Såre brystvorter!

kakemonster

Betatt av forumet
Den ene brystvorten min ser helt herja ut, så jeg spurte legen hva jeg skulle gjøre.
Hun anbefalte å ha på lapis fra lapisstift.
Og nå sitter jeg her med lapis på puppen og holder på å svime av fordi det gjør så vondt. Kjennes like vondt ut som åpningsfasen gitt!!!
Så bruk bare lapis om du har bare så sprukne brystvorter at alternativet er at brystvorten detter av, jeg hadde aldri gjort det om jeg hadde visst det var så for J vondt!

Aush!

Ouch..sist gang var jeg veldig sår og jeg smurte mye brystvortekrem/vaselin på brystvortene.det hjalp ikke særlig.det som skulle til her var en krem som heter brulidine. Stod om den på ammehjelpen. Først etter jeg brukte den fikk jeg sårene til å gro :-)

Uff.... stakars!
Jeg hadde også åpen sår på begge brystvortene og brukte brystkrem - LanaCare, jeg tror at det er det samme som Purilane, bare at jeg likte den bedre - mye enklere påføre og koster mindre - smørte etter hver amming. Hadde sår i 5 uker - fikk brystbetennelse 2 ganger - andre gang fikk antibiotika Diklocil som er stor spekter antibiotika og jeg tidligvis hadde noe gule stafilokokker i sårene som reagerte ikke på andre tipe behandling..... det jeg vil si til deg - ber legen din til å ta sårprøve og skjekke om du har ikke gule stafilokokker i sårene. Etter 10 dagers kur med Diklocil sårene begynnte til å gro fort og nå koser jeg med amminga! Masse lykke til!

jeg sier AU og AU.... 
simplex øyesalve eller vaselin(steril ren) er bedre å bruke. 
ville brukt albueskjell, kuttet ut engangsinnlegg og gått over på bruk av non stick kompresser/ammeinlegg i ull/fleece og brettebleiestoff. (http://xn--tybleie-q1a.no/)

mvh ammehjelperen. 

Lapis er jo etsende. Så ikke rart du har vondt. Har brukt Lapis på viltkjøttet på navelen til lillesøster, for å etse den vekk. Lapis brukes og til å fjærne utvekster på tædene blandt annet. Rart du harfått besjed om å bruke den til såre bryst.

til litt mere informasjon, måtte forhøre meg med noen gode ammehjelpere. og dette var velbrukt FØR. de kunne ikke helt forstå hvorfor du hadde fått det rådet. 
så ville helelr gått over på noen av de andre rådene som finnes der ute. 

Vel nå sitter jeg her med noe som sikkert er et brannsår på puppen og prøver og amme, er så vondt at jeg holder bokstavelig på å besvime. Men må jo tømme puppen også... Takk for alle svar. Håper det gror fort som rakkern, dette er faktisk helt grusomt... :(

Jeg fikk såre brystvorter ganske tidlig og jeg endret ammestilling til tvillingstillinga. Jeg måtte ha hjelp fra mannen til å holde gutten på plass. Jeg smurte også på Brulidine og det bedret seg fort.
Har du prøvd å bruke ammeskjold? Det funka også bra for meg en liten periode.
Håper virkelig det blir bra fort med deg. Det høres skikkelig vondt ut.

Trøsteklem

ring ammehjelpen.  det er så dumt med leger som vil behanlde symptomer, men ikke årsaken. :) Altså, hvis det er sugeteknikk, for stramt tungebånd, kolikk (større sugebehov) at brystvorten er litt "feilstil" osv.. :) Håper du får masse hjelp som fungerer for deg :)) 

Jeg var suuuuper sår med Pernille, prøvde ALT... hun hadde kolikk og hang i brystvorta konstant.. (aue) Men nå iettertid har jeg skjønt at jeg har for mye melk, og hun fikk kun en høytrykk av den sukkerholdige formelka (og masse luft) istedet for det fine feite ettermelka som de blir mette og søvnige av.. :) Hun sov max 3 timer i døgned de første månedene og hang i puppen resten.
Med Casper nå så produserer jeg like mye melk, men håndmelker eller bruker pumpa et par ganger om dagen (sparer og fryser) Så her er det ingen såre pupper :)  *bank i bordet*
MASSE lykke til :)

Back
Topp