Såre brystvorter - Advarsel !

spispilladisjøl

Gift med forumet
Jeg trenger noen gode tips mot såre brystvorter. De har fra dag 1 vært såre pga hennes store sugebehov. hun suttet både vorter og neglbånd såre på sykehuset og startet tidlig med smokk.

Jeg blør når jeg ammer, Hun gulper innimellom opp blodet. Og nå ser jeg det begynner komme blå blemmer på den ene. jeg trenger så sårt noen gode tips.

Har fått med meg at man kan smøre de med morsmelk og la dem lufttørke så mye som mulig

At jeg kan smøre tynt lag med nippelkrem

Bruke sjold

Finnes det andre tips ??

Nå har jeg brukt sjold innimellom for å avlaste, og pumper mest den nippelen som er mest sår, i håp om at den vil bli litt bedre da. heldigvis sutter hun på alt og tar både pupp/sjold/smokk/finger/flakse osv.
Er så HIMMLA vondt, selv om jeg får hun til å suge riktig (vært på poliklinikken og sjekket teknikken). Krøller tærne, biter tennene sammen og konsentrerer meg om å puste vekk smertene. for amme det skal jeg uansett hva..

ADVARSEL:
I samme slengen vil jeg anbefale alle dere som IKKE har født om å prøve herde puppene mest mulig nå før babyene kommer, pass for all del på at babyen suger riktig fra dag EN, er ikke mere enn etpar feilamminger før du har uker med smerter forran deg.

Jeg sluttet med salver, og lot puppene lufttørke med morsmelk smørt på - samt endret til tvillingstilling litt, slik at niplene fikk en annen belastning. Nå er jeg så og si helt bra. Nå er ammingen en fryd, og jeg er kjempe glad for at jeg ikke sluttet å amme eller noe slikt.

(jeg ammer også kun på en pupp pr måltid, slik at en pupp heletiden vil få litt "pause"..

albuskjell!
forrige gang hade jeg infeksjon, sopp, sår, å gudene vet hva.. jeg brukte 2-3 forskjellige kremer å antibiotika men det gikk ikke over..
fikk tak i albuskjell, å to dager etterpå klarte jeg å amme igjen.. så mine skjell ligger klare i bagen denne gangen ja[;)]

ALLE jordmødrene jeg møtte når jeg lå på St.Olavs anbefalte dyrt og hellig brystskjell/albueskjell. Ja, det er faktisk SKJELL som man legger over brystvortene når man ikke ammer. Disse beskytter brystvortene, gjør at det er rett fuktighet der og leger.

Jeg fikk kjøpt disse på fødeavd. sist, vet det kan være litt vanskelig å få tak i, siden det ikke er alle apotek som har.

Lykke til, såre brystvorter er ikke gøy!![:'(]

http://www.albueskjell.no/

vel siden snuppa di har riktig amme teknikk og du har fått råd om brystsalve (purelan var min redning sist) så er det nok ikke så mye å gjøre en å holde ut noen dager til. Det kom seg veldig fort for meg sist med riktig sugeteknikk (og brystvortene mine var blitt nesten svarte). Ellers kan du jo være på utkikk etter trøske (sopp) i munnen hennes og på puppen, men er vel litt tidlig for det tror jeg. Da får du bringebær rødfarget brystvorter og ungen har helt kvitt belegg i munnen (obs de får et naturlig melkebelegg rett etter å ha spist) og det kjennes ut som ungen drar ut piggtråd av brystvortene under amming

ORIGINAL: Frøken Lillan

Sopp.. HUFF!! Det er så mye man ikke vet før man sitter der. hun er litt hvit i munnen, men tror da det bare er slik fra melken osv. Helsesøster kommer vel på hjemmebesøk en av dagene, så satser på hun kan se litt også :)

hehe ja det kom som et sjokk på meg også første gangen[;)] men dette ser helsesøter lett og i såfall funker somregel behandlingen raskt. (canesten på brystvorten, og reseptbelagt mycostatin til ungen sin munn/ eventuelt vask med q-tips og farris)

men ikke stress med det før du har fått jordmor til å se på saken...

Nå har ikke jeg noe erfaring selv, siden junior er innenfor ennå.

Men har hørt at albueskjell kan blir litt spist på kanten. Så om man tar en te- sil fjerner håndtaket godt. Legger en te. sil over hver vorte. Kommer innenting inntil, men samtidiig kommer det luft til.

Aner ikke hvordan det funker, for har som sagt ingen erfaring. Men skader jo ihvertfall ikke å prøve.

Lykke til!!!!!!!!!!!!!!

Fikk lånt skjell på sykehuset den dagen jeg var sår der, det funka enormt! Da gnisser ikke brystvorta mot noe[:)] Så anbefalte de meg å bruke bare ullinnlegg når jeg var mest sår.
Brukte også varme kluter på puppene når det var/er mest spreng, for er det mye spreng får hun ikke skikkelig tak, å den varme kluten "driver" ut litt melk,uten å måtte handmelke som kan være vondt om man er sår. Da slipper det å bli så mange ganger ho slipper og må ta tak igjen.

