt![:D]Har du prøvt med skjell da?Det tror jeg du får på sykehuset hvis du spør!!Ellers har jeg desverre ikke noe annet råd til deg!Skjønner godt at du er lei for det er j.... vondt,men det går over etterhvert!Lykke til!![:)][:)]

bare svarer deg jeg..jeg har bare biti i det sure eple jeg og latt det gå sin gang..der er jo seff uvant for brystene å bli sugd på hele tia..men det går over..det har det gjordt hos meg alle 3 gangene..ikke har jeg smørt meg med noe heller..(ja det gjør vondt) men du får tak i en salve på apoteket som jeg har hørt funker bra..nå husker ikke jeg hva den heter,men det er jo bare å spørre!!og di første ukene forandrer brystene seg stadig vekk..meleproduksjonen kommer sikkelig i gang og når kroppen finner ut kor mye barnet drikker så dabber produsjonen av litt til det barnet drikker..og det er vanskelig å få ut melka med en gang barnet får bryste i munnen så det må gjerne suge noen ganger før melka kommer sikkelig..ikke stress,bare la barnet styre på.så ordner det seg av seg selv[:D]lykke til[;)]

Tusen takk for oppmuntrende ord!

Ja, det er jo ikke gått såå mange dager ennå, så jeg får vel bare holde ut. Det blir nok som dere sier bedre etter hvert når kroppen regulerer etter hvor mye barnet drikker og slikt.

Det ordner seg nok!

Hei. Vet godt hvordan det er med såre brystvorter [:(] Auuu.. Jeg hadde det en stund da jeg ammet nr 1. Jeg sprakk og blødde. Kjøpte meg noe silikoninnlegg el hva det heter og la oppå brystvorta da jeg skulle amme, det hjalp kjempe mye! Da kommer ikke barnet direkte i kontakt med brystvora [:)]

Dette er virkelig noe jeg vil anbefale deg å prøve. Det finnes også gode,fete salver for såre brystvorter på apoteket.
Lykke til [:)]

Jeg brukte også sånne silikon skjell med første mann, det hjalp. Du får kjøpt dem på apoteket. Men den sårheten går heldigvis over etterhvert, de må bare herdes litt... [;)] lykke til..

Søsteren min slet også mye med dette, redningen hennes ble ammeskjold. Vil anbefale deg å prøve det [:)]

ORIGINAL: m@mm@ til 3 i mai

Hei. Vet godt hvordan det er med såre brystvorter [:(] Auuu.. Jeg hadde det en stund da jeg ammet nr 1. Jeg sprakk og blødde. Kjøpte meg noe silikoninnlegg el hva det heter og la oppå brystvorta da jeg skulle amme, det hjalp kjempe mye! Da kommer ikke barnet direkte i kontakt med brystvora [:)]

Dette er virkelig noe jeg vil anbefale deg å prøve. Det finnes også gode,fete salver for såre brystvorter på apoteket.
Lykke til [:)]

Så du anbefaler det altså? Jeg kjøpte nemlig det på apoteket i går, men etter å ha lest litt ble jeg litt redd for at barnet ikke vil suge på min brystvorte når jeg har blitt bedre. De på sykehuset gjentok gang på gang at vi ikke burde introdusere smokk for babyen ennå etc. Hmm...nei, da er det vel bare å koke silikoninnleggene og prøve! For nå er jeg så sår og blør en del. Skikkelig smertefullt [:(] Er vel bedre at brystvortene får være litt i "fred" og heles? Det rekker de jo ikke nå, da jeg ammer hver andre-tredje time (kanskje hyppigere også). I tillegg er han blitt litt kjip og slipper brystet, for så å starte på nytt igjen og igjen. Og det er jo starten som er aller verst. Huff...det gjør jo vondt leeenge etter ammingen også.

Men ja, nå skal jeg i hvert fall prøve silikoninnleggene for å se om det hjelper

ORIGINAL: lillefix85

Søsteren min slet også mye med dette, redningen hennes ble ammeskjold. Vil anbefale deg å prøve det [:)]

Har også vært på apoteket og kjøpt ammeskjold i dag, så nå skal det forhåpentligvis bli litt bedre!

Takk for anbefalinger i hvert fall!

Hei

Begynnelsen var helt forferdelig for brystvortene mine, trodde faktisk at jeg kom til å slutte med amming ganske fort men alt blir bedre etterhvert. Jeg brukte elektriskbrystpumpe da det var på det værste og det syntes jeg var en god avlastning da, innimellom tydde jeg også til morsmelksstillegg men det var ikke så ofte. Også brukte jeg brystvortekrem. Nå full ammer jeg uten at det gjør vondt. Lykke til.

ORIGINAL: Klukkemor

Hei

Begynnelsen var helt forferdelig for brystvortene mine, trodde faktisk at jeg kom til å slutte med amming ganske fort men alt blir bedre etterhvert. Jeg brukte elektriskbrystpumpe da det var på det værste og det syntes jeg var en god avlastning da, innimellom tydde jeg også til morsmelksstillegg men det var ikke så ofte. Også brukte jeg brystvortekrem. Nå full ammer jeg uten at det gjør vondt. Lykke til.

Ahh..du aner ikke hvor godt det er å høre noe sånt akkurat nå! Jeg har også tenkt tanken - "dette greier jeg ikke mer!". Så for meg at jeg måtte slutte å amme pga. dette. For det er skikkelig skorpe på brystvortene, samt sprekker og blod.

Men jeg skal holde ut! Vet hvor innmari viktig det er for gutten min at jeg ammer [:)] 

I går kjøpte jeg også en brystpumpe på apoteket (ikke elektrisk). Er det flaut å spørre om hvilke flasker du bruker når du gir melken du har pumpet ut? Får ut og handle det i dag. Noen anbefalinger?

Jeg også hadde såre vorter helt i starten, men nå er de så fine som bare det!! (må liksom kikke ned på de hver dag for å se om de fortsatt er hele!![8D][:)] Håper at det kommer seg for deg også!!![:)]

Av flasker har jeg bare brukt de som følgte med pumpa (avent) de er ikke så store, men jeg får ikke stort ut av brystene mine allikevel (ammer først, pumper etterpå) så da er de flaskene store nok!![8D][:)]

Her det ingenting som er flaut å spørre om [:)] Jeg vil anbefale Avent fordi er også kolikkreduserene slik at det ikke kommer så mye luft når babyen svelger, den har fungert veldig bra for oss

heihei:) svarer jeg også.. hehe.. jeg også slet med såre brystvorter de første ukene. her kom d blod og greier ut.. david gulpet ofte rødlig gulp.. det var ekkelt...
her ble brystskjell redningen for meg... jeg styra masse masse for at de skulle bli helet..
trikset var å lufttørke dem, smøre på brystmelk og brystvortesalve, ha på skjellene, tom om natten gjorde jeg det også.. har du en snill bebis som sover om natten så er du heldig[:D][:D] da får de ekstra tid til å hele seg...

Lykke lykke til.. føler med deg....

Hei! Hører ikke til her jeg men tenkte jeg skulle gi dere et tips alikevell! Jeg slet veldig med sprukken og sår brysvorte på det venstre brystet. Gikk så langt at jeg fikk betennelse og sopp infeksjon [:'(] (brukte skjold og hele pakka med kremer og luft tørking osv...) Til slutt (etter 3 mnd) var jeg oppe på ammehjelpen å fikk noe som heter lapis for å smøre på sprekken... auau sier jeg bare, men det hjalp noe veldig!! Skulle smøre på det hver kveld i fem dager, og etter den siste kvelden var sprekken nesten borte! Det som også hjalp var å tørke med hårføner etter hver amming.

Lykke til! (Gutten min er nå snart 11 mnd og jeg ammer fortsatt)

Uff ja det er ikke noe godt, med min første så fikk jeg såre brystvorter på den første natten,spurte om det var noe jeg kunne få mot det på sykehuset, da fikk jeg en fet gul krem, som hjalp utrolig fort og bra. kan anbefale den.
Husker ikke hva den heter men hu celina midelfart eller hva hun heter hadde brukt den på leppene sine.
Ei venninne av meg hadde faktisk brukt den til å smøre hjulene på vogna til sønn sin, og det funket kjempebra[:D]

hallo, såre brystvorter er fælt[:(]
Eg bruker albogeskjell når eg blir sår, ett par timer om kvelden eller natten og du vil merke kjempe stor forskjell.
albogeskjell får du på apoteket eller i fjæra[:D]

Ja, nå merker jeg stor forskjell! Virkelig fremgang [:D] Har benyttet alle hjelpemidler (ikke på samme gang selvsagt!), og nå virker det som om brystvortene er herdet. For det gjør ikke sååå vondt lenger. Kjenner selvsagt bittelitt av og til, men det må en vel bare regne med [;)]

Back
Topp