Sår i halsvalkene

Malvinka

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Julibarna 2019
Mini er litt sår i valkene på halsen og om jeg glemmer å sitte og blåse mellom der på dagtid så det tørker litt så blir det fort verre. I tillegg samler det seg så mye skit der flere ganger om dagen. Jeg skjønner ikke hvor hun finner alt støvet som hun samler på der :)
Flere som har dette problemet? Hva gjør dere med det? Særlig da sårene som kommer.

Min sin får lett rød strek under armene men har på litt pudder så er det over :-) Prøvet å ungå å løfte han under armene ;-)

Min sin får lett rød strek under armene men har på litt pudder så er det over :-) Prøvet å ungå å løfte han under armene ;-)
Hva bruker du som pudder?
Under armene har vi ikke problemer, bare i halsgropen og valkene der.
Tør ikke smøre med noe heller siden jeg innbiller meg at det blir verre når kremen blir liggende uten å få tørke/lufte seg

Mini er litt sår i valkene på halsen og om jeg glemmer å sitte og blåse mellom der på dagtid så det tørker litt så blir det fort verre. I tillegg samler det seg så mye skit der flere ganger om dagen. Jeg skjønner ikke hvor hun finner alt støvet som hun samler på der :)
Flere som har dette problemet? Hva gjør dere med det? Særlig da sårene som kommer.

Lille her fikk også det! Vi tørket bort med tørr serviet som vi tok vann og babyolje på. Brukte også sann baby pudder (evt potetmel) så det ble helt tørrt etterpå :) det fungerte her :)

Har vært litt sår hud(veldig rød, ikke åpne sår) i halsvalkene her også. Det hjalp og vaske med en fuktig klut med olje, deretter tørke så godt som mulig for så å smøre med Bepanthen. Dette gjorde vi morgen og kveld, og etter en dag var det merkbar bedring.

Hun er sår her også, gulper og sikler en del, så er vanskelig å holde tørt hele tiden. Har begynt å drysse på litt potetmel etter morgenstellet, ser ut til å funke veldig bra :)

Last edited:
Hun her har røde streker i nesten alle bøybare ledd, armhuler, knehaser, mellom overarm og underarm (kan ikke navnet på det stedet). Hun var også sår i lyskene, men der smørte jeg på asillisalve. Men er litt annerledes i bleieområdet. For der er jeg jo innom flere ganger daglig og ser at alt står bra til. Litt verre å følge med i alle brettene. Spesielt i halsen og dobbelthaken.

Jeg blir også overrasket over alt rusket lille klarer å samle opp. Dårlig mellom fingre og tær! I dobbelthaken er det mest død hud. Men det lukter ikke godt! Jeg prøver å bare dra over med en våt bomullspad. Fjerne rusk og rask.

Samler det seg mye i valkene da?
Nå har ikke min så mye valker enda, men jeg lar han luft tørke etter jeg har vasket han både under haken, i valkene å nedentil så pudderer jeg på litt å smører det utover å godt inn i valkene så det ikke blir klumpete :-) Smørte ikke utover godtnok engang å da ble det klumpete å han ble rød

Ekke så lett i komme til der så ikke så rart det blir sånn.. Klart å unngå det til nå hvertfall da, men bader ikke sånn kjempe ofte :) (er ikke så populært enda)

Nå har ikke min så mye valker enda, men jeg lar han luft tørke etter jeg har vasket han både under haken, i valkene å nedentil så pudderer jeg på litt å smører det utover å godt inn i valkene så det ikke blir klumpete :-) Smørte ikke utover godtnok engang å da ble det klumpete å han ble rød
Halsen er jo alltid åpen, men blir dårlig med lufttørking med mindre en av oss holder valkene fra hverandre. Så prøver gjøre det når hun ammer, men det er ikke så stas.

Husker førstemann var helt ekstremt sår i halsvalkene. Det hang vel sammen med at jeg ikke var erfaren og i grunn ikke tenkte så på det å holde det tørt og rent der. Sikkel, gulp og melk.. huff. Men skjønte jo til slutt hva som var årsaken.. Så både sist gang og denne gangen er jeg ekstra påpasselig med tørking og blåsing i alt av valker :P

Og ja..er helt overrasket over hvor mye dritt som samler seg opp mellom tærne, fingre, hender, u name it! Kanskje d er for møkkete her hjemme :P hahaha..

Vaske og tørke morgen og kveld, samt ha på potetmel. Fungerer ikke det ville jeg brukt betaphen eller evt sink en periode. Og tørke i løpet av dagen når du kommer på det;)
Hilsen-en-som-har-babyer-med-mye-valker:p

Fant ut at jeg kunne prøve å legge mini på magen for å komme til halsen. Det funket bra! Tørket med klut og hadde på litt Bepanthen da det var litt rosa der. Blir lanskje heller potetmel fremover. Får se det an litt

Vi vasker morra og kveld i valkene og under armene. Tørker etterpå med tørr, myk klut og blåser tørt. Så har vi på talkum. Var nødt å kjøpe talkum da han fikk åpne sår i valkene sine. :( men med vask og talkum morra og kveld er han fin igjen. :)

Vi vasker morra og kveld i valkene og under armene. Tørker etterpå med tørr, myk klut og blåser tørt. Så har vi på talkum. Var nødt å kjøpe talkum da han fikk åpne sår i valkene sine. :( men med vask og talkum morra og kveld er han fin igjen. :)
Hvor lenge lar du talkum være på?
Hele dagen til kveldsvasken?

Hvor lenge lar du talkum være på?
Hele dagen til kveldsvasken?
Jepp, alt det gjør er å holde huden tørr. Som regel forsvinner mesteparten iløpet av dagen. Men ikke mer sår baby. ☺️

Har brukt det under puppene selv pga sårhet under de tunge jurene. :P føles svalt og deilig på :)

Hva anbefaler dere å bruke? Potetmel, babypudder eller talkum (og hvor får man kjøpt talkum?)?

Back
Topp