Sår på bryst knopp som ikke gror..HJELP

Simplex øyesalve er gull verdt på såre brystvorter! Vet det høres rart ut, men det fungerer veldig bra. Jeg opplevde at det fungerte mye bedre enn multi mam kompresser og purelan De anbefalte det da jeg jobbet på barselavdelingen på KK

Multi-MAM kompresser som kjøpes på apoteket lindrer godt og hjalp meg veldig med store sår med forrige barn. Ellers vil jeg bare gi den fattige trøsten med at det går seg til. Jeg synes de første ukene med amming var grusomme og krysser alt jeg har for at det ikke blir like vondt denne gangen. Lykke til!!!

Ja jeg bruker allerede multi mam og noen andre kompresser og purilan.. alt som kan hjelpe blir prøvd ut :)
Ja jeg hadde også veldig vondt på andre brystet men tror jeg har blitt ferdig herdet der, for det er en drøm å amme på den siden :)
Jeg får bare krysse fingrene for at jeg skal holde ut og bli bra på det såre brystet raskest mulig :)
Takk takk og det går sikker bra for deg denne gangen ;)

Simplex øyesalve er gull verdt på såre brystvorter! Vet det høres rart ut, men det fungerer veldig bra. Jeg opplevde at det fungerte mye bedre enn multi mam kompresser og purelan De anbefalte det da jeg jobbet på barselavdelingen på KK
Er den trygg før barnet å amme med ?
Evt hvordan bruker jeg denne må den vaskes av, skal man ha den lenge på ? :)

Sniker fra juni. Hadde problemer med såre brystvorter selv. Det var så vondt at jeg gråt og hylte hver gang jeg ammet. Jeg fikk hjelp i ammepoliklinikken her i Bergen. Har dere det der du bor? Oppskriften var å avlaste den såre knoppen til den grodde, med pumping og flaske/kopp og smøre med KUN fucidin salve som må vaskes vekk før måltid. Jeg fikk beskjed om at purelan gir grobunn til bakterier når du har åpne sår og det stemte for jeg fikk oppvekst av bakterier, det var derfor det ikke grodde. Fucidin fikk jeg på resept. Det grodde på 2 dager!! Glad jeg holdt ut for nå er amminga bare fint :) 10 uker gammel.

Sniker fra juni. Hadde problemer med såre brystvorter selv. Det var så vondt at jeg gråt og hylte hver gang jeg ammet. Jeg fikk hjelp i ammepoliklinikken her i Bergen. Har dere det der du bor? Oppskriften var å avlaste den såre knoppen til den grodde, med pumping og flaske/kopp og smøre med KUN fucidin salve som må vaskes vekk før måltid. Jeg fikk beskjed om at purelan gir grobunn til bakterier når du har åpne sår og det stemte for jeg fikk oppvekst av bakterier, det var derfor det ikke grodde. Fucidin fikk jeg på resept. Det grodde på 2 dager!! Glad jeg holdt ut for nå er amminga bare fint :) 10 uker gammel.

Har nok ikke noe slikt her nei, nermeste er en flytur unna :/
Hm, da er jeg veldig spent på hva jeg får til svar på prøvene som ble tatt i går på hs. Håper på hjelp fort for nå begynner det å gå på syken at det skal være så sårt og vondt :(

Sårhet er noe herk. Er midt oppi det selv. Men denne gangen har jeg heldigvis en del triks i ermet.

Det finnes utallige remedier og de fungerer sikkert forskjellig på alle.

Mine beste tips er å la såret gro innenfra. Ikke luft puppene så mye at det blir svære skorper. Hvis det blir antydning til skorper bruker jeg multimam. Skorper suger bare barnet av og det blir større sår.

Behandle brystvortene som åpne sår. Vask regelmessig og skift innlegg og smør med foretrukken salve/kompress mellom hver ammerunde.
Pass på at brystknoppen ikke sitter fast i innlegget og fjern forsiktig når du skal amme. For å unngå dette, smører jeg på salve etter amming og setter på nytt ammeinnlegg.

Back
Topp