Så mye koster babyen deg!!

• Trådstarter Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Heidi

Guest
Det er mye som skal i hus når det er en liten på vei, og det er heller ikke billig med en baby i hus. Ifølge Statens institutt for forbruksforskning koster babyen deg 44 290 kroner innen den fyller ett år.
Her kan du lese hva det er som koster

kommer du til å bruke like mye??

Skal ikke se bort ifra at vi kommer til å nå denne summen, og kanskje til og med gå forbi! Med tanke på at det er snakk om de fleste kostnader på et år. Tipper jeg kommer til å legge en del penger i klær, vognpose/bilstolposer osv når vinteren kommer i tillegg til alt av vogner, bilstoler, vugger, seng, sengetøy, tripptrapp, newbornseat, ammepute og babynest. Blir fort penger av sånt. Tipper vi kjøper nytt, og også litt dyre merker. Så tar vi det som evnt måtte bli sponset av familie som en bonus :)

Har ikke regnet pp det, men vil tro det blir en del ja. Har en kusina jeg kan få kjøpt ting av litt billig da, så de dyreste tingene blir secondhand :)
Bilstol blir nok kjøpt nytt da av sikkerhetsmessige årsaker:)

Det blir ikke så dyrt hos meg da jeg får arve noe av venninne og stesøster. Så kjøper jeg slikt som seng brukt, men madrass og bilstol blir nytt. Men jeg er heldig og det blir mye ull og andre gode klær å arve, men om jeg skulle få jente begrenser det seg litt på klærne selv om noe kan brukes av gutt og jente. Og mitt mål er å få så mye som mulig for minst mulig penger haha så elsker jeg å handle brukt, gjorde det med første også og brukte ikke mange kronene da :)

Synes ærlig talt det ikke drt er så overraskende jeg, nå har jeg ikke lest artikkelen men det koster jo med vogn, seng, bilstol etc.

Tipper det vil koste under 10000 da jeg har alt av utstyr etter storebror :) eneste jeg skal kjøpe nytt er bilstol

Det blir ikke så dyrt hos meg da jeg får arve noe av venninne og stesøster. Så kjøper jeg slikt som seng brukt, men madrass og bilstol blir nytt. Men jeg er heldig og det blir mye ull og andre gode klær å arve, men om jeg skulle få jente begrenser det seg litt på klærne selv om noe kan brukes av gutt og jente. Og mitt mål er å få så mye som mulig for minst mulig penger haha så elsker jeg å handle brukt, gjorde det med første også og brukte ikke mange kronene da :)
Samme her :)
Det blir litt å kjøpe om jeg får jente også ;) da jeg har alt v gutteklær. Men babyklær blir jo ikke slitt så jeg har tenkt å kjøpe brukt :)

Samme her :)
Det blir litt å kjøpe om jeg får jente også ;) da jeg har alt v gutteklær. Men babyklær blir jo ikke slitt så jeg har tenkt å kjøpe brukt :)

Jeg har vel noe jente klær etter frøkna men jeg vet ikke hva eller hvor mye for det står lagra hos mamma. Men jeg elsker å handle brukt, man får så mye mer for pengene syntes jeg :)

Kommer nok langt under det. Kjøpte mye brukt til poden og denne babyen får nok også brukt ting.
Vi foretrekker å bruke penga på ferie. I stedet for ny vogn. Bilstol, madrass og dyne er vi nøye på å ha nytt ellers kjøper vi brukt der vi finner.

Synes ikke det var så ille. Vi passerte nok denne summen vil jeg tro....Blir mye mindre denne gangen da. Mangler bare lekegrind og babynest, og så blir det vel noen klesplagg og småtterier. Ingen store summer:)

Jeg tenker det blir hva man gjør det til selv, man må ikke ha merke klær på en liten baby og må ikke kjøpe alt nytt.
Jeg kjøper det jeg vil og syns er fint:)

Har allerede brukt i underkant av 30 000 på vogn, tripp trapp, newborn seat, baby nest, vognpose, seng, vippestol, brystpumpe, klær osv, så den summen der synes jeg nesten hørtes lav ut?

Har allerede brukt i underkant av 30 000 på vogn, tripp trapp, newborn seat, baby nest, vognpose, seng, vippestol, brystpumpe, klær osv, så den summen der synes jeg nesten hørtes lav ut?

Takk for at noen andre enn meg sa det på den måten :p tror jeg kommer til å bruke mye mer faktisk.

Vi har satt opp budsjett med oversikt over utstyr som vi trenger FØR babyen i det hele tatt er her, og vi havner også på rett under 30 000. Vi kjøper ikke det dyreste av det dyre, men vi kjøper det meste nytt. I budsjettet har vi regna med 1000 kr til klær, for vi regner med å få en del gaver/arve. Jeg tipper at vi havner godt over den summen der innen ungen er ett år! Nå er jo dette vår første da, så jeg regner med det blir billigere med nestemann (men da koster jo førstemann sikkert enda mer :P)

Men, nå pleier jo tall fra SIFO å være svært nøkterne da :) De har sikkert regna med at man kjøper det rimeligste på markedet - er jo gjerne slik de pleier å regne. Har full forståelse for de som ikke har muligheten til å kjøpe det dyreste på markedet, men for vår del så har vi gått etter de tingene som har fått best score i forhold til sikkerhet og brukervennlighet og da må man gjerne opp noen prishakk. Dette er vår første, og vi synes jo det er stas å kunne kjøpe ting vi synes er fine til babyen.

Vi er beggge to i full jobb, og har dermed romslig økonomi, så da har vi heldigvis også muligheten til å handle det vi trenger og har lyst på uten å måtte forholde oss til et spesifikt budsjett :)

Vi har allerede startet å kjøpe ting når det er på tilbud. Innimellom så kommer det gode kampanjetibud å da slår vi til :) Er kanskje litt tidlig ute, men vi sparer noen tusen på det!

Back
Topp