Syntes synd i deg,var sår EN dag å trodde jeg skulle krepere[&:]

Kom over denne tråden på forsiden, jeg hører hjemme på oktober2010 egentlig, men kan dele min erfaring.

Først og fremst fikk jeg ingen advarsler på forhånd, og trodde ikke at amming skulle bety smerter fra helvete!
Men mine brystvorter ble supersåre da vi kom hjem. Hadde litt problemer med at lillegutt ikke ville ha pupp på sykehuset og barnepleierne ordnet og styrte fælt med puppene mine de første dagene for å få han til å suge. Så er ikke helt fornøyd med ammeopplæringen altså.. Ble ikke tipset om å smøre før jeg kom hjem og leste om dette på nettet.

Det endte med at den ene brystvorten sprakk og blødde en del. Den andre var bare fryktelig sår(type skrubbsår) Så jeg prøvde meg frem med ulike kremer, Purelan, Unguentum M og Lanacare sin Brystcreme(alle fra apotek) Den som fungerte best på meg er Lanacare sin. I tillegg sluttet jeg å amme fra den puppen som sprakk, der pumpet jeg melken og ga på flaske. Han var da 3 uker gammel og tok flasken fint mens jeg ammet fra det andre brystet. Det holdt jeg på med i 9 dager og den grodde fint.
Nå er begge brystene herdet og han suger bra fra begge bryst. Han hadde også feil sugeteknikk, men det er bare å trene på det. Ammehjelpen.no har mange bra tips.

Det er viktig med gode ammeinnlegg også, Medela sine er kjempegode ettersom de holder på mye melk samtidig som brystvortene holdes tørre. Ullinnlegg skal vist ikke brukes rett på vortene hvis de er såre. Ettersom melk og sårvæske skaper bakterier.

Men for meg hjalp det med lufttørking, Lanacare salve(bare et tyyyynt lag på såret), pumping og tålmodighet.. Og blir det helt forferdelig så må man søke hjelp og det er ikke en synd om man velger å gi mme i stedet.

Når det gjelder behandling av sopp fikk jeg et bra tips på oktoberrommet her er link: http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=22643207

Lykke til, håper det ordner seg :)

ORIGINAL: anahen

ALLE jordmødrene jeg møtte når jeg lå på St.Olavs anbefalte dyrt og hellig brystskjell/albueskjell. Ja, det er faktisk SKJELL som man legger over brystvortene når man ikke ammer. Disse beskytter brystvortene, gjør at det er rett fuktighet der og leger.

Jeg fikk kjøpt disse på fødeavd. sist, vet det kan være litt vanskelig å få tak i, siden det ikke er alle apotek som har.

Lykke til, såre brystvorter er ikke gøy!![:'(]

Absolutt albueskjell....ikke dyre heller! jeg fikk med meg et par hjem fra sykehuset denna gangen, har brukt d begge døm to andre gangene også. d er noe jeg har veldig positiv erfaring med i alle fall, lykke til for såre vorter er noe hærk asså!

ORIGINAL: frøken85

Kom over denne tråden på forsiden, jeg hører hjemme på oktober2010 egentlig, men kan dele min erfaring.

Først og fremst fikk jeg ingen advarsler på forhånd, og trodde ikke at amming skulle bety smerter fra helvete!
Men mine brystvorter ble supersåre da vi kom hjem. Hadde litt problemer med at lillegutt ikke ville ha pupp på sykehuset og barnepleierne ordnet og styrte fælt med puppene mine de første dagene for å få han til å suge. Så er ikke helt fornøyd med ammeopplæringen altså.. Ble ikke tipset om å smøre før jeg kom hjem og leste om dette på nettet.

Det endte med at den ene brystvorten sprakk og blødde en del. Den andre var bare fryktelig sår(type skrubbsår) Så jeg prøvde meg frem med ulike kremer, Purelan, Unguentum M og Lanacare sin Brystcreme(alle fra apotek) Den som fungerte best på meg er Lanacare sin. I tillegg sluttet jeg å amme fra den puppen som sprakk, der pumpet jeg melken og ga på flaske. Han var da 3 uker gammel og tok flasken fint mens jeg ammet fra det andre brystet. Det holdt jeg på med i 9 dager og den grodde fint.
Nå er begge brystene herdet og han suger bra fra begge bryst. Han hadde også feil sugeteknikk, men det er bare å trene på det. Ammehjelpen.no har mange bra tips.

Det er viktig med gode ammeinnlegg også, Medela sine er kjempegode ettersom de holder på mye melk samtidig som brystvortene holdes tørre. Ullinnlegg skal vist ikke brukes rett på vortene hvis de er såre. Ettersom melk og sårvæske skaper bakterier.

Men for meg hjalp det med lufttørking, Lanacare salve(bare et tyyyynt lag på såret), pumping og tålmodighet.. Og blir det helt forferdelig så må man søke hjelp og det er ikke en synd om man velger å gi mme i stedet.

Når det gjelder behandling av sopp fikk jeg et bra tips på oktoberrommet her er link: http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=22643207

Lykke til, håper det ordner seg :)

Tusen takk for bra med svar! Ammehjelpen har jeg vært å kikket litt på. Skal inn å se på linken din nå :)

Ser at du allerede lufter brystene mest mulig, det tror jeg er veldig viktig. Selv det lille presset fra en bh kan få det til å gro saktere. Når du ikke har  mulighet for å gå rundt bar hele døgnet, så finnes det noen hjelpemidler. Albueskjell er jo nevnt her, bare vær obs på at det kan gi soppinfeksjon.[&:] Ellers kan du kjøpe melkeoppsamlere på apoteket, det er noen plastkopper som samler opp melken, og lar brystvortene stå fritt inne i bhen. En veldig lettvint løsning er å kjøpe en te-sil på en matbutikk, og klippe de to halvdelene fra hverandre. Da har du to små siler du kan ha inne i bhen for å lufte og unngå trykk. En plastutgave av te-sil-løsningen selges i ammebutikken tror jeg. Uansett hva du velger må det kokes daglig.

Et lite øyeblikks amming med feil teknikk er nok til å gjøre det verre, og det er superviktig å aldri rive av noe som setter seg fast. Kleber ammeinnlegg eller bh, så må du våte det til det løsner, aldri rive. Herding av brystene før fødsel vil i bestefall ikke virke, i verste fall gjøre sårheten etterpå verre...

Pumping er hardere for brystet enn en baby som suger riktig. Hvis du blir mindre sår av å pumpe enn av å amme, så må du få sjekket sugeteknikken flere ganger. Håndmelking er mye mer forsiktig enn pumping hvis du klarer det. Ser at de har sett på sugeteknikken, men blir ikke det her bedre for hver dag må du få sett på det igjen. Tungebåndet er helt fint? Noen ganger ser sugeteknikken grei ut når babyen ammer, men så er ikke tungen helt riktig likevel... Rart ingen har nevnt det, men å avlaste med smokk er ofte tabbe nummer 1 i starten. Babyer som har fått smokk kan suge hardere når de ammer, og gjøre mor mer sår enn nødvendig...[&o]

Ellers kan du prøve å holde brystene varme, og håndmelke litt før du ammer. Da blir brystet mykere for babyen å få tak på, og du setter i gang utdrivningsrefleksen. Begge deler gjør at babyen ikke må suge like hardt i starten.

Såre bryst i starten er dessverre veldig vanlig, men det skal bli bedre og bedre nå etter så mange dager. Blir det ikke det, så bør du tilbake til bareselpoliklinikken for å ta prøver av sårene. Av og til setter det seg bakterier i sår som hindrer dem i å gro, det ordner seg lett med behandling.

Lykke til, dette blir nok snart bedre![:)]

Jeg brukte også albueskjell i 2-3 dager med førstemann. fungerte helt supert på meg!!! da tok jeg ikke på meg noe trang BH, for d gjorde litt vondt. men etter 2-3 dager var sårheten helt vkeke og jeg kunne amme helt fint igjen. ammet selvfølgelig på de 2-3 dagene også, men tok på meg albueskjellene så fort hun var ferdig med å spise.

Masse lykke til[:)]

Jeg sniker litt på noen ekstra søte jenter her, så må bare svare..

Jeg prøvde ALT!! Hadde blødende sår i 9 uker.. Jepp, NI!!
Ull, alle typer ammeinnlegg, 5-6 forskjellige salver, antibiotikakur, skjold, skjell, kopp, lufttørke, morsmelk..

Ingenting ga virkning eller bedring..

Så tenkte jeg på vanlige truseinnlegg.. De kan holde på mye væske uten at de kleber seg fast..

Jeg smurte brystvorten med en tjukt lag med SIMPLEX øyesalve og tok på et truseinnlegg (klippet et i to slik at det ikke ble så mye) også vanlig ammeinnlegg utenpå..

ammet så mye jeg klarte og pumpet på det verste.. Slik at puppene fikk litt pause..

Jeg lyver ikke om jeg sier jeg merket bedring etter dag 1 med simplex.. Jeg ammer han ennå .. Han er 5 mnd idag [:)]

Ser du har fått mange gode tips her!! Fy faen det er vondt, blødde selv helt til vi endelig fikk til sugeteknikken! Satt bare å grein når jeg amma han, smerte som ikke kan beskrives!![&:]

Så fort jeg sluttet å smøre meg med salve og heller bare brukte morsmelk og lufttørking ble jeg mye bedre! [:D]

Hadde denne tråden vært lurt å få i desmber jentenes viktigste tråder?

Vil tro det kommer til å gjelde fler, og blir da lettere å finne igjen.

ORIGINAL: Sauebonde

enig i denne[:D]

ORIGINAL: Sauebonde

Enig [:)]

Back
Topp