Såre bryster, vondt å amme

mmicha2

Glad i forumet
En venninne av meg fikk ei nydelig jente for ca 1 uke siden. Nå har hun ekstremt vondt når hun ammer, spesielt i det ene brystet. Hun har også prøvd å pumpe litt for å se om det hjalp men da kom det blod.hun er i tvil, og vet ikke hvor lenge hun klarer og fortsette. Noen ganger griner hun seg gjennom ammingen.
Hun er utrolig sår.

Har du noen gode tips til hva hun kan gjøre for å klare å fortsette å amme?

Hun bruker skjell til å dekke nippelene når hun ikke ammer, og bruker krem også. Det hjelper ikke.

Takker for svar :)
 
En venninne av meg fikk ei nydelig jente for ca 1 uke siden. Nå har hun ekstremt vondt når hun ammer, spesielt i det ene brystet. Hun har også prøvd å pumpe litt for å se om det hjalp men da kom det blod.hun er i tvil, og vet ikke hvor lenge hun klarer og fortsette. Noen ganger griner hun seg gjennom ammingen.
Hun er utrolig sår.

Har du noen gode tips til hva hun kan gjøre for å klare å fortsette å amme?

Hun bruker skjell til å dekke nippelene når hun ikke ammer, og bruker krem også. Det hjelper ikke.

Takker for svar :)
Hei!
Bra at du har omsorg for din venninne. Såre brystvorter er relativt vanlig rett etter fødselen. Det viktigste for å unngå at brsytvortene blir såre, er å legge barnet tett inntil brystet og unngå dragning på brystvorten. Såre brystvorter, kan skyldes mekanisk påvrikning eller sopp og/ eller baketerier.
Dersom barnet har hvitt belegg med trøske på tunga/ munnen, er det stor sannsynlighet for at sårheten kan skyldes en soppinfeksjon. Det finnes effektive medisiner mot soppinfeksjon. Smerten ved amming kan også skyldes bakterier. Det kan derfor være lurt at din venninnen oppsøker helsestasjon elllr fastlege for å få tatt en melkeprøve, dersom dette ikke bedrer seg innen kort tid. Albueskjell kan ha god effekt på såre brystvorter. Unngå at banret ligger for lenge til brystet,15-20minutter er nok. Ellers vil jeg anbefale å unngå ammeinnlegg av papir. Bruk gjerne en god brystkrem som får kjøpt reseptfritt på apotek. Trøsten er at dette går over. God oppmuntring til den ammende er nødvndig for å fortsette ammingen. Lykke til! Hilsen Elin
 
Vil bare skyte inn noe her.. Da jeg ammet førstemann hadde jeg akkurat samme problem. Jeg blødde da jeg pumpet og det var et helvete å amme. Jeg hadde ikke soppinfeksjon og det var ingenting galt annet enn at det rett og slett var åpne sår etter 3 uker amming. Jeg skjønner nå i etterkant at jeg kan ha ammet feil. Jeg lurer på om snuppa ikke fikk nok av brystet inn munn og ble derfor bare en irritasjon for brystvorten (Som blødde..) Jeg klarte ikke amme mer etter 3 uker, så da ble det erstatning på snuppa. Da sårene var grodd kunne jeg pumpe litt og litt, man ammet aldri igjen. Mitt tips, om hun ikke har infeksjoner o.l er å legge barnet tett til brystet, som jordmor sier, og passe på at barnet får nok av brystet inn i munn.
Kremer og skjell hjalp ikke på meg, men det kan også være fordi jeg tok grepene for sent? Det var allerede blodig og sårt da jeg startet med krem og andre hjelpemidler.
Hvis dette ikke hjelper er det ingen skam å gi flaske! Pump heller når brystene er gode nok til det og gi erstatning i mellomtiden. Det var redningen min. Håper det går bedre denne gangen :)
 
Back
Topp