Sår rumpe på bleiebarn

Lykketreff

Gift med forumet
Gutten min har veldig sår rumpe, så ille at det blør og han gråter når vi vasker og noen ganger når han bæsjer. Vi har vært hos lege og fått en salve med hydrokortison og soppdrepende middel, men etter at nesten halve kuren er brukt er det ingen tegn til bedring. Vi prøver å la ham gå uten bleie hjemme (holder oss hjemme for å la han få den muligheten) og smører med a-krem og sinksalve. Har noen andre ideer?

Inotyolkrem funker for mange, og det kan lønne seg å prøve å bytte bleiemerke.
Potetmel hjelper også for noen. (Ikke så mye sammen med kremen at det blir en "paste." ;) )

Skift bleier ofte, følg med på tegnene på at han bæsjer, bruk dusjen/vasken til å bare skylle ham ren før dere tørker med et mykt håndkle.

Huskeregeler jeg fikk av tanten min som jobber på apoteket:

Åpne sår: Løveapotekets barnekrem.

Denne legger ett beskyttende lag over såret og hindrer syre fra avføringen å gjøre det verre og vondere.

Rød og utslett: Inotyol.
Smør godt på Denne er lindrende og funker fort.

Bruker disse rådene selv å det har funket som gull på begge barna!

Lykke til.

A-krem er ikke stellekrem. Skyll rompa istedenfor å vaske. Er det hull på huden skal du ikke smøre - men bruke talkum eller potetmel. På hel men "bare" sår hud så kan du smøre med zinksalve eller helst andre bedre kremer mot sårhet. Ser du har fått tips over her. Kutt ut alle produkter utenom parfymefri olje. Alt fra våtservietter, til badesåper osv. Prøv å bytte bleiemerke.

Huff det høres forferdelig ut :(
Mye lufttørking, ofte bytte av bleie. Vi bruker barrierekrem fra apoteket, og det er det beste som finnes synes vi! Vi har prøvd maaange kremer men den har virkelig gjort susen! Zinksalve etc. er så fet, så da får ikke huden puste, og det hjelper ikke i det hele tatt.. Ikke bruk såpe og våtservietter. Bruk tørre engangskluter og vann. Håper det blir bedre raskt!!

Det som har funket mot sår stump her er vaske med bare vann, la luftrøke godt ved stell og skift, bytte bleie ofte, smøre med bepanthen salve og bytte bleiemerke eller bruke tøybleier.

Inotyolkrem funker for mange, og det kan lønne seg å prøve å bytte bleiemerke.
Potetmel hjelper også for noen. (Ikke så mye sammen med kremen at det blir en "paste." ;) )

Skift bleier ofte, følg med på tegnene på at han bæsjer, bruk dusjen/vasken til å bare skylle ham ren før dere tørker med et mykt håndkle.
Huskeregeler jeg fikk av tanten min som jobber på apoteket:

Åpne sår: Løveapotekets barnekrem.

Denne legger ett beskyttende lag over såret og hindrer syre fra avføringen å gjøre det verre og vondere.

Rød og utslett: Inotyol.
Smør godt på Denne er lindrende og funker fort.

Bruker disse rådene selv å det har funket som gull på begge barna!

Lykke til.
A-krem er ikke stellekrem. Skyll rompa istedenfor å vaske. Er det hull på huden skal du ikke smøre - men bruke talkum eller potetmel. På hel men "bare" sår hud så kan du smøre med zinksalve eller helst andre bedre kremer mot sårhet. Ser du har fått tips over her. Kutt ut alle produkter utenom parfymefri olje. Alt fra våtservietter, til badesåper osv. Prøv å bytte bleiemerke.
Huff det høres forferdelig ut :(
Mye lufttørking, ofte bytte av bleie. Vi bruker barrierekrem fra apoteket, og det er det beste som finnes synes vi! Vi har prøvd maaange kremer men den har virkelig gjort susen! Zinksalve etc. er så fet, så da får ikke huden puste, og det hjelper ikke i det hele tatt.. Ikke bruk såpe og våtservietter. Bruk tørre engangskluter og vann. Håper det blir bedre raskt!!
Vi bruker bepanten , da er han omtrent OK igjen til neste bleie. Eneste salven som funker på vår gutt.
Ville brukt inotyol og vedlikeholdt med aselli, for å se om det blir bedre :-)
Det som har funket mot sår stump her er vaske med bare vann, la luftrøke godt ved stell og skift, bytte bleie ofte, smøre med bepanthen salve og bytte bleiemerke eller bruke tøybleier.

Tusen takk for mange gode råd :) Kjører i gang med alt sammen i dag og håper det snart går over, syns så synd på lille!

Inotyl har alltid vørt redninga her ( men ser flere navn på kremer her som jeg ikke har prøvd enda)

I dag har jeg brukt bepanthen og inotyol, skal legge en av dem igjen i barnehagen i morgen. Vi har også skiftet bleiemerke. Hvorfor tror dere det er viktig? Vi har brukt samme merke i ca 8-10 mnd nå, kan en utvikle intoleransen eller noe sånt mot bleier etterhvert? Bør vi skifte merke ofte?

Min går ofte bleieeksem men det er litt mer virus infeksjon med masse røde nupper og da har vi brukt bakteriedrepende salve. Men generelt sett bruker vi mye pudder og litt sink. Hvis han først får noe varer det lenge.. Her passer vi på å tørke godt så vi ikke overser noe fuktighet

Min går ofte bleieeksem men det er litt mer virus infeksjon med masse røde nupper og da har vi brukt bakteriedrepende salve. Men generelt sett bruker vi mye pudder og litt sink. Hvis han først får noe varer det lenge.. Her passer vi på å tørke godt så vi ikke overser noe fuktighet
Er den på resept? Han har litt røde nupper som væsker og blør :(

Er den på resept? Han har litt røde nupper som væsker og blør :(
Den vi bruker heter bacimycin får den resept fritt på apoteket. Ettet et par dager pleier det å bli bedre her :)

Den vi bruker heter bacimycin får den resept fritt på apoteket. Ettet et par dager pleier det å bli bedre her :)
Da prøver jeg det om ikke de andre kremene gjør susen :) tusen takk for svar! Han virket litt bedre i dag morres, så jeg håper det er på bedringens vei.

Da prøver jeg det om ikke de andre kremene gjør susen :) tusen takk for svar! Han virket litt bedre i dag morres, så jeg håper det er på bedringens vei.
Så bra :) håper det fort blir bra :)

Back
Topp