Sår pga biting

LittleWonders

Forumet er livet
VIP
Julegavene 2019
Min datter er nå 8 mnd og har fått 4 tenner. To oppe og to nede. Hun hadde en tendens til og bite for en liten stund siden. Så nå har jeg fått et lite sår på brystvorta som ikke vil gro.

Det er innmari vondt og amme og jeg gruer meg til hver gang. Hun ammes fortsatt en del ganger i løpet av dagen. Det varierer litt. Vil ikke slutte med det enda, men jobber med avvening om natten for og kunne avlaste brystet litt så såret får en mulighet.

Har du noen råd til hvordan jeg skal få det til og gro?

Jeg har forsøk og smøre ofte med purelan uten spesiell effekt. Jeg har forsøkt ammeskjold, men det vil hun ikke ha. Hun tar ikke flaske med melk heller, så skjoldet minner henne vel antakelig om flaska. (Vann på flaske drikker hun derimot masse av).

Håper du har et godt råd til meg, det gjør så vondt..
Er det noe jeg kan smøre på for og få det til og gro f.eks?
 
Hei!

Dette hørtes ikke godt ut! Forsøk å amme henne i en annen stilling for da belastes brystknoppen på en annen måte og det området såret er i avlastes slik at det får fred til å gro. Da vil du merke rask bedring hvis det kun er belastningen som har vært årsaken til at det ikke har grodd. En annen årsak til at sår ikke gror er infeksjon, enten med sopp eller bakterier, symptomer på infeksjon er at det verker i området rundt såret og innover i brystet (du kan kjenne brennende eller stikkende smerter i brystet). Dersom babyen har hvitt belegg i munnen så er det nærliggende å tro at det kan være en soppinfeksjon som er årsak til at du har sår.

Her kan du lese om symptomer på sopp, se om det er noe du kjenner deg igjen i og ta i såfall kontakt med lege for behandling av både deg og barnet. Barnet skal alltid behandles samtidig med mor dersom mor har sopp. Skriv ut skrivet fra nasjonal kompetansetjeneste for amming som det er link til i artikkelen, og ta det med til legen.


Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